Vilken ras?

MsLuna

Trådstartare
Ni hundexperter kanske kan hjälpa mig, för skojs skull? :p
Jag ska inte skaffa hund idag, men hoppas göra det om några år (om jag bor i något med trädgård då). Funderar på vad som skulle kunna passa mig, rasmässigt?
  • Jag har katter, och kommer ha kattungar då och då. Vet inte om hundar med stark jaktinstinkt kanske bör gå bort?
  • Ingen pälsvård (annat än ett bad då och då)
  • Helst inte en hund som kräver mer än max 4-5 km promenad/dag
  • Jag vill ha en hyfsat lättlärd hund, eftersom det blir min första. Jag har tänkt träna den i vardagslydnad, men inte så till den grad att den inte gör någonting utan kommando.

Kommer inte på något mer just nu, så ni får fråga :)
 
Sv: Vilken ras?

Vill du ha en hund som vaktar eller blir glad när det kommer folk?
Vill du ha en hund som är pigg och alert eller cool hund som mest tar det lugnt?
Vill du, och i så fall hur, aktivera hunden utöver promenaderna? Träna något eller inte? (Mer än vardagslydnad alltså.)
Vilket storlek ska det vara på hunden?
En hund som är tålig och robust i alla väder eller en liten mjukis som hellre stannar inne vid dåligt väder och kanske kräver täcke på vintern?

:)

Jag gillar sådana här trådar.
 
Sv: Vilken ras?

Jag har just nu inga förslag på ras, men tänkte bara lite med det här ang jaktinstinkten:
De flesta hundar, även de med stark jaktinstinkt, går att få att vara snälla mot katter om de får vänja sig från att de är små att katter ingår i flocken.
Jag känner till flertalet salukis (däribland en av mina egna) som fungerar fint med katt och frittepower här på buke har en borzoi och en kanin(!) som fungerar fint ihop - och både salukis och borzoier är vinthundar med otroligt stark jaktinstinkt.

Ju mer lättlärd hunden är, desto lättare verkar de även ha för att lära sig sådant man inte vill att de ska kunna... Min unga dam har tex lärt sig öppna dörrar kanonfint utan minsta repa på dörr/vägg. Vill man då ha en hund som "alltid" ska uppföra sig ordentligt är det nog bäst att satsa på någonting som inte är jättesjälvständigt skulle jag tro. Då borde man kunna få dem att lyssna fint på en trots att de vet hur man gör "dumheter". Jag har för mig att jag många gånger läst att ju mer lättlärd hund man har, desto mer får man jobba med den just för att den inte ska börja hitta på dumheter. Fast tja, jag har mest vana av självständiga raser, så jag bara "tänker högt" nu.

Sedan säger jag som Skogstrollet:
Jag gillar sådana här trådar :)
 
Sv: Vilken ras?

Vill du ha en hund som vaktar eller blir glad när det kommer folk? Glad
Vill du ha en hund som är pigg och alert eller cool hund som mest tar det lugnt? Inte hyper, men ingen soffpotatis. Den gyllene medelvägen? Mer pigg än lugn iaf.
Vill du, och i så fall hur, aktivera hunden utöver promenaderna? Träna något eller inte? (Mer än vardagslydnad alltså.) Funderat på att agility verkar kul. Brukade hoppa lite hinder med barndomshunden (inte samma sak, jag vet)
Vilket storlek ska det vara på hunden? Det känns sekundärt just nu
En hund som är tålig och robust i alla väder eller en liten mjukis som hellre stannar inne vid dåligt väder och kanske kräver täcke på vintern? Känns också sekundärt.

:)

Jag gillar sådana här trådar.

Svarade i citat, hoppas det blev ok.
 
Sv: Vilken ras?

Ju mer lättlärd hunden är, desto lättare verkar de även ha för att lära sig sådant man inte vill att de ska kunna... Min unga dam har tex lärt sig öppna dörrar kanonfint utan minsta repa på dörr/vägg.

Mina katter är åt det hållet. Främst min yngsta, nu 9 månader, är riktigt klåfingrig. Hon öppnar allt.
Jag älskar mina katter, och vill absolut inte byta dom mot en hund. Dock vill jag gärna komplettera med en hund. Med lättlärd menar jag inte den behöver vara jättesmart (lätt uttråkad=större risk för hyss), men snarare att den inte bör vara för självständig/envis.
 
Sv: Vilken ras?

Fast det är ju inte sekundärt hur tålig hunden ska vara hur snarare hur bör den vara för att passa in i ditt liv så bra som möjlight. Är du ute mycket eller är du inne mycket själv? Att ha en hund som är tvärtom mot en själv blir lite drygt i längden (jag vet). Att gilla regniga promenader om kvällarna och ha en hund som vägrar gå längre än 5m från dörren vid dåligt väder är inte kul. Och vice versa.

Cavalier king charles spaniel är mitt förslag. De är lite mindre, lite lättare men fortfarande tillräckligt pigga för att kunna göra lite vad man vill - om man vill. Den kräver ganska lite men är tacksam så länge den får vara med.

Vad tycker du om den rasen? Bra och dåligt?
 
Sv: Vilken ras?

För mycket päls! Hade jag velat ha päls hade det blivit en cocker, älskar dem.

Ok, vi ser det så här. Vill hunden inte ut i regn blir det inga långprommisar i sådant väder. Värre är ju om den hatar snö och inte vill gå ut då. Täcke? Helt ok, men inte hel overall!

Oh, och så lite defekter i rasen som möjligt.
 
Sv: Vilken ras?

Cavalieren har ju bara päls på öron, svans och lite fanor på benen? Kräver 2min genomborstning i veckan.

(Du har inte skrivit att cocker inte var ett alternativ så hur skulle jag kunna veta det.)

Dansk Svensk gårdshund då?
 
Sv: Vilken ras?

Cavalieren har ju bara päls på öron, svans och lite fanor på benen? Kräver 2min genomborstning i veckan.
Hmm, jag tänker mig dem som långhåriga, antagligen för att jag ser framför mig allt som fastnar i bla den svansen :crazy: Korthår är nog mer min grej.

(Du har inte skrivit att cocker inte var ett alternativ så hur skulle jag kunna veta det.)
Det klart du inte kunde! Hoppas du inte misstolkade mitt inlägg som aggressivt, för det var på intet sätt menat så.


Dansk Svensk gårdshund då?
Nu kommer jag verkligen låta petig, men utseendet påminner för mycket om Jack Russell :crazy: Tycker väldigt illa om sådana (träffade på många ilskna, där ägarna gjorde som svenska gör med katter: öppna dörren och låt jycken rasta sig själv)
 
Sv: Vilken ras?

Inte jack russells. Inte håriga, där det fastnar krafs när man går i skogen (hatar plocka kardborrar och stickiga pinnar ur pälsen). Inte pytteliten (chihuahua), inte stor kraftig (rottweiler). Troligen skulle mellanstorlek vara det ultimata. Är den modell större ser jag helst en slankare modell.
 
Sv: Vilken ras?

Inte jack russells. Inte håriga, där det fastnar krafs när man går i skogen (hatar plocka kardborrar och stickiga pinnar ur pälsen). Inte pytteliten (chihuahua), inte stor kraftig (rottweiler). Troligen skulle mellanstorlek vara det ultimata. Är den modell större ser jag helst en slankare modell.

Greyhound? Stor, slank och lite päls!
 
Sv: Vilken ras?

Fast greyhounden passar nog inte speciellt väl eftersom TS skrivit:
"Med lättlärd menar jag inte den behöver vara jättesmart (lätt uttråkad=större risk för hyss), men snarare att den inte bör vara för självständig/envis."

(hade hon inte skrivit det hade jag skrivit "Kika på whippet" för länge sedan, men jag misstänker att det kanske kan vara lite för självständigt)
 
Sv: Vilken ras?

Sant, jag är så bortskämd med min greyhound som skulle göra vad som helst för en godis och som dessutom (trots mängder av vinster på banan) har en ytterst svag jaktinstinkt.
 
Sv: Vilken ras?

Min unga saluki kan göra vad som helst för en godisbit eller en boll, eller en pinne, eller en dragkampstrasa... Och även om hon har jaktinstinkt som satan så leker hon bara med det som hon "jagar", även lure coursing-trasa (fast idag åt hon faktiskt upp en nattfjäril, jag blev förvånad!). Hade hon varit den enda saluki jag lärt känna så hade jag rekommenderat saluki till var och varannan människa, men nu har jag lärt känna bra många fler än henne och insett att hon nog är ett undantag.
Så tja, man kan ju ha tur och hitta en vinthund som skulle passa perfekt in på TS beskrivningar, men jag tror att det lämpligaste är att se raser där det är mer "standard" med samarbetsvilja.
 
Sv: Vilken ras?

Ja det är synd, för salukis är bland de vackraste hundarna! Främst de långhåriga. Men efter vad jag läst har jag känt de nog inte är rätt för mig.
 
Sv: Vilken ras?

Finns massor av raser. Vill du inte hantera någon lång ostyrlig päls men faller för en ras med hyfsat mycket päls kan man ju raka ner hunden 1-3 ggr per år :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 271
Senast: Praefatio
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 594
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 672
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp