Vilken ras?

C

chrisse

hunden kommer att bo i en trea lägenhet inne i storstan.
Den ska vara lättlärd och kunna vara med överallt. Och kunna vara lös.
Inte vara såå stor. Mer korthår än långhår.
Inte så stirrig och det här "måste aktiveras flera timmar dagligen" (typ som bordercollie osv..)

Den ska gå bra att ha med ute i skogen lös (alltså ingen präglad jaktinstinkt)

Gärna mer som en gårdshund liksom.

Jag har funderat på Norsk Buhund men även Australiensk Kelpie?

Andra erfarenheter?
 
Vill du inte aktivera så stryk Kelpin, den behöver mycket stimulans precis som en BC.
 
chrisse... Vem är det som har skrivit vitatet/dikten som du har på dina inlägg? "jag vet att du tror att du förstår..." osv. Den e bra! :cool:
 
Så klart rasen spelar en liten roll , men det är främst lydnad och träning som visar om hunden kan gå lös, inget medfött alltså!

Pinscher eller Schnauzer?! finns i både dvärg och mellan.

Har själv en Mellan Schnauzer i lägenhet ( 2:a )och det fungerar alldeles utmärkt.
Jag tror inte att det är det största problemet( att hunden skall bo i lägenhet )utan mer hur du aktiverar din hund utanför lägenheten.

Lycka till
 
Pudel: Finns i flera storlekar & färger, lättlärd, liten jaktinstinkt, hårar ej - kan klippas kort, mycket social och trevlig!
 
Javisst det beror mycket på hur man tränar hunden från början osv men det är ju mycket svårare med en jakthund än en retriver tex.

Storpudel har vi funderat på men inte alla i familjen som tycker om pudlar.

Och så menar jag inte att hunden inte kommer bli aktiverad alls men det finns inte tid och rum för allt man skulle vilja göra.

En sak till, hunden ska vara glad i att träffa nya människor...

Schnautzer (stavas?) är jättefina... och lagom stora (mellan tänker jag på då).

Hunden ska kunna vara med och åka snöscooter när man ska det eller tycka om att vara med i båten när man ska fiska.
Men det är ju också en vanesak, men viktigt att hunden har en bra storlek då.
En new founland är inte att rekommendera...
 
Då tycker jag att ni skall titta närmare på en Mellan Schnauzer, har en kille på snart 7 år hemma och han är en helt fantastisk hund.
Är med på allt och tycker allt är super kul, åka motorbåt = :D

Har ni hundvana hemma? Annars kan jag rekomendera en tik då hanarna är något vassa.

Vill du ha mer information så PM:a gärna :)
 
Observera att Retrievers ÄR jakthundar och de flesta av de har STOR jaktlust. Samma sak med Spaniel. Många av dagens Retriever & Spaniel har kvar sin stora jaktlust, men liten lyhördhet. Det ger en hund som är rätt så svårt att stoppa på vilt.
 
vi har en australian shepherd i trea i stan, fungerar mycket bra :)
innan det funderade vi på kelpie, fast dom måste ju aktiveras en hel del
 
ahh juste. tänkte inte på det...
Fast retriver vill vi inte ha ändå. De tycker om att rulla sig i skit :crazy:

Många hundar är ju från början jakthundar... Finns det någon ras som är enbart sällskapshund (inte knähundar)?

Det är en tik vi ska ha oavsett ras =)
 
Alla hundar i princip gillar att rulla sej i stinkade sörja ,dom som inte gör det eller kan undvika att äta snusk eller rulla sej i snuskpöl har jag aldrig träffat (eller så ska jag sluta umgås med bökiga stallhundar främst Labbe :D)

Enbart sällskapshund som INTE är knähund ,lite tvedelat de där eftersom att många raser går att ha som vanliga sällskapshundar ,även Labrador eller Golden .
Ibland har man då som tack för det en hund som hittar på massa egna jäkelskap som kompensation eller tar på sej egna uppgifter typ vakta hönsen mot katten eller se till så att kaninerna inte får röra sej en meter längre än vad hunden har lust till .
Synd är det också när hundar har en kunskap och en W2P som bara får ligga passiv och hunden inte får visa hur den arbetar .
Ibland läser man över hur förvånade hur folk blir över sin hund när det visar sej hur den kunde spåra som en kung ,det hade vi ingen aaaaaning om -nehe ,så intellegent -vet man inte ens vad man köper :confused:

Om jag var du skulle jag se ut några hundraser själv och sen ringa upp respektive rasklubb och höra vad dom tycker och OM dom kan hänvisa dej till en uppfödare och OM det uppfödaren vill sälja en valp till dej .
 
gillar att rulla sej i stinkade sörja ,dom som inte gör det eller kan undvika att äta snusk eller rulla sej i snuskpöl har jag aldrig träffat (eller så ska jag sluta umgås med bökiga stallhundar främst Labbe )
:D :D

Då ska jag presentera Dig för två av mina dagishundar. De skyr smuts med pesten. Aldrig att de skulle gå i en lerfläck,vattenpöl eller annan klegga, än mindre rulla sig i det. :smirk: Att leka med andra hundar dessa dagar är inte att tänka på, tänk om de skulle råka peta eller skvätta på dem. :eek:
Regnar det så vägrar de gå ut och försöker jag få ut dem ändå så nafsar de efter mig när jag försöker koppla dem.

Sån hund kanske faller någon i smaken :D
 
Mina tre whippets går alltid runt eller hoppar över vattenpölar. Har mkt svårt att tänka mig att de skulle rulla sig i skit! :crazy:

När det är riktigt lerigt ute får jag torka av deras fötter med en wettextrasa, men i övrigt är de rena av sig självt liksom.

Ishtar
 
Haha nog för att jag skrev att det inte bara är Retrivers som rullar sig i skit, men du måste träffa min mellanschnauzer.

Han HATAR ler och vattenpölar, tycker inte om att blöta ner tassarna, regnare det så springer han till närmsta buske kissar och springer in igen.

Han skulle ALDRIG rulla sig i skit .. :D
 
ja du. själv bor jag i en 2:a med en labbe, en schäfer och en sambo. vi har det hur bra som helst. trots att de stackars jyckarna inte ens får vara i köket. det spelar med andra ord ingen roll hur stor/liten lägenheten är, dom ska ju inte rastas där (förhoppningsvis...). låna en rasbok på biblan och välj ut de raser som verkar intressanta i storlek, utseende och användningsområde och kontakta sedan rasklubbarna. om det är er första hund rekommenderar jag också en "före hund" -kurs. hör med brukshundklubben på din ort.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 916
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 658
Senast: Narcissa
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 216
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp