Vilken ridskola i Sverige låter ridskolehästarna hoppa högst?

När jag gick på ridskola hade vi höjdhoppning regelbundet, 120-130 för de ekipage som det passade på. Säkert högre för de som kunde. Hoppning på 100-110 var inte ovanligt. Men det är många år sedan nu, vet inte hur det ser ut där idag.
Vilken ridskola var det? :)
 
Jag var med i hoppgruppen på Östermalms ridskola för urminnes tider sedan, jag var lätt grönast i gruppen då, men de andra hoppade högt (tyckte jag) och var ute och tävlade mycket. Jag hoppade och tävlade 1 m på "min" häst.
 
Tack för alla fantastiska berättelser från forna dagar med storhoppande ridskolehästar!
Om inte hästaveln gått helt baklänges borde dagens hästar inte vara mindre hållbara, och dagens elever borde inte vara mindre läraktiga.

Så för att återgå till den ursprungliga frågan: vilken ridskola i Sverige låter sina hästar hoppa högst idag 2018?

God fortsättning på Julen!

David
Hur länge har du ridit på ridskolan? Jag tror att det finns en god anledning varför det finns maxhöjder på ridskolor. Vill du utvecklas mer så kanske det är dags att bli medryttare på en häst.
 
Jag hoppade ridskolans D-ponny upp till LA och ingick i laget i division ett. Vi hoppade regelbundet banor runt 1,20, men givetvis inte varje vecka. Jag hade ett gäng kompisar som hoppade runt metern på ridskolans ponnyer också. På storhäst red jag 1,10, tränade väl banor runt 1,20 då också. Då hade de flesta av mina kompisar börjat rida dressyr istället och red de gamla LA-programen som idag motsvarar MsvC (av vad jag förstår - ett tag sen jag var insatt i sporten). 😊 Detta är alltså kring 2000-2010.
 
Jag hoppade ridskolans D-ponny upp till LA och ingick i laget i division ett. Vi hoppade regelbundet banor runt 1,20, men givetvis inte varje vecka. Jag hade ett gäng kompisar som hoppade runt metern på ridskolans ponnyer också. På storhäst red jag 1,10, tränade väl banor runt 1,20 då också. Då hade de flesta av mina kompisar börjat rida dressyr istället och red de gamla LA-programen som idag motsvarar MsvC (av vad jag förstår - ett tag sen jag var insatt i sporten). 😊 Detta är alltså kring 2000-2010.
Vilken ridskola var det?
 
Hur länge har du ridit på ridskolan? Jag tror att det finns en god anledning varför det finns maxhöjder på ridskolor. Vill du utvecklas mer så kanske det är dags att bli medryttare på en häst.
Lycka till att hitta en hästägare som låter en medryttare på 70 cm-nivå använda hästen till att lära sig hoppa högre. Det har jag ärligt talat aldrig sett. Det är extremt ovanligt att en medryttare får hoppträna regelbundet, särskilt om medryttaren inte är på samma nivå som hästen.

Vad gäller höjder så skulle jag säga att de flesta tävlande ridskolor (alltså med tävlingsgrupper som är med på externa tävlingar) har ett antal ekipage som hoppar runt 1 m. Inte varje gång, givetvis, men inför och på tävling.
 
Lycka till att hitta en hästägare som låter en medryttare på 70 cm-nivå använda hästen till att lära sig hoppa högre. Det har jag ärligt talat aldrig sett. Det är extremt ovanligt att en medryttare får hoppträna regelbundet, särskilt om medryttaren inte är på samma nivå som hästen.

Säkert ovanligt men jag kom från ridskolan och fick hoppträna och tävla min medryttarhäst. Ägaren tävlade 1,20 och jag hoppade 90-1 m.
Fantastiskt att ha en häst som var schysst och det jag hoppade var ju busenkelt för honom, rent höjdmässigt. Tränade gjorde vi på högre hinder (men inte bara, såklart ;)).

När jag ville tävla dressyr däremot så vägrade ägaren åka med :o
 
Lycka till att hitta en hästägare som låter en medryttare på 70 cm-nivå använda hästen till att lära sig hoppa högre. Det har jag ärligt talat aldrig sett. Det är extremt ovanligt att en medryttare får hoppträna regelbundet, särskilt om medryttaren inte är på samma nivå som hästen.

Vad gäller höjder så skulle jag säga att de flesta tävlande ridskolor (alltså med tävlingsgrupper som är med på externa tävlingar) har ett antal ekipage som hoppar runt 1 m. Inte varje gång, givetvis, men inför och på tävling.
Om medryttaren lovar att lägga pengar och tid på att utbilda häst-samt sig själv hos en bra tränare då kan det nog finnas hästägare som är intresserade.
 
Varför ska du hoppa högt när erfarenheten som delas från utbildat håll är att det ger inget utbildningsmässigt för ryttaren utan sliter enbart på hästen och därmed skapar ett sämre ekipage? Köp egen häst och förstör. Har du inte fått hoppa högt kanske det beror på dig som ryttare.
Man behöver inte nöta på höga höjder men nog behöver man testa närmre sina gränser ibland. Det funkar dåligt att gå från 70 cm till 120 exempelvis. Som ryttare vill man utvecklas och få utmaningar. Ska man behålla duktiga ryttare behöver ridskolor även erbjuda träning och eventuellt tävling på mer och mer avancerade nivåer. Rent krasst behöver man inte hoppa alls ;)
 
Lycka till att hitta en hästägare som låter en medryttare på 70 cm-nivå använda hästen till att lära sig hoppa högre. Det har jag ärligt talat aldrig sett. Det är extremt ovanligt att en medryttare får hoppträna regelbundet, särskilt om medryttaren inte är på samma nivå som hästen.

Vad gäller höjder så skulle jag säga att de flesta tävlande ridskolor (alltså med tävlingsgrupper som är med på externa tävlingar) har ett antal ekipage som hoppar runt 1 m. Inte varje gång, givetvis, men inför och på tävling.

Varför är det konstigt om man har en medelgrön med ryttare som får träna på lektion att lära sig hoppa bättre och högre? Isåfall skulle det ju vara samma med dressyr. Vem vill låna ut en ryttare som rider skritt och trav och lära denne att galoppera? Galoppera på volt så köp egen häst!
 
Jag rider ridskolehäst på Lunds Civila (LCR) och har hoppat enstaka hinder på 85cm på lektion, och en bana där de högsta hindren var på 80cm på en klubbtävling. (Numera är maxhöjden på tävling sänkt till 70cm för ridskolehästarna, verkar det som)

Någon som får hoppa högre på sin ridskola?

David
Blir nyfiken på syftet med din tråd?
Vill du hitta en ridskola där du får hoppa högre än vad du får göra där du är nu?
 
Varför är det konstigt om man har en medelgrön med ryttare som får träna på lektion att lära sig hoppa bättre och högre? Isåfall skulle det ju vara samma med dressyr. Vem vill låna ut en ryttare som rider skritt och trav och lära denne att galoppera? Galoppera på volt så köp egen häst!
Därför att de flesta hästägare antingen vill hoppa sina hästar själva, alternativt inte låta dem hoppa alls. Så redan att hitta en medryttarhäst som man fär hoppträna regelbundet är ovanligt. Ännu mer ovanligt om man inte kan hoppa på den nivån hästen tränar. Hästägare är normalt inte i första hand intresserade av att utveckla medryttaren, de vill utveckla hästen. Likadant är det väl väldigt ovanligt att folk vill ha medryttare som bara kan skritta och trava så att deras häst kan hjälpa medryttarna lära sig galoppera.
 
Om medryttaren lovar att lägga pengar och tid på att utbilda häst-samt sig själv hos en bra tränare då kan det nog finnas hästägare som är intresserade.
Väldigt sällan. Åk på en hoppträning, och räkna medryttarna som är med där, och som kan mindre än hästarna de sitter på. De är inte många.
I teorin finns det säkert - i praktiken, knappast.
 
Därför att de flesta hästägare antingen vill hoppa sina hästar själva, alternativt inte låta dem hoppa alls. Så redan att hitta en medryttarhäst som man fär hoppträna regelbundet är ovanligt. Ännu mer ovanligt om man inte kan hoppa på den nivån hästen tränar. Hästägare är normalt inte i första hand intresserade av att utveckla medryttaren, de vill utveckla hästen. Likadant är det väl väldigt ovanligt att folk vill ha medryttare som bara kan skritta och trava så att deras häst kan hjälpa medryttarna lära sig galoppera.
Nog är det vanligt att det är som du skriver men det är inte något udda eller extremt sällsynt med medryttare som får hoppa. Det finns ganska många som själv är rädda för hoppning, har medryttare medan de under perioder inte har tid, som satsar på dressyr mm som låter medryttare hoppa. Det är en minoritet men inte direkt ovanligt.
 
Därför att de flesta hästägare antingen vill hoppa sina hästar själva, alternativt inte låta dem hoppa alls. Så redan att hitta en medryttarhäst som man fär hoppträna regelbundet är ovanligt. Ännu mer ovanligt om man inte kan hoppa på den nivån hästen tränar. Hästägare är normalt inte i första hand intresserade av att utveckla medryttaren, de vill utveckla hästen. Likadant är det väl väldigt ovanligt att folk vill ha medryttare som bara kan skritta och trava så att deras häst kan hjälpa medryttarna lära sig galoppera.

Jag har sett flera annonser där folk letat efter medryttare som vill hoppa hästen. Ofta står det att hästen älskar att hoppa med att ryttaren är ointresserad av det så nu letas det efter en hoppintresserad medryttare.

Min uppfattning av de som letar medryttare är inte att de är ute efter att hitta någon som utvecklar hästen. De är oftast ute efter någon som kan ta hand om hästen som de själv inte hinner med och se till att den får motion och uppmärksamhet så att hästägaren kan få några dagar ledigt i veckan. Ofta letas det inte efter en superduktig ryttare utan efter en som är tillräckligt bra men där ansvarsfull och pålitlig smäller högre än att ryttaren kan utveckla hästen.

Vill man ha sin häst utbildad är det nog en riktig hästutbildare man ska anlita och då betala för.
 
Hade jag letat medryttare hade den gärna fått hoppa eftersom jag är lite skraj men hästen älskar det. Dock hade jag nog velat att min medryttare var lite mer erfaren och absolut inte någon som vill rida min häst för att få hoppa högre än de får på ridskolan, det låter inte så förtroendeingivande...
 
Jag har sett flera annonser där folk letat efter medryttare som vill hoppa hästen. Ofta står det att hästen älskar att hoppa med att ryttaren är ointresserad av det så nu letas det efter en hoppintresserad medryttare.

Min uppfattning av de som letar medryttare är inte att de är ute efter att hitta någon som utvecklar hästen. De är oftast ute efter någon som kan ta hand om hästen som de själv inte hinner med och se till att den får motion och uppmärksamhet så att hästägaren kan få några dagar ledigt i veckan. Ofta letas det inte efter en superduktig ryttare utan efter en som är tillräckligt bra men där ansvarsfull och pålitlig smäller högre än att ryttaren kan utveckla hästen.

Vill man ha sin häst utbildad är det nog en riktig hästutbildare man ska anlita och då betala för.
Det är min erfarenhet oxå, att dom flesta som söker medryttare gör det för avlastning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 084
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 343
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp