Vilken Ras?

R

rih

Hej!

Jag har länge velat ha en egen hund, men det har aldrig funnits tillfälle tyvärr. Nu ska jag snart flytta hemifrån och skulle tycka det skulle vara väldigt skönt att skaffa en hund. EN trygghet också.

Jag har haft hund under min uppväxt med den senaste hunden vi hade gick bort för dryg 3 år sen. Mina föräldrar har jobbat upp sig och känner att det itne har tid längre.


Jag skulle vilja ha tips på vilken ras som skulle passa mig:)

En liten/mellan hund
Den ska kunna mysa och ligga nära en
Det mysigaste är ju när hunden vill sova i samma rum som en, eller vi fotbädden.
VIll träna lydad och agility med den, så en smart hund oxå.
Inte allt för krävande, (alla hundar kräver ju saker, men mer eller mindre) Eftersom jag pluggar så ska man ju inte hitta en väldigt svår hund om man kan unerlätta. Framförallt för hunden
Den ska helst gilla långa promenader eftersom jag själv går väldigt mkt.
Den ska helst vara väldigt mattetokig, att det fäster sig vid en person väldigt lätt. En favorit lic, men att den ändå har lätt att träffa nya människor utan att bli rädd.

Sen skulle jag oxå vilja be om tips för hur man kan lära hunden att vänja sig vid att vara ensam ibland, tex när jag är i skolan.


Tack på förhand:)
 
Sv: Vilken Ras?

Jag tycker sheltisar är jätte söta!¨

Men jag är verkligen jätte nervös inför just det ansvaret. Tänk om ngt händer, hur mkt kostar veterinären, vad kan jag göra för att undvika att något händer, vilken försäkring, mat osv?

Hihi, nei med trots att vi har haft hund är jag ju inte van vid att ha huvudansvaret. Lärman sig med tiden, eller?:)
 
Sv: Vilken Ras?

Det är väldigt olika, men personligheten har jag ju redan skrivit. Men antingen ska det vara ganska stora och regäla. Någon som vaktar en lix + allt som jag skrev innan xD
Eller ska det vara små, helst med lite längre päls, nyfikna ögon^^ De flesta har väl nyfikna ögon,men det är ju så induviduellt med vilka hundar man tycker om. Det är det som gör det så svårt.

Sen är jag väldigt nervös inför det hela. Trots att vi i familjen ahr haft hund tidigare har ju inte de varit hela mitt ansvar. JAg tänker, tönk om de blir sjuka, om ngt händer, hur mkt kostar det då?
Vilken försäkrning och mat ska de ha? ´Hur ska jag uppföra mig?

Lär man sig det med tiden, eller ska man gå kurser innan, läsa en massa?):
 
Sv: Vilken Ras?

Tycker du ska först fundera över vad de är du vill göra med din hund.
Är de något speciellt du vill träna eller vill du bara ha en vän.
Mycket päls(mer jobb) liten päls mindre jobb osv..

Kostnads mässigt.. stor hund=kostar mer så klart
De man kan göra när man kollar på försäkring är att du kan gå in på Agria eller Sveland och kolla upp premien för den ras du har fattat tycke för och på så sätt se hur mycket kostnaden kommer upp i.
De kan skilja sig jätte mycket på ras och ras.
Foder mässigt jah de beror hellt på vad du ska ha hunden till och vad du vill betal för de finns allt i från foder för 100 kr till 750 kr säcken så de är en valmöjlighet dock så tycker jag att man ska kosta på sig ett bra foder framför allt när dom är valp (om du väljer att skaffa en valp förstås)

Tycker inte att du ska gå och ora dig för att saker ska hända MEN tanken bör ju finnas där ATT de kan ske oväntade utgifter.
Man lär sig med tiden !:)

Ett tips kan vara att se sig om lite där du bor eller lite på hundutställningar,låna en bok om en specifik ras eller en ras bok.
De hade nog jag gjort.
Sen när de gäller tex försäkring där ser man ju ofta hundar med höga belopp kan de finnas genetiska eller andra fel dåliga höfter tex som kan bli kostsama OM din hund råkar få åkomman.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken Ras?

Tack, det hjälpte mkt!:D

Jo det med storleken vet jag^^ Jag vill ju självklart ha en vän, en vän för livet lix:D Men jag ycker också det är väldigt kul att lära dem trix och lydnad. Kommandom och så:) Vill helst ha en liten hund, funderar på en cavalier king charles spaniel eller en sheltie:) Har du ngt annat förslag, eller är de raserna fel?
 
Sv: Vilken Ras?

Papillon kanske?
En liten käck ras, med mycket energi. Lättskött päls. Friska hundar. Har inga problem med att sova i sängen och att vara nära.
 
Sv: Vilken Ras?

Satt och räknade ut lite via Svelands försäkringar (lite för att jag har lite små tråkigt idag kanske :)

Tog deras junior försäkring..
I Sveland Junior ingår:
• Veterinärvårdsförsäkring med 40.000:- maxbelopp
• Självrisk 1400:- + 25% av de ersättningsbara kostnaderna
• Livförsäkring för valpens inköpspris - max 15.000:-
• Dolda Fel försäkring

Oh dessa raser gick jag igenom
KING CHARLES SPANIEL-1395kr
Papillon-1195
SHETLAND SHEEPDOG-1195

Sen sökte jag lite på en ras som jag tror kan passa dig..jag kan ha fel men Shiba?

Kollade i allfall upp premien där och den blev -795 kr

för mer info om rasen gå in på http://www.shiba-no-kai.com/
 
Sv: Vilken Ras?

Hihi, det har jag med^^

Va gulligt av dig, var inne och tittade på agria med forstod inte så mkt. Det här med försäkringar och jag går inte riktigt ihop^.^

Anser du att de junior försäkringarna räcker? Och ifall ngt skulle hända hur mkt betalar man då själv?

Jag tycker Shiba vovvarna är jätte fina. Men jag kan inte så mkt om dem. Vet du ngt intressant?:)
 
Sv: Vilken Ras?

Man kan oroa sig i oändlighet och tänka "tänk om..."
Självklart ska man tänka sig för! Och skaffa sig kunskap.

Jag får hem min första hund om tre veckor, jag oroar mig var och varannan dag. Samtidigt vet jag egentligen att jag kan mycket, vi har förutsättningar för att ta hand om hunden, intresse, pengar osv.

Läs mycket! En del finns på internet, mycket i böcker. Min hunds uppfödare anordnade en halvdagars kurs för sina valpköpare inför hundköpet, jättebra tycker jag!

Hur mycket det kostar om något händer beror ju på VAD som händer. 25% plus självrisken förutsatt att det är något som täcks av försäkringen. En buffert bör man ju ha för veterinärvård och andra oförutsedda saker. Själva inköpet kostar ju också en del.

Som jag förstått det räcker Agrias juniorförsäkring bra, den kommer jag ha till min valp.
 
Sv: Vilken Ras?

Okej, skönt att höra att det inte bara är jag som oroar mig.
Har kollar lite på shiban och jag började tycka mer och mer om rasen ju mer jag läste. Den verkar verkigen passa mig jättebra(y)

Vet du ngt om det rasen?

Tack :):)
 
Sv: Vilken Ras?

Junor försäkringen räcker absolut.
När din hund blir 1 år så går premien upp lite men tror de handlar o mnågon hundring sen hade Sveland som så att man fick 10% rabatt på nästa premie om hunden var skade fri första året..vet ej om de finns kvar i deras system.

Jag kan bara säga posetiva saker om Shiba.
Gå liten krasiös hund påminner mer om en katt (hoppats ingen tog illa upp där) goa och livliga hundar men bra mentalitet.

Har några vänner som har shibor de är faktiskt ganska vanligt att husky ägare har shiba,, för att ha en liten hund i just soffan.
Vet att här är i allfall en på buke som har shiba.
Tror de är lättare öfr dom att gå in på hur dom är i vardagen osv..jag har bara levt med dom då och då och hört hur deras ägare pratar om rasen och kan inte säga att jag någongång hört något negativt.

kolla in länken jag skickade där står en del info..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken Ras?

Okej, men det är bra att den räcker. ''

Men tror du det kanbli ett problem för shiban om man bor ensam?
Har läst jättemkt om den nu på en sida av en erfaren shiba uppfödare:D
Men jag hittade inget om vilken miljö den trivs bäst i. Jag ska om ungiför ett år flytta till en egen lägenhet där jag i området har min skola.
 
Sv: Vilken Ras?

Mer tipspå hundraser?

Förresten om ngn vet ngt om shibor får ni hemskt gärna dela med er:D:D
 
Sv: Vilken Ras?

Att ensamhetsträna en valp tar lång tid, det gäller att man har tålamod och skyndar långsamt.

Då får man rent generellt en hund som kan slappna av ensam och har tryggheten i sig.
 
Sv: Vilken Ras?

Har du ngt tips på hur man lär dem detta?

Eller ngn sida man kan läsa mer på?

Tack för ditt svar:):)
 
Sv: Vilken Ras?

Man går långsamt fram.

Börjar med att bara stänga en inomhusdörr i vissa fall ( ex går på toaletten ensam ;) ), sedan ökar man på det genom att slänga sopor/hämta posten m.m

Sagta och långsamt ökar man på antalet minuter, men man ska ha i bakfickan att det tar lång tid ( månader ) innan hunden kan vara ensam flera timmar.
 
Sv: Vilken Ras?

Startade du en tråd häromdagen i ett annat användarnamn? Liknande frågor och samma sätt att skriva på. Om jag utgår från den andra tråden (i åtanke att jag kanske blandat ihop er);

Jag skaffade min hund när jag började gymnasiet, och mina föräldrar har betalat försäkringen på henne (ca 2000 kr/år). Andra kostnader har jag stått för. Man kan ha tur med en hund som är kärnfrisk genom hela livet och slipper skador; men jag har inte gjort det. Min tik har blivit biten, gjort sig illa i skogen otaliga gånger, kastrerats, haft juvertumörer, vaccinationer osv. Inköpspriset är ingenting i jämförelse med vad jag lägger ut om året på veterinärkostnader. Det är bara ett litet observandum. Kostnaden för försäkringen kan visa sig vara väldigt lite när hunden väl gör sig illa.

Jag tvivlar inte på att du kan ta ansvar för en egen hund, men är dina föräldrar villiga att hjälpa till med kostnaderna om hunden blir dålig?

Ang. hundraser kanske du får specificera dig litet mer? Kan du tänka dig en hund som i grunden jagat, vallat eller vaktat - och som fortfarande har de behoven? En hund som är förig eller egensinnig? Det finns en lista över hundraser på SKK du kan kika på, om inte annat kanske hundutställning är en bra idè? Då kan du gå runt kring ringarna och höra dig för bland utställarna av de raser du är intresserad av.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 894
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 289
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 710
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 309
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp