Vilken ridskola i Sverige låter ridskolehästarna hoppa högst?

När jag gick på ridskola så var KM för ridskoleelever LD/90 cm, bara ett var maxat och under ridlektion hoppade vi inte högre utan oftast lägre.
 
I år har jag ridit på två ridskolor.
På den lilla privata i Borlänge hoppade jag 90 på den enda lektionen jag ridit där.

Sen helg kurs i Hofors, tror i princip alla deras hästar går debutant fälttävlan. Vi hoppade iaf 1m.

Jag har nästan varit förvånad över att jag fått hoppa så pass mycket på roliga hästar på vanliga ridskolor.
 
När jag red på ridskola så var det inte ovanligt att ridskolan fick ta över pensionerade tävlingshästar. Dessa var mycket trevliga och stabila individer som gillade sina nya uppdrag. De kunde dock tända till rejält på hopplektionerna när hindrena blev lite högre. Min kompis var modigare än mig och fick hoppa några språng på 140. När jag tänker tillbaka var vi verkligen previligerade att få rida sådana läromästare, de tog hand om ryttaren och lotsade runt oss säkert. :love:
 
Tjusigt! Externa tävlingar på 1.10! Vilken ridskola är det?
Vansbro Ryttarsällskap i Dalarna. Har även ridskolehästar som tävlat upp till Msv B dressyr. Några av ponnyerna har också startat Msv hopp, men det var länge sedan, de är gamla nu.
Vi har haft ridgymnasie, så många av eleverna där tävlade på skolhästar.
 
Jag rider ridskolehäst på Lunds Civila (LCR) och har hoppat enstaka hinder på 85cm på lektion, och en bana där de högsta hindren var på 80cm på en klubbtävling. (Numera är maxhöjden på tävling sänkt till 70cm för ridskolehästarna, verkar det som)

Någon som får hoppa högre på sin ridskola?

David

När jag gick i bästa hoppgruppen (specialinriktning) så fick vi tävla 70cm med ridskolehäst, träna på 80cm och hoppa enstaka hinder på 90cm om det var något speciellt.
 
Jag hoppade någon gång 110 på c ponny när jag var yngre (och modigare) på ridskola. På skötponnyn, a ponny, hoppade jag 80 på lektion och rätt ofta små terrängbanor ute men han var lite bockig och gick inte på lektion så mycket så hade rätt fritt fram.

Tror inte det fanns några regler som sådana då om höjdbegränsningar utan mer utefter häst och ryttare.

Var 15 år sedan dock jag red aktivt på ridskola.
 
Inte ridskola, men när jag gick på ridgymnasium hoppade vi stort med hästarna emellanåt, banor på 120-130cm.
 
När jag red på ridskola så var det inte ovanligt att ridskolan fick ta över pensionerade tävlingshästar. Dessa var mycket trevliga och stabila individer som gillade sina nya uppdrag. De kunde dock tända till rejält på hopplektionerna när hindrena blev lite högre. Min kompis var modigare än mig och fick hoppa några språng på 140. När jag tänker tillbaka var vi verkligen previligerade att få rida sådana läromästare, de tog hand om ryttaren och lotsade runt oss säkert. :love:

Jag red på ridskola i ung ålder för Hasse Lundbäck parallellt med att jag hade egen ponny. Flera av hans tidigare tävlingshästar gick som lektionshästar. Hans Sudden Change var bland det snällaste som gick att hitta. På hopplektionerna fick den som hade honom ibland avsluta med att hoppa något språng på 130. Det var en oerhörd höjd för oss som var små. Instruktionen var tydlig :” Gör INGENTING, bara följ med hästen och håll tag i manen”.

Man minns det där än, hur hisnande det var och hur fint hästen skötte det 💕
 
Alltså, det är inte svårt att hoppa högt, det är teknik som är svårt. Under hippologen på Strömsholm hoppade vi bara över metern nån gång i veckan, de andra hopplektionerna var lydnad och teknik. Vi fick hoppa vm-banor på 70 cm t.ex. När många av oss skulle tävla 120 inne på Strömsholm så var det plättlätt enkelt, för vi var så tekniskt förberedda.
 
Alltså, det är inte svårt att hoppa högt, det är teknik som är svårt. Under hippologen på Strömsholm hoppade vi bara över metern nån gång i veckan, de andra hopplektionerna var lydnad och teknik. Vi fick hoppa vm-banor på 70 cm t.ex. När många av oss skulle tävla 120 inne på Strömsholm så var det plättlätt enkelt, för vi var så tekniskt förberedda.


Jag håller inte med, det är runt metern som hästen börjar få till tydlig ryggaktivitet, 70 cm på stor häst så lyfter de knappt benen.

I Ockelbo på hoppspecialen hoppade vi runt metern, 1.10 ibland. Innan dess hade jag hoppat mycket, men aldrig högre är runt 70-90. Det var en ganska markant skillnad. Damp i backen några gånger efter språnget , när allt inte klaffade hos ryttaren.
 
Jag håller inte med, det är runt metern som hästen börjar få till tydlig ryggaktivitet, 70 cm på stor häst så lyfter de knappt benen.

I Ockelbo på hoppspecialen hoppade vi runt metern, 1.10 ibland. Innan dess hade jag hoppat mycket, men aldrig högre är runt 70-90. Det var en ganska markant skillnad. Damp i backen några gånger efter språnget , när allt inte klaffade hos ryttaren.
Jag sa ju att vi hoppade högre också?
 
Jag håller inte med, det är runt metern som hästen börjar få till tydlig ryggaktivitet, 70 cm på stor häst så lyfter de knappt benen.

I Ockelbo på hoppspecialen hoppade vi runt metern, 1.10 ibland. Innan dess hade jag hoppat mycket, men aldrig högre är runt 70-90. Det var en ganska markant skillnad. Damp i backen några gånger efter språnget , när allt inte klaffade hos ryttaren.

Fast handlar det om att någon ryttare är så grön att den inte fixar att ha balans när hästen hoppar med ryggen så är det väl ett problem i sig. Du får inte någon ”vana” eller rutin ang det av att hoppa högre hinder på ridskolan. Har du problem i grunden ang balansen så är det ett grundproblem . Inte något du ”lär dig” av att hoppa högre oftare.
 
Jag sa ju att vi hoppade högre också?

Jag tyckte att du sa att höjden inte var av betydelse? Jag kanske missförstod.

Det är inte lätt att träna balansen till när hästen skjuter upp ryggen, och blir en lång nedförsbacke, utan att just hoppa högre. Jag hoppade 70-90 banor rätt enkelt, men tog mig knappt runt några få hinder på 110, just pga hur annorlunda språnget var. Men jag lärde mig det också, men inte av att fortsätta rida allt mer tekniska banor.
 
Fast handlar det om att någon ryttare är så grön att den inte fixar att ha balans när hästen hoppar med ryggen så är det väl ett problem i sig. Du får inte någon ”vana” eller rutin ang det av att hoppa högre hinder på ridskolan. Har du problem i grunden ang balansen så är det ett grundproblem . Inte något du ”lär dig” av att hoppa högre oftare.


När det problemet varken syns eller märks på lägre banor, hur menar du då att man ska träna det?

Man kan ju inte riktigt träna på någonting som inte finns att anmärka på.
 
På de ridskolor jag gått har maxhöjd man hoppat varit kring 50-60 cm i de "vanliga" grupperna på högre nivå och kring 70-80 cm i hoppspecialgrupperna, på storhäst alltså. De hästar som tävlats lokalt har väl fått hoppas typ 90 cm ytterst enstaka gånger på träning precis innan tävling, men annars har jag det var generellt varit 70-80 cm som varit max. På ponny tror jag motsvarande varit typ 40-50 cm resp. 60-70 cm.

Å ena sidan kan jag förstå att man inte vill slita på hästarna för mycket med tanke på att de rids av många ryttare med varierande balans etc. etc. Men å andra sidan kan jag ändå samtidigt, å de hoppintresserade ryttarnas vägnar, tycka att man borde kunna jobba mer kring LD (90 resp. 70-80 cm) höjd, åtminstone i specialgrupperna. Visst att man både kan, och bör, jobba mycket tekniskt, men "lite höjd" tycker jag att man borde kunna låta de känna på ibland.
 
När det problemet varken syns eller märks på lägre banor, hur menar du då att man ska träna det?

Man kan ju inte riktigt träna på någonting som inte finns att anmärka på.

Det jag menar är att balans och känsla som grund inte är något som tränas upp av att hoppa högt.

Snarare är det så att om grundbalans och koordination inte finns i grunden hos ryttaren så ofta klarar ju denne ändå att hoppa lättare banor och höjder. Men blir det högre samtidigt som det då även blir mer tekniskt så givetvis visar sig grundproblemen då, precis som du vittnar om.

Du tränar inte upp några grunder av att höjden på hindren är ökade, som sagt.
 
Tillägg:

Hos mig var det snarare följsamheten framåt-uppåt-neråt som brast, ex.vis så "frös" mina knän vid landning, varpå jag studsade i stigbyglarna och sköt mig själ ur sadeln. Inget som varken syntes, märktes eller kunde övas på vid låg höjd. Det är helt enkelt inte samma sak att hoppa 120 som 70.

Jag tror själv att man på de flesta ridskolor stannar vid ca 70 cm, för att det helt enkelt blir för svårt för de flesta, rätt så otränade och obalanserade ridskoleryttare. Som far av som plockepinn och blir rädda. När de ändå inte har någon ambition på att tävla. Det blir enklare och trevligare för de allra flesta, hästarna och ryttarna, men man kommer knappast framåt med att valsa runt 50-70 cm år efter år.

Been there, done that.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 258
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp