Vilken ras?!

T

Trassel_tösen

Hej! Vi är en familj som nu är fullt upp med att hitta den rätta rasen. Vi funderar på Dvärgschnauzer, Boxer men även Bordercollie har kommit upp på listan. Vi söker en LIVLIG, glad familjehund till härliga, långa promenader, agillty och lydnad. Ska kunna åka med i bilen och komma med på alla sorters äventyr. Helst en lättlärd, positiv och oöm hund.

Vi behöver alla möjliga sorters tips och funderingar om vilken ras som skulle kunna passa oss! Någon som har någon av hundarna jag nämt som är bra?
Jättetacksam för ALLA svar!
Nämn gärna namn på kennlar i GBG!

Kramar Louise

Om du vill maila-->loppizz@hotmail.com
 
Kanske Tollare? (Nova Scotia Duck Tolling Retriver) Jag har inte så stor erfarenhet av dem men jag har hört att de är livliga och gillar att träna agility och så.
Lycka till!
 
Hejsan Lousise!

Din beskrivning passar perfekt till en Flat coated retriver!
"Flatten" fungerar utmärkt i agility, lydnad, jakt, spårning osv. Rasen älskar låååånga promenader, otroligt lättlärd, positiv och sist men inte minst Livlig :D

Vi har för tillfället våran tredje Flat, och rasen är otroligt underbar! Hör av dig om du vill veta bra kennlar eller annan info!

Lycka till!

MVH Frida

______________________________

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Tycker att du skall välja ras efter tycke .. Är man en bra hund tränare så kan man få vilken hund urgullig gullig (nästan)
jag har en Rottis ( eller knä hund ) :rofl:

MVH jimmi
 
Hej
Golden Retriever. Jag har en som är 6 år och han är som en valp fortfarande.
 
pudel ;) Det finns många raser som passar på din beskrivning... tycker ni ska kontakta lite olika uppfödare och fara och kika på olika raser, kanske åka på utställning eller någon brukshundsklubb och kika.... hundar är individer... lycka till :bump:
 
Hej! Ja! Vill jättegärna ha address till kennlar! Hur är det med pälsvården hos en flat?
/Louise
 
Pälsen är otroligt lätt att sköta. Pälsen är inte som hos en Labrador eller Golden, alltså tät och fäller.
Utan mer som en Irländsk setter, luftig och lent!
Våra flattar fäller knappt något alls, självklart fäller de sommar/vinter-päls, men vilken hund gör inte det :smirk:

De är helt enkelt perfekta!

Börja med att gå in på Flat Coated retriver-klubbens hemsida: http://www.frk.nu/index.asp Här finns alla uppfödare. Kenneln som vi köpte våran sista Flat från har hemsidan www.flatterhaft.se Otroligt bra kennel!

Lycka till! :D

/Frida

______________________________

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
labrador såklart :D :love:. fast vill ni inte ha en sån är en boxer jättekul! eller kanske en släthårig collie?
 
När någon säger LIVLIG och GLAD kommer jag av någon anledning alltid att tänka på TokigaTösens briard :angel:
 
Tja,

Stor liten?.. eftersom du skrev en liten hundras så dristar jag mig till att rekommendera ytterligare en liten till. Schipperke.

Det är en liten hund med mycket fart och energi. Har samma ursprung som de Belgiska vallhundarna.
Användes som gårdshund även populär på de belgisk/holländska pråmarna som vakthund. de har mycket vaktinstikter kvar i sig. Är mycket lättlärda och trevliga. Behöver i princip ingen pälsvård alls.

Vill du veta mer hojta till.

/pewa - med tre små svarta
 
mmm... jag vet vad du menar... (rottis= knähund)! Många har svårt att tänka sig det! =) =)
 
Finns det någon underbarare ras än golden Retriver? :banana:

JA - schäfer! :p

Till trådskrivaren:

Flat, golden, labbe, tollare...om ni kör apportering! De är ju apporterande fågelhundar. Flattar är i regel den vekare av dessa, labbe är hårdast i temperamentet.
Ingen utpräglad vallhund, som bordercollie, dessa måste man valla med för att de ska må bra. Annars kan de börja nafsa, valla allt, pipa och bli deppiga, sjuka. Det räcker (oftast) inte med bara agility etc till sådana hundar, de måste få valla för att vara nöjda med tillvaron. Undantag finns säkerligen, men de är lättstressade hundar, som blir stressade av att ej få valla.

Lycka till!
 
Nej, egentligen vill vi inte ha en liten hund. Men dvärgschnauzern verkade vara en så bra passande hund.
Bordercollien, är den verkligen tvungen att bo ute på landet och valla varje dag? Eller räcker det med långa promenader och mkt apportering, springning, agility m.m? Är den lik flaten i sättet?
/Louise
 
Om ni gillar dvärgschnauzern i utseende men vill ha en större hund, varför inte en "mellan" schnauzer?

Kanske en tik? Då hanar kan vara rätt vassa i humöret ( tittar ner på min egne ängel :angel: )

En schanuzer är ingen präglad jakthund ( som Flat, Golden och labbe ) utan är en utmärkt familjehund för den aktiva familjen.

Jag har tävlar lydnad och agility med min vovve och agility är något som han verkligen behärskar med finess.

Har provat på många olika grenar med honom och han lämpar sig på lagom nivå i allt jag provat.

Rasen är smart, lättlärd och älskar att jobba ..
 
Ja! med eftertryck, border collie behöver valla. Vallinstinkten är starkare än sexualdriften hos denna ras. Har själv upplevt en hanhund som höll på att krypa ur skinnet när han träffade vår tik som höglöpte och en annan bc tik som också höglöpte. I fårhagen såg han bara fåren och struntade fullkomligt i tikarna!

Vi har nu bc nummer 3 som för tillfället är "arbetslös", vallar kor i vanliga fall, och hon lider trots att hon får annan träning och leker långa stunder med vår andra tik av annan ras.

Dessutom ligger nu bc högt på listan över hundar avlivade pga att dom har bitit folk, barn, vallinstinkten sitter i dom vallar det dom kommer över och tyvärr gör dom inte skillnad på barn och får utan använder tänderna när annat inte hjälper.

Har ni möjlighet att köpa en fårflock och erbjuda hunden dagligt arbete med vallning så får ni en jättetrevlig sällskapshund men utan vallningen gör man hunden en sådan otjänst och så egoistisk får man inte vara :devil:.

Det finns så många andra raser att välja på. Storpudel är lättlärda och har inte så stora krav, extremt lättskött päls om man inte är intresserad av utställning och håller dom nedklippta, fäller ju inte. Tycker oftast om att leka och lära sej trix, inte så mycket jaktinstinkt och visar sällan agressivitet. Ett alternativ är Portugisisk vattenhund som har samma fördelar som pudeln men är lite grövre till typen och som inte alls kräver samma pälsvård om man skulle vilja ställa ut.

Råd: läs rasböcker, gå på hundutställning och träffa vuxna hundar och hör vad ägare som inte är uppfödare säger. Välj inte hund för att ni känner att den kan uppfylla era krav utan välj en ras vars krav/behov ni kan uppfylla. Det ansvaret ligger på er eftersom hunden inte väljer utan det gör ni.
 
Svar till: Flattar är i regel den vekare av dessa, labbe är hårdast i temperamentet.

Oj, du har nog aldrig träffat på en Flat... :eek:

Haha, om man jämför en Flat med en Labbe, så ja, vad ska jag säga :smirk:
Det är ju lätt att missförstå såhär över internet, det kan ju mycket väl hända att du menar "jakt-labradoren". För att om man jämför med "sällskapslabben" så är det ooooootroligt stor skillnad :) Det är t.o.m. skillnad på en labrador med jakt i sig och en Flat.
Visst Flatten är en fågelhund, men det är ju inte BARA det man måste göra. Man kan göra allt från vardagslydnad till sökn i raviner! Så det är verkligen en hund som fungerar för alla aktiviteter.

/Frida

_____________________________

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Jo, men jag har hört att mellanschnauzern är envisare och mer självständig än dvärg. Men är dom exakt lika i sättet då? Har du en mellan elr dvärg? kanske en bra idé att besöka en kennel av båda storlekarna=)
/Louise
 
En god idé är nog att besöka en kennel för rasen.

Jag kan omöjligt svara på om dom är exakt lika till sättet.

Däremot kan jag tippsa om en tik då hanarna är rätt envisa
och självständiga, medans tikarna är mer tillgivna
( rent generellt)

Jag har en Mellanschnauzerhane
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 127
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 454
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 484
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 327
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp