Vilken ras?

W

Wobbler

Vilken ras passar mig :confused:

Jag är 14 år :cool:

Jag är 1, 60 cm :smirk:

Jag väger 45 kg :D

Jag har gått på riskola i 1 år :)

Jag har haft medryttarhäst lika länge ;)

Jag har inte så lång erfarenhet men folk säger att det ser ut som om jag har ridit i en evighet :bow:

Jag tänker satsa på dressyr :bump:

Hästen ska vara mellan 1,50 - 1, 60 :rofl:

Den ska vara lite "tyngre" men ändå en bra dressyrhäst :angel:
 
connemara, arab

fast ja tycker du inte skaffa häst än. lär dig mer först
 
Det som passar bäst är nog ridskola eller medryttare.
Jag vill tro att det är omöjligt att lära sig det man behöver kunna för att ha häst på så kort tid. Så mitt råd är att du ska vänta ett tag :)
 
Jag trycker du ska fortsätta med ridskola och
medryttarhäst några år till. :)
Skaffa sen en foderhäst eller bli medfodervärd. :bow:

Ridningen är bara 5-10% av vad du behöver kunna för
att skaffa egen häst.

Om du ska satsa på klassisk dressyr så skaffa dig ett litet halvblod.
Dom finns i alla storlekar.

Ska du satsa mer på barock, så finns det många olika
lite kraftigare raser att välja mellan.
 
Bestämmer väl inte ni om hon ska skaffa häst eller inte!
Man kan lära sig mycket på ett år, ifall ni inte visste det.
men jag håller ändå med för att det är väldigt stor skillnad på att rida på ridskola ca. 1 gång i veckan och rida en medryttarhäst ca. 3 gånger i veckan jämfört med att ha en alldeles egen häst som ska skötas 7 dagar i veckan & ridas ca. 6 dagar/veckan. Får du mocka och fodra för din medryttarhäst? Putsa sadel och träns? Vaccinera, sko, verka, ha hand om viktiga papper, betala försäkringen, betala fodret, betala stallplats, betala veterinär osv.
Råder dig till att ha foderhäst först, så får du känna på hur det är. Och blir det inte bra så kan du alltid lämna tillbaka hästen!

Men om du nu känner att du är redo för en häst så tycker jag att du ska köpa en liten häst eller en D-ponny. Haflinger, islandshäst, arab eller något liknande.
lycka till.
 
Det är som sagt var stoor skillnad på att rida någon dag i veckan på ridskola och att ha häst själv. Det är så mkt mer man kunna än att rida.Jag tycker att det är bättre om du fortsätter att rida på ridskola några år och sedan ha häst på foder.(för att känna på hur det är)
Det är ett enormt ansvar att ha häst och jag tycker nog att det är bra om man har mer erfarenhet. Alternativet är att du har någon duktig person som hjälper dig.
Man får inte glömma att det är mycket som ska funka med den egna hästen och att det kostar en hel del.
Du vet säkert att det är mycket annat än ridning när man har häst själv.
För mig är det inte en hobby det är mitt liv. Jag kan inte strunta i stallet bara för att jag inte orkar etc.
Hästarna är beroende av att jag är där varje dag.
Jag tycker att du verkligen ska fundera över vilket ansvar och hur mkt jobb det är att ha ansvaret för en egen häst.

Vad du än bestämmer dig för så vill jag bara säga lycka till

/ sandra :)
 
Jag har väl aldrig sagt att jag ska skaffa häst NU?

Jag tyckte bara att det skulle vara kul och veta.

Såklart jag ska hyra häst först och se hur det är att ha egen häst och hur dyrt det blir.

Ja, många gånger fick jag ha hästen hela veckor (på loven) och då fick jag rida, mocka, smörja utrustning, sopa, sköta, ta in och ta ut hästen, sätta på och ta av täcke, ta in flera hästar i samma stall m.m så jag kan nog det mesta med att ha häst.

Jag skrev kanske inte att innan jag började med ridning så har jag tagit hand om hästar 2 år före så skötseln är det jag kan bäst = )

Hästens hälsa går självklart före allt annat.
 
Vill bara tillägga att jag har hållit på med hästar i över 20år men tycker INTE att jag kan allt ännu ;)
Har även jobbat med hästar dagligen.
Det är klokt att vänta lite som du skrev.

Lycka till!

MVH / sandra :)
 
Ja, man blir nog aldrig helt fullärd när det gäller hästar.
Ingen kan allt om hästar.
Jag vet heller inte om jag skulle våga skaffa häst nu för det blir ett sånt ansvar men att hyra häst skulle göra att man fick pröva på det ansvaret.
 
Jag skulle satsa på en PRE eller Frieser.
Det kan kanske vara lite knepigt med tanke på att du inte har en så lång erfarenhet. De är ganska så känsliga hästar.
Andra alternativ kan vara Nordsvensk travare som ej är travtränad, fjording, connemara.
Eller ett litet halvblod med lite mera massa.
 
ridningen är bara 1 procent av hästägandet men jag kanske inte är rätt person att säga det.
Själv fick jag lära mig det av mina egna misstag, tyvärr för dom inblandade (hästar och människor).
 
köp en överväxt connemara eller typ en arab eller nåt. Köp inte en alltför ung häst
 
Tycker inte direkt att man ska skaffa en PRE med så lite vana och så ung!! De kan vara nog tuffa för folk som ridit i 20 år. Vi har tre sådana i vårt stall som ägs av duktiga vuxna tjejjer med lång erfarenhet av dressyr/AR. Och de har, trots den kunskap de har och tränarhjälp, det svårt med hästarna..
 
se till att ställa hästen i ett stall där det finns kunniga människor, så går allt mkt lättare i början.
 
hbl, överväxt ponny, tex connemara eller New Forest?fjording?
Skulle INTE satsa på ett PRE eller kallblodstravare som förstahäst (om man inte är "kunnig")
Se till att köpa en trygg säker häst som inte är för outbildad.
 
En fråga utanför tråden visserligen, men varför är PRE svårare som första hästar? Nyfiken på dem! Känsliga förstår jag, men som jag förstått det, är de t ex inte så lättskrämda?? Men jag kanske har fel?
 
De flesta PREs har jordens temperament. Om de blir rädda för en knackning på ridhusdörren kan de snurra, bocka, springa, hoppa i flera minuter. Har sett det och man måste vara en mkt rutinerad ryttare för att ens sitta kvar på hästen. Sedan är det samma bockande, stegrande, hoppande och snurrande om de blir arga. Eller om de är lite pigga. Nu uppför sig inte alla PREs så här hele tiden. Emellanåt är de lugna. Men det går på en hundradels sekund om de blir rädda och far iväg. Är man en rutinerad ryttare och lite tuff. Då kanske en PRE vore toppen. Jag själv funderar på att skaffa en sån efter min nuvarande. Det är toppenhästar för Akademisk dressyr som jag sysslar med. Men som förstahäst skulle jag välja en häst med ett lite stabilare psyke.
 
1 år på ridskola är ingenting!
Vänta med att skaffa en häst tycker jag.
JAg gick 3 år på en ridskola innan jag fick min första häst, men var ändå inte redo då.
Som tur var hade jag hästvana runt mig :bow:

Vänta med att skaffa en egen häst!
Ta en på foder först så du får känna på hur det är
 

Liknande trådar

Avel Jag är ju lite insnöad på shetlandsponny men börjar fundera på om jag kanske ska se mig om efter en helt annan ras. Jag vill ha en...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
9 966
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 918
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 289
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp