Bukefalos 28 år!

Vilken ras?

I

Iadorehumlan

Jag vill ha en hund men vet inte vilken ras..

Jag har aldrig haft hund innan men har passat och haft "hunddagis" på sommrarna där jag passat ca 7 st hundar. Jag har även nu 2 daghundar en blandis tik på 3 år (dobermann, rottwieler, schäfer, labbe) & en schäfer valp tik på 5mån. Som liten blev jag uppväxt med Shih tzu's & japanese chin samt Westies. Söker en hund som kan leva i en lägenhet (5a) men som kan följa med på mina jogging turer på mornarna, följa med i bussen till vänner & liksom en hund som gillar att aktiveras då den ALLTID kommer vara med överallt! Hunden skall gå bra ihop med andra. Jag vet att det är från hund till hund men vissa hundraser är mer anpassade.

jag brukade gå upp 4 timmar innan skolan & gå ut 4 timmar, sedan ducha, ta hand om osv med mina daghundar. Så någon ras som gillar att aktiveras. Inte Schäfer då jag (vet inte varför) inte gillar dem så mkt även fast jag älskar min daghund & så.. Ingen långhårig.

Ingen som vet en sällskaps hund som är aktiv & brukar älska alla. Ingen hundras som "går i sönder" lätt. (har ganska många "ömtåliga" små pinchrar & chihuahuor på gården som ser ut att de skulle gå isönder om någon större hund vill leka. Utan en ras som ål att få en schäfer som vill leka på sig :D

Snälla alla hundmäniskor hjälp?
 
Sv: Vilken ras?

Det låter som du ska ha en lågställd Jack Russell. :love:
Pigg å glad lätt att ta med.
Hänger med på de flesta aktiviteter.
skit kul hund helt enkelt.
En aktiverad Jack Russell är en underbar hund att ha att göra med.

P6090028.jpg
 
Sv: Vilken ras?

Du har ju mycket hundvana och erfarebhet av olika raser, så det finns nog en hel del som kan passa. Kolla hur det är inom rasen med könsbunden aggressivitet eftersom du även passar andras hundar, alt kastrera tidigt. De flesta tikar går ju bra med abdra, men inte alla, och i så fall kan tikslagsmål vara etter värre än hanslagsmål. Rottistikar har jag hört ganska ofta ogillar andra tikar.

Raser finns det ju många... Jag har en engelsk cocker och en engelsk springer spaniel, som jag trivs utmärkt med. Å andra sidan har jag inte haft några andra hundar, så jag kan ju inte jämföra. De är i allafall glada, aktiva allroundhundar, som ju ursprungligen är stötande/apporterande jakthundar, o många används även till jakt, men är oftast nöjda bara de får ha liv o rörelse och blir aktiverade.

Labbe och golden är ju oxå hundar som passar in på din beskrivning. Det finns säkert många fler alternativ! Det märks väl på mitt svar vilken typ av hundar jag gillar - flamsiga, glada krambananer som är med på det mesta :)...

Lycka till!
 
Sv: Vilken ras?

Amstaff?...........

tänkt på det! :D







Min hund måste:
•Kunna följa med på en jogging-tur.
•Tycka om snabba långpromenader.
•Kunna fungera som trevlig familjehund, dvs kunna umgås med barn.
•Gilla lydnadsträning.
•Älska alla hundar, människor, katter, djur
•Kunna vara ensam ett tag
•Vara rumsren
•Klara lite ”vikt” (en annan hund som leker lite hårt) utan att ”gå i sönder”


Önskvärt (men inte nödvändigt) om min hund:
•Har lite vaktegenskaper.
•Kunna tävla i lydnad.
•Kunna tävla i agility.
•Kunna klara av en riktig vinter utan att behöva använda täcke e.d.
•Inte behöva klippas eller trimmas eller behöva kammas varje dag.
•Vara en någorlunda snabb hund
•Vara lätt att ta med (tåg osv)
•Muskulös (alltså kunna bygga upp muskler inför långa snabba turer).
 
Sv: Vilken ras?

En liten parantes om vikt och storlek på hundar som leker.... Min stora rottis hanne 50 kg är inte direkt lugn och varsam när han leker med andra hundar.. men han klarar av att umgås med små hundar så som jack russel, små spetsar osv ändå... De är ofta väldigt följsamma och smidiga i sitt umgänge...

Personligen gillar jag Jack Russel.. Och jag tror att det är en hund som lever upp till dina önskemål... Smidig liten tuff ras.. Mycket hund i liten storlek...
 
Sv: Vilken ras?

Vill du att den ska älska alla andra hundar o djur finns det bättre raser än amstaff..
 
Sv: Vilken ras?

Jag har en labradortik, inte renrasig, ngr procent (typ 6% eller ngt) rottweiler i som är från mammans sida. pappan är renrasig jaktlabrador så min hund är liten och smidig :D vi tränar agility och det är hon väldigt duktig på (snabb som tusan, matte hänger inte med ibland), även provat på uppletande som gick väldigt bra, väldigt snabbtänkt och otroligt smart hund :idea:
så har hon även lite vakt i sig
en mer än perfekt hund för mig och älskar alla hundar om dom älskar henne tillbaka dvs ;)

en helt UNDERBAR hund :love: så kanske en jaktlabrador som är lite mindre och smäckrare i typen.
hoppas du hittar den hund du söker
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken ras?

Hejsan, jag har 3 hundar, och det av samma ras, vill du ha en ras som du kan aktivera mycket osv så är ju visst amstaff en bra ras så sätt men hade jag vart du så hade jag ju lätt siktat på en Rottweiler, jag har 3 stycken varav 2 tävlas i Elitklass inom lydnad och spår, sedan en valp på 6 månader.

Visst finns det dom rottweiler som inte klarar av andra hundar så ska du ha någon så rekomenderar jag hellre en tik än en hane, min hane kunde leka med allt och alla innan men med åldern så blev han hanilsk och nu kan han bara leka med de hanar han känner sedan liten, men mina 2 tikar har inga problem alls med hundar stora som små spelar ingen roll, och det är viktbärande hundar och väldigt fin ras i sig.

Amstaff är en bra ras också om man aktiverar den rätt från början, men de är ju lika så med alla raser som är stora för dom behöver mer motion än de mindre och dom klarar betydligt mer.

med en rottis tik speciellt så kan du ju klara träning inom både lydnad och agillity eftersom att dom är lite mindre än hanarna och smidigare vilket är ett + om du vill träna agillity med hunden, lydnad är vilket som på kön egentligen. Rottis passar liksom in på alla dina små punkter som du vill ha på en hund. Men vill man ha en amstaff så rekomenderar iallafall jag att man har erfarenhet av hundraser som ex Rottweiler, doberman och liknande sedan innan, och då att man har haft rasen själv, för de är stor skillnad på att jobba med dom än att äga dom.

Jag och min kille får ju hem våran lilla valp nu om 3 veckor och detta är Eng staff/amstaff och detta val är gjort för att jag älskar just dessa två raser och för att jag iallafall vet att man kan klara av dom.
Hade jag inte haft stor erfarenhet av Rottis sedan många år tillbaka och lagt ner energi på den rasen hade jag aldrig köpt en Amstaff hur mycket jag än hade velat...

// Mikaela
 
Sv: Vilken ras?

Jag gillar ju sheltie...
Stämmer in på många av de egenskaper du vill ha.

Vissa är lite reserverade, men det beror ju lite på socialträningen som valp också.

Sen är dom ju bara sååå fina!
 
Sv: Vilken ras?

visst är sheltie en fin ras så, men dom platsar mer på utställningar på deras charm osv...Men om ja inte minns fel så skulle de inte vara en långhårig hund :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken ras?

Måste bara fråga för det är så många som tycker att amstaff och staff är samma typ av hund som dobermann och rottweiler och det är inte alls den uppfattningen jag har.. Vad är det som är så likt? Varför skulle du inte skaffa amstaff utan den rottiskunskapen du har?
 
Sv: Vilken ras?

Jag hade då hellre sett att folk skaffade am. staff innan de skaffade en råtta, och detta enbart för att staffarna inte alls är så hårda som en rottis kan vara.

//E
 
Sv: Vilken ras?

Samma här.. Jag har ju staff (min första hund) och jag känner att jag är lååångt ifrån att klara av en rottis.
 
Sv: Vilken ras?

Vi passade ju en rottis tjej några månader men hon var ju lite för mycket.. Jag älskar att resa osv så tåg blir det ofta men hon var såå jobbig denna rottis tiken på tågen alla som kom förbi skulle hon hoppa upp på & slicka osv. men när vi tog långturer med cycklarna på ven så var hon ju bra då hon har mycket muskler osv så hon blev inte trött men ibland var hon för stark bara & välte hela cyckeln. Maya var lite för livlig men hon var ju ung & oerfaren så rottisarna är väldigt fina! Jack Russel är oxå fina men jag gillar Dansk/svensk gårds hund bättre vad är skilnaden på jack & gårdshunden?
 
Sv: Vilken ras?

Jag håller inte med att dom är bara utställningshundar!!
Dom är pigga, alerta och otroligt lättlärda!

Väldigt bra i agility, och jag har en kompis som tävlar lydnad med sin!

Visst är dom långhåriga, men det är ingen trim/klipp ras utan bara lite borstning och det måste man väl med alla hundar, jag borstar av min korthåriga hund nästan varje dag!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 343
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 837
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 355
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp