Vilken ras?

C

Clintan

Min mammas hund är gammal och nu funderar hon lite på vad för ras hon ska ha för ras när denna går bort. Hon har en leonberger nu och är lite inne på att skaffa en ny sådan (den hon har fick hon som vuxen), hon har även tänkt på Berner Sennen, men blev lite fundersam när jag fick höra på brukshundsklubben att de hade haft flera som gått kurs där som varit dåliga i lynnet. Hon har även tänkt på Landseer, men vet inte speciellt mycket om dem. Lagotto Ramangnolo har också varit på tal, pga att de inte fäller, men fick höra av någon att de kräver enormt mycket stimulans. Vill gärna veta era synpunkter och erfarenheter om dessa raser, även om leonbergern, då vi hört att dessa kan vara rätt skarpa ibland (den hon har är gudomligt snäll och lugn). Mamma vill ha sin hund till sällskap, dagliga promenader, utställning och lite vardagslydnad. Den kommer naturligtvis att gå grundlydnadskurs, men därefter tränar hon den själv hemma några gånger i veckan. Mamma har stort hus och stor tomt, där den får gå lös. Mamma jobbar inte, så hunden är i stort sett aldrig ensam hemma. Den ska också agera vakthund, den ska säga till om det kommer någon, men inte gå överstyr. Har ni andra förslag på raser är de välkomna, men helst ska det vara en stor hund.
 
Jag tycker att hon bra kan skaffa sig en bernersennen. Jag har ochså hört att det finns vissa linjer (säkert avlade på dåliga individer) som är dåliga i lynnet. Har dock själv aldrig stött på en bernis med dåligt lynne. Vi har haft två stycken bernersennen flickor i min familj och båda har varit/är (en lever fortfarande) underbara sällskapshundar. Lättlärda också! Särskillt Emma, troligtvis för att hon är relativt vek åtminstone om man jämför med vår första hund, Emmas mamma, Mimmi. Våra hundar har alltid sakt till när det kommer någon, mycket högljutt dessutom, vilket ibland är lite störande... Bernersennen anses i allmänhet vara en bra vakthund och även om den inte skäller så är den ändå stor och respektingivande bara därför.
 
Lagotton ÄR livlig!! Man får heller inte bli rriterad över en hund som hoppar, eftersom att det verkar vara en omöjlighet för de att inte hoppa mot folk. De hoppar inte bara mot folk utan har också en kärlek för att kolla in vad som finns på bord och köksbänkar.

Har du inte tillräcklig pli på de så kan du lätt få hela skogen uppgrävd eftersom att de bara älskar att leta tryffel. Det finns nämligen en "falsk" tryffel som du kan hitta i stora delar av landet som de gärna och spontant gräver efter. Varning för smutsiga hundar. Det är ingen vacker syn med den pälsen efter att de varit och grävt i jorden :D Men de är söta och mysiga!!

Idag finns ingen bekämpningsprogram mot Höftledsfel på Gottisarna eftersom att de inte anser att det är något problem inom rasen. Så vissa uppfödare avlar glatt på hundar med D-höfter... Välkända uppfödare dessutom som man tror skulle vara klokare än så. Så det gäller att SJÄLV kolla upp HD på deras tidigare valpar etc.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 349
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 749
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 516
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 927
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp