Vilken rengöringsmetod använder du?

Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Att ompyssling ihop med en bra foderstat kan bidra till att hästen snabbare tar sig kan jag hålla med om, men du fick det att låta som om att bara hästen ryktas (enligt dina anvisningar) så går den mirakulöst upp i vikt.
Jag måste säga att jag är väldigt nyfiken på hur du genom rykt får en häst i träning att sätta muskler på rätt ställe?
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Det beror på hur mycket tid jag har men jag använder mig av metod 1,5,6 och 7

8. ingen borsning alls innan bara hovkrats, ordentlig rykt efter. (funkar bra om de har täcke och är ryktade dagen innan och inte skitat ner sig)

9. Bara ryktborste, skrapan är bra till att lossa leran, hovkrats.

Jag skippar ofta att borsta svansen, den borstas bara inför träningar och då ska den vara ren och full med pälsglans.

När det är varmt och hästen blivit svettig så spolas svetten alltid av, när det är kallt borstas den bort. Är det mittemellan väder och de har blivit rejält svettiga spolas sadelgjordstaden och mellan bakbenen, resten borstas bort.

Glansen kommer från rätt utfodring, men blir bättre när man ryktar, fast det kan även åstakommas med ett täcke med blank insida.
En häst som mår dåligt glänser inte hur mycket man än ryktar!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Jag borstar hela hästkroppen med rotviskan, använder aldrig piggborsten faktiskt men det kanske är för att hästen inte är en sån som rullar sig i lera. Efter rotviskan brukar jag rykta honom, men inga åtta skrapor stöv... På sin höjd två. Rykten är mest till för att han tycker att det är mysigt och för att jag tycker att det är meditativt. Huvudet borstas med en pannborste. Manen och svansen reder jag ut med fingrarna, någon gång i veckan brukar jag ha glansspray i och borsta ut med rotviskan ordentligt. Mitt glansspray är helt otroligt, rena rama balsamet. Hovarna kratsar jag ur med krats såklart.

Efteråt brukar jag dra över honom med rotviskan, sedan stretchar vi ordentligt och ibland får han lite massage (med händerna) på utvalda områden = där han har en tendens att bli lite stel. Han brukar inte vara så sugen på att stå länge i gången efter ridningen, han vill in och kissa, så skötandet efter ridningen brukar jag hålla på en så låg nivå som möjligt.

Edit: Min häst är skimmel och blir liksom aldrig glansig, så jag ryktar inte av den anledningen. Visst kan man få till ett subtilt blänk på sommarpälsen, men det är där från början i så fall, ingenting jag kan åstadkomma med en borste.
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Jag borstar på det sättet som hästen trivs med.
Sen beror det givetvis på hur pass smutsig hästen blir.

Jag har haft ganska känsliga hästar som inte uppskattat alla bortstar men jag har väl nästan alltid gjort såhär:
*Bortstat bort lera med ryktskrapa(givetvis gummi)/piggborste/svettskrapa med taggar
*Borstat med mjuk rotviska eller ryktborste

Rykta gör jag ibland, på de hästar som gillat det.
En häst behöver inte ryktas för att vara fin och må bra.
Det kan man lätt åstadkomma med en bra foderstat och rätt motion, det är så jag hålle mina hästar fina...


Ang ridskoleryttare/hästar håller jag väl inte redigt med. Visst är det bra om man lär sig "rätt" från början, men ridskolehästar uppskattar många ggr att få vara ifred och inte ha flera personer om dagen som borstar länge.

Sen får som sagt inte en häst skavsår av stöv, men däremot av intorkat svett (som bör tvättas bort, en borste får inte bort allt..), annat smuts, samt illasittande utrustning..
 
Sv: Vilken rengöringsmetod använder du?

Om man masserar en häst med ryktskrapan innan man tar ryktborsten så får man bort allt intorkat svett. Ryktskrapan behöver inte vara gummi alltid. Vissa hästar trivs med metallskrapan eller plastskrapan. Man måste hitta den skrapa som varje häst trivs bäst med. Alla är inviduella. Masserar man på rätt sätt, kraftiga hårda cirklar mot hjärtan, så trivs de flesta hästar. Ingen häst gillar om man tar för löst då är det som en fluga sitter och irriterar dem. Naturligtvis fyrkantiga metallskrapa går ju inte att göra cirklar med utan går istället fram o tillbaka över hästens hårrem.

En sadel ger pga att den inte sitter bra, skavsår vid manken om den ligger och trycker. Däremot skavsår vid sadelgjorden mellan benen eller liknande ställen beror på smuts och saltet/ stöv som sitter kvar. Pröva hemma ta lite salt och massera med tummen mot sidan av handen eller ovansidan någonstans. Det kommer att svida. Stövet innehåller salt och då när hästarna svettas blir detta skadligt för dem. Många kanske tycker annorlunda. Men jag har sett vad dålig rykt kan ge för resultat om hästarna går riktigt hårt, vare sig det är vinter eller 25 graders värme. Visst det blir större sår i värmen.

Ang ridskolehästarna. På de flesta ridskolor står det att eleven ska vara minst 20 min innan för att hinna göra ordning hästen. Gör man det ordentligt så hinner man på de där 20 min. Jag anser inte att det är acceptabelt på något sätt när instruktörerna låter smutsiga hästar komma ner i ridhuset och då blivit lite snabbt avborstade med rotborsten där sadeln ska sitta. Hade det varit jag så hade jag kollat varje ny häst när de kommit ner till ridhuset för lektion och skickat dem till stallet ifall det varit dåligt gjort. På så sätt hade eleven stor som liten förstått att det går inte att fuska.
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 254
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Eftersom jag är lite nybörjare på det här med hästar kanske någon av er allvetande Buke-människor skulle kunna hjälpa mig att klargöra...
Svar
8
· Visningar
4 044
Hästvård Ingen hemlighet för någon antar jag att det ibland kan vara svårt att få hästeriet att gå ihop med livet utanför. Även om man har mkt...
Svar
12
· Visningar
1 650
T
Hästvård Finns det någon som ryktar sin häst nuförtiden? eller hur borstar ni? ser aldrig någon som ryktar... Jag brukar : 1 kamma man svans...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda -21
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp