Vilken ridskola i Sverige låter ridskolehästarna hoppa högst?

DavidS

Trådstartare
Jag rider ridskolehäst på Lunds Civila (LCR) och har hoppat enstaka hinder på 85cm på lektion, och en bana där de högsta hindren var på 80cm på en klubbtävling. (Numera är maxhöjden på tävling sänkt till 70cm för ridskolehästarna, verkar det som)

Någon som får hoppa högre på sin ridskola?

David
 
Jag rider ridskolehäst på Lunds Civila (LCR) och har hoppat enstaka hinder på 85cm på lektion, och en bana där de högsta hindren var på 80cm på en klubbtävling. (Numera är maxhöjden på tävling sänkt till 70cm för ridskolehästarna, verkar det som)

Någon som får hoppa högre på sin ridskola?

David
Det var andra tider när jag var elev där och red för Bertil, vi har hoppat en bra bit över metern ;)
 
Men med det sagt, jag tror de flesta hoppar runt höjderna du nämner i vanliga grupper och klubbtävlingar eftersom det skulle slita på hästarna om de hoppade högt varenda dag.

Jag vet inte om de har kvar specialgrupperna på LCR för dessa kanske får hoppa högre i så fall.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det har varit lite olika, har hoppat 80 på vanlig lektion en gång och även på hopplektion på ridskolehäst, även tävlat 80 med ridskolehäst, men det vanligaste på lektion verkar vara 50-60 och kanske ibland 70.
 
På min ridskola var det 90 som högst på storhäst, privathästar fick dock hoppa bra mycket högre. Med min egna hoppade jag 110 på lektionerna.

Höjd gränsen är satt för att spara på hästarna, upp till 90 kan vilken häst och ryttare som helst ta sig över ngt så när men högre krävs det lite mer teknik från hästens sida i alla fall. Samt att det sliter mer ju högre man hoppar och inget man vill låta hästarna göra med flera ryttare flera gånger i veckan.
 
Jag rider ridskolehäst på Lunds Civila (LCR) och har hoppat enstaka hinder på 85cm på lektion, och en bana där de högsta hindren var på 80cm på en klubbtävling. (Numera är maxhöjden på tävling sänkt till 70cm för ridskolehästarna, verkar det som)

Någon som får hoppa högre på sin ridskola?

David
Vi har ridskolehästar som tävlat 1,10 externt, så de tränar på den höjden. På vanliga lektioner hoppar de oftast upp emot 80, men det beror mest på nivån på de ridande.
 
Vi har ridskolehästar som tävlat 1,10 externt, så de tränar på den höjden. På vanliga lektioner hoppar de oftast upp emot 80, men det beror mest på nivån på de ridande.
Tjusigt! Externa tävlingar på 1.10! Vilken ridskola är det?
 
Men med det sagt, jag tror de flesta hoppar runt höjderna du nämner i vanliga grupper och klubbtävlingar eftersom det skulle slita på hästarna om de hoppade högt varenda dag.

Jag vet inte om de har kvar specialgrupperna på LCR för dessa kanske får hoppa högre i så fall.

Det är i hoppgrupp på LCR. När jag började i den gruppen var det med Bertil som lärare, och ibland höjde han efter ekipagets förmåga, och de som var riktigt bra fick hoppa hyfsat högt, kanske något enstaka språng på 1-1.10. Sedan upphörde det...
 
Tjusigt! Externa tävlingar på 1.10! Vilken ridskola är det?

När jag red på ridskola var våra ponnyer med i Lag-SM (och kom 2;a), ponnyerna gick LA, MSV hoppning och de stora hästarna tävlades upp till 1,20. Men på vanliga lektioner var hindren för ponnyerna runt 50 cm och för de stora hästarna som högst 1 meter.

Ridskolehästarna tävlades även i dressyr, ponnyerna upp till LB nivå (vi hade mer hopponnyer) och de stora upp till LA.

Detta är dock 30 år sedan.
 
På "min" barndomsridskola fanns ponnyer som tävlade upp till MSV. Nu tror jag de som tävlar högst går typ LB-LA. Vet även en annan ridskola här där några skolhästar går typ 100-110.
Men på "vanliga lektioner" har jag sällan varit med om/sett att man hoppar högre än typ 80. Kanske ibland i träningsgrupperna, men inte mer än så. Man behöver ju spara på ridskolehästarna och inte hoppa högt så ofta.
 
Det är i hoppgrupp på LCR. När jag började i den gruppen var det med Bertil som lärare, och ibland höjde han efter ekipagets förmåga, och de som var riktigt bra fick hoppa hyfsat högt, kanske något enstaka språng på 1-1.10. Sedan upphörde det...
De kan ju ha ändrat sina riktlinjer. Fråga din nuvarande tränare annars om varför ni inte hoppar högre, om det är i en av specialgrupperna.
 
De kan ju ha ändrat sina riktlinjer. Fråga din nuvarande tränare annars om varför ni inte hoppar högre, om det är i en av specialgrupperna.
För att minimera slitaget på hästarna. Men de mest hoppglada individerna lägger sig ibland ett par decimeter över bommarna, helt av sig själva. Man känner glädjen i hästarna när de tar i lite i språnget.
 
När jag red på ridskola var våra ponnyer med i Lag-SM (och kom 2;a), ponnyerna gick LA, MSV hoppning och de stora hästarna tävlades upp till 1,20. Men på vanliga lektioner var hindren för ponnyerna runt 50 cm och för de stora hästarna som högst 1 meter.

Ridskolehästarna tävlades även i dressyr, ponnyerna upp till LB nivå (vi hade mer hopponnyer) och de stora upp till LA.

Detta är dock 30 år sedan.

Låter riktigt kul!
 
Jag rider ridskolehäst på Lunds Civila (LCR) och har hoppat enstaka hinder på 85cm på lektion, och en bana där de högsta hindren var på 80cm på en klubbtävling. (Numera är maxhöjden på tävling sänkt till 70cm för ridskolehästarna, verkar det som)

Någon som får hoppa högre på sin ridskola?

David

Nu är det 15 år sen ja red på ridskola. Men då fick vi hoppa enstaka hinder upp till 1.20.
Vi red sällan banor utan mest serier och olika gymnastik övningar.
 
Har ridit på samma ridskola sen 1987 (jag gillar inte förändringar ;) ) och det är absolut så att höjderna i allmänhet gått nedåt med åren. Under de första tio åren var t.ex "höjdhoppning" inte helt ovanligt som terminsavslutning eller vid andra speciella tillfällen, vet att vi kom upp på en meter då (ett enda hinder, men vi pratar inte om de mest avancerade grupperna, utan nån slags medelnivå).

Om jag inte är helt ute och cyklar ligger maxhöjden på våra klubbtävlingar vid 80, kanske 90 numera. Vi har haft ett par grupper med fokus på att rida Bohuscupen och där har det ingått hoppning på runt metern. När det gäller hästmaterialet har vi väl inte så många som har jättekapacitet, med undantag för en tysk import som är riktigt duktig.
 
Jag vet inte exakt hur högt vi hoppade på min ridskola men gissningsvis var det oftast runt 70 cm men ibland var det högre. Minns jag rätt har jag hoppat 1.10 på lektion en det var inte alla som kom upp i den höjden vid det tillfället. Det var många år sedan.

Jag blev nyfiken och kollade på propositioner för KM och på storhäst (lektion) har de klubbmästerskap på upp till 90 cm så utifrån det gissar jag att det är ungefär som tidigare.
 
Det hände att vi hoppade 1,20-1,30 på lektion. Red visserligen i en tävlingsgrupp. Jag var även ute och tävlade upp till 1,10 med ”min” (som senare blev MIN) ridskolehäst.
 
Det hände att vi hoppade 1,20-1,30 på lektion. Red visserligen i en tävlingsgrupp. Jag var även ute och tävlade upp till 1,10 med ”min” (som senare blev MIN) ridskolehäst.
Det där låter helt fantastiskt! 1.30 hoppning och tävlingsgrupp med ridskolehästar! Var var det någonstans, och när?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 258
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp