Vilken ras?

Masqueradee

Trådstartare
Jag följer en ryttare på YouTube som har en så vacker häst, men jag kan inte klura ut vilken ras det är.

Kännetecken:

- skäck
- stor häst
- något grövre modell
- ser ut att vara brännmärkt med 1MLC (?) på vänster sida under sadeln
- tydligen ska rasen när den ställs ut ha helt avklippt man

Någon som kan hjälpa mig?
 
Länk till en bild/film?

Jag följer en ryttare på YouTube som har en så vacker häst, men jag kan inte klura ut vilken ras det är.

Kännetecken:

- skäck
- stor häst
- något grövre modell
- ser ut att vara brännmärkt med 1MLC (?) på vänster sida under sadeln
- tydligen ska rasen när den ställs ut ha helt avklippt man

Någon som kan hjälpa mig?
 
Skriver ägaren att det är en Irish cob? Jag tycker det verkar som en häst med en del varmblod i sig. I England avlar man fram show hästar och de behöver inte vara renrasiga utan är snarare en ’typ’ .
Hon verkar tävla i engelska show classes och där är cob en ’typ’ av häst. En cob som visas ska ha stubbad man och den slags utrustustning hon tycks ha. Den ser dock ganska stor ut för en cob. Skulle kunna vara en ’hunter’. Finns kanske ngn här som är mer insatt i olika show classes!
 
Tittade på ngr engelska trådar och fick bekräftat att en ’cob’ i regel är en korsning samt att en ’heavy hunter’ är en större version av en ’cob’. Att korsa en tung häst som t ex percheron med en lättare som t ex fullblod tycks vara ett sätt att få fram en ’cob’ Irish draught tycks också vara populärt att korsa med.
Tjejen vill kvalificera sig till HOY = horse of the year show. Det är en jätte tävling som går i oktober varje år. Att vinna sin class där är det finaste som går!
 
Skriver ägaren att det är en Irish cob? Jag tycker det verkar som en häst med en del varmblod i sig. I England avlar man fram show hästar och de behöver inte vara renrasiga utan är snarare en ’typ’ .
Hon verkar tävla i engelska show classes och där är cob en ’typ’ av häst. En cob som visas ska ha stubbad man och den slags utrustustning hon tycks ha. Den ser dock ganska stor ut för en cob. Skulle kunna vara en ’hunter’. Finns kanske ngn här som är mer insatt i olika show classes!

Hon skriver att det är en cob. Själv tycker jag det ser ut som en irländare.
Edit, kul du skrev irish draught för det funderade jag på först då jag tyckte dom var lika i kroppen men såg på ägarens insta att hon skrev cob och googlade lite men hittade ingen cob som passade in på hur denna ser ut.
 
Hon skriver att det är en cob. Själv tycker jag det ser ut som en irländare.
Edit, kul du skrev irish draught för det funderade jag på först då jag tyckte dom var lika i kroppen men såg på ägarens insta att hon skrev cob och googlade lite men hittade ingen cob som passade in på hur denna ser ut.
Med ’cob’ menar hon nog klassen hon tävlar i. En cob ska vara max 155 tror jag . En irish draugt 165-175, men den kan ju ha mkt irish draugt i sig.
 
I England är cob en typ av häst, jag ser rätt ofta att hästar delas upp i ponny, cob och häst. En cob kan vara vilken ras som helst, men den ska vara liten och rejäl. Det finns flera olika showingklasser för cob bla beroende på modell och även en för de som är av cobmodell men för stora för att kunna delta i de vanliga klasserna.
 
Skriver ägaren att det är en Irish cob? Jag tycker det verkar som en häst med en del varmblod i sig. I England avlar man fram show hästar och de behöver inte vara renrasiga utan är snarare en ’typ’ .
Hon verkar tävla i engelska show classes och där är cob en ’typ’ av häst. En cob som visas ska ha stubbad man och den slags utrustustning hon tycks ha. Den ser dock ganska stor ut för en cob. Skulle kunna vara en ’hunter’. Finns kanske ngn här som är mer insatt i olika show classes!
Det står på ett ställe att det är en Irish Cob.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 845
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 230
Senast: WBanna
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
301
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp