Vilken ridskola i Sverige låter ridskolehästarna hoppa högst?

Det är psykologiskt förkastligt förväntas tävla på en höjd man aldrig testat. Om man klarar det eller inte beror på ekipaget - det är en klar fördel att ha gjort något innan man ger sig in och tävlar i det. Klart det fungerar för somliga men att generellt säga att för man klarar 70 cm så klarar man 80 cm är heltokigt.

Lyckat till förresten att hitta officiella tävlingar på 80 cm för storhäst. Ibland finns det LD på 90 cm men vanligen så är lättaste klassen LC. Klart det har säker förekommit någon gång men flertalet räknar LC ev LD som lättaste klassen.

Du missar totalt poängen med att hoppträning på ridskolan i fråga ligger på lägre nivå än lägsta tävlingsklassen. Jag tänkte närmast på att om man är med i RF och inte ens kan förbereda de bästa eleverna att delta i lägsta tävlingsklassen och låta dem prova på så är det inte mycket till "ridsport".
Här i Skåne har de flesta 0.80 för stor häst. Så ja- lycka till...
En o.80 på lokal tävling ligger på ca 75 cm och nåt hinder är maxat. Har man tränat bra så vet jag av erfarenhet att det går bra även om nu du har en annan erfarenhet.
Vet oxå att ridskolor som den nämnda har ekipage som hoppar 80 cm plättlätt eftersom jag sett dom på tävling. Så de klarar fint att utbilda ryttare för lätta tävlingsklasser.
Däremot att hoppa 1m på tävling- då blir det en annan grej och då håller jag med dig. Tycker dock inte det är upp till ridskolan att skicka ut ekipage på den nivån. Då får man skaffa egen häst och är man stabil på sin 70-80 nivå är man med en passande häst snabbt nog uppe på 1m.
 
Här i Skåne har de flesta 0.80 för stor häst. Så ja- lycka till...
En o.80 på lokal tävling ligger på ca 75 cm och nåt hinder är maxat. Har man tränat bra så vet jag av erfarenhet att det går bra även om nu du har en annan erfarenhet.
Vet oxå att ridskolor som den nämnda har ekipage som hoppar 80 cm plättlätt eftersom jag sett dom på tävling. Så de klarar fint att utbilda ryttare för lätta tävlingsklasser.
Däremot att hoppa 1m på tävling- då blir det en annan grej och då håller jag med dig. Tycker dock inte det är upp till ridskolan att skicka ut ekipage på den nivån. Då får man skaffa egen häst och är man stabil på sin 70-80 nivå är man med en passande häst snabbt nog uppe på 1m.


Ja du kanske tycker det är en bra idé att tävla utan att ha tränat alls på höjden, det gör inte jag. Och nej man utbildar inte folk för tävling om man inte får testa på tävlingshöjder på lektioner. Vi har olika åsikter här. Vill man ge folk bästa möjliga förutsättningar så ska man givetvis träna på det man tävlar i.

Jag talar om principen inte om en enskild ridklubb jag inte känner till. Du talar ju själv så mycket om den magiska gränsen 1 m och det är först då hästar börjar hoppa på riktigt med ryggen. Jag kan upplysa dig om att hästar inte är serietillverkade maskiner som har samma höjd de börjar hoppa "på riktigt" en del gör det vid 75 cm och andra på 110. Det varierar ordentligt.

Givetvis är det upp till ridskolorna vilka elever de satsar på och har underlag för, men erbjuder man inte folk att utvecklas, ja då tröttnar de flesta även om de bara rider för nöjes skull. Det gagnar knappast ridsporten och ridskolorna om folk slutar för att de stagnerar i utvecklingen. Det finns dessutom de ridskolor som det fungerar utmärkt med högre hinder.

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter i din argumentation, varför är det så viktigt att"bevisa" att det fungerar bra att tävla utan att ha tränat på höjden? All logik säger att det inte är så värst lyckat att både vara nervös och spänd för tävlingen och för att hoppa höjder man inte testat på.
 
Ja du kanske tycker det är en bra idé att tävla utan att ha tränat alls på höjden, det gör inte jag. Och nej man utbildar inte folk för tävling om man inte får testa på tävlingshöjder på lektioner. Vi har olika åsikter här. Vill man ge folk bästa möjliga förutsättningar så ska man givetvis träna på det man tävlar i.

Jag talar om principen inte om en enskild ridklubb jag inte känner till. Du talar ju själv så mycket om den magiska gränsen 1 m och det är först då hästar börjar hoppa på riktigt med ryggen. Jag kan upplysa dig om att hästar inte är serietillverkade maskiner som har samma höjd de börjar hoppa "på riktigt" en del gör det vid 75 cm och andra på 110. Det varierar ordentligt.

Givetvis är det upp till ridskolorna vilka elever de satsar på och har underlag för, men erbjuder man inte folk att utvecklas, ja då tröttnar de flesta även om de bara rider för nöjes skull. Det gagnar knappast ridsporten och ridskolorna om folk slutar för att de stagnerar i utvecklingen. Det finns dessutom de ridskolor som det fungerar utmärkt med högre hinder.

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter i din argumentation, varför är det så viktigt att"bevisa" att det fungerar bra att tävla utan att ha tränat på höjden? All logik säger att det inte är så värst lyckat att både vara nervös och spänd för tävlingen och för att hoppa höjder man inte testat på.

Jag argumenterar för att det inte är något fel att inte hoppa mer än 80 på lektionshästar.
Jag menar oxå att det fungerar bra att någon duktig ryttare matchas bra med en häst och att de tillsammans tränar och tävlar högre.
Jag argumenterar för att lägsta tävlingsklassen är 80 cm och att de flesta ridskolor kan ta sina ryttare till den nivån.
Det är helt enligt riktlinjer från förbundet.
 
Jag argumenterar för att det inte är något fel att inte hoppa mer än 80 på lektionshästar.
Jag menar oxå att det fungerar bra att någon duktig ryttare matchas bra med en häst och att de tillsammans tränar och tävlar högre.
Jag argumenterar för att lägsta tävlingsklassen är 80 cm och att de flesta ridskolor kan ta sina ryttare till den nivån.
Det är helt enligt riktlinjer från förbundet.
Då du anser att det är optimalt att aldrig ha tränat på höjden man hoppar på en tävling?

Och du det var 70 cm inte 80 som max på lektion vi diskuterade, åtminstone jag.
 
Då du anser att det är optimalt att aldrig ha tränat på höjden man hoppar på en tävling?

Och du det var 70 cm inte 80 som max på lektion vi diskuterade, åtminstone jag.
Nej.
Jag menar att om man tränar stadigt och bra på 70 brukar man inte märka att man höjt till nästan 80. Man behöver inte traggla hela banor på 80 för att starta minsta tävlingsklassen. Optimalt har jag inte sagt nåt om alls. Men min erfarenhet är att det brukar gå bra om hästen är rutinerad. Däremot om man ska tävla 1 m så krävs träning på den höjden.

Jag förstod det som att 80 var maxhöjd men oftast hoppade man inte mer än 70.
 
Det finns barnnybörjare också. Och 12-åringar och 14-åringar.
Absolut, det finns massor av barn som är nybörjare. Men de rider såklart ponny, inte tävlingshästarna som gått 1,30.
Nej.
Jag menar att om man tränar stadigt och bra på 70 brukar man inte märka att man höjt till nästan 80. Man behöver inte traggla hela banor på 80 för att starta minsta tävlingsklassen. Optimalt har jag inte sagt nåt om alls. Men min erfarenhet är att det brukar gå bra om hästen är rutinerad. Däremot om man ska tävla 1 m så krävs träning på den höjden.

Jag förstod det som att 80 var maxhöjd men oftast hoppade man inte mer än 70.

Ju mer man höjer, ju mer avslöjande blir det ju. Kommer du helt fel eller i undertempo på ett 70-hinder, så hoppar hästen ändå. Är det 1 finns risken för ett stopp, eller ett dåligt språng som gör att du får ett stopp längre fram på banan.

Dagens hopphästar är mycket mer försiktiga än de var förr, de tål inte att komma fel på hinder hur mycket som helst utan att tappa lusten. Men är hindret lägre, så grejar de att komma fel utan att tappa självförtroendet.
 
Absolut, det finns massor av barn som är nybörjare. Men de rider såklart ponny, inte tävlingshästarna som gått 1,30.


Ju mer man höjer, ju mer avslöjande blir det ju. Kommer du helt fel eller i undertempo på ett 70-hinder, så hoppar hästen ändå. Är det 1 finns risken för ett stopp, eller ett dåligt språng som gör att du får ett stopp längre fram på banan.

Dagens hopphästar är mycket mer försiktiga än de var förr, de tål inte att komma fel på hinder hur mycket som helst utan att tappa lusten. Men är hindret lägre, så grejar de att komma fel utan att tappa självförtroendet.
Ja jag håller med.
 
Absolut, det finns massor av barn som är nybörjare. Men de rider såklart ponny, inte tävlingshästarna som gått 1,30.


Ju mer man höjer, ju mer avslöjande blir det ju. Kommer du helt fel eller i undertempo på ett 70-hinder, så hoppar hästen ändå. Är det 1 finns risken för ett stopp, eller ett dåligt språng som gör att du får ett stopp längre fram på banan.

Dagens hopphästar är mycket mer försiktiga än de var förr, de tål inte att komma fel på hinder hur mycket som helst utan att tappa lusten. Men är hindret lägre, så grejar de att komma fel utan att tappa självförtroendet.
Jag håller helt med.

Knapplån: Jag tycker att det är en stor skillnad mellan 60 cm och 80 cm även för en ridskolehäst som tävlat 110 med ridskoleryttare och upp till 130 som privathäst. Tex en jättesnäll hoppare men plötsligt någonstans runt 80 cm och upp så började hon stå emot och man behövde en helt annan drivning och målbild för att faktiskt komma över hinder. Det är ju en skillnad som känns i hästen och väldigt plötsligt och förvånande. Upp till 70 cm så kunde folk typ blunda och hålla i manen, men över den höjden så krävs en bekräftelse, dvs stadig kontakt med tyglar och skänklar och hon reagerade bara på de tio centimetrarna.

Att då ha övningshoppat på den hästen runt 60 cm och det går jättebra för att sedan plötsligt tävla 80 är rimligen en helt annan känsla i hela hästen.

Sedan missar väl ridlärare också de fel man gör om det inte alls påverkar hoppningen, dvs övertempo, undertempo, dålig väg osv är lättare att överse med om ekipaget flumpar över ändå på lektionen.

Sedan såklart också ryttarens mod, 10-20 cm kan kännas mycket för en ryttare som höjning och då kan ryttaren reagera med mindre självsäkerhet (tar mig själv som exempel... jag reagerar, inte sjutton vågade jag hoppa 130 bara för att jag hade hoppat 110 nyss, även om andra kanske vågar. Det krävs faktiskt också mer av mig för att direkt växla från 60 cm till 70 cm även om jag inte vägrar då. Mesig kanske.). Ibland låter det på ridlärare som att du kan öva på 30 cm hinder och sedan direkt gå ut och hoppa 110 på samma häst utan att blinka. Som om inte hästens och människans mod och vana spelar in alls.

Så jag tror absolut att det stämmer jättebra att det går att öva på små hinder och sedan hoppa stora. Om man någonsin hoppat den höjden på den hästen. Annars känns det bara som att den tanken helt enkelt inte stämmer. Nästan som om någon som känner sin häst och har hoppat högre hinder med den hästen yttrade den först.
 
Senast ändrad:
Självklart är det så. Det är väldigt få hästar som både kan lotsa runt små nybörjare och hoppa 1,20-hinder några gånger i veckan med ryttare som håller på att lära sig hoppa så höga hinder. Om tar man dressyr som exempel tror jag inte att en häst som går med nybörjare 10 lektioner i veckan, halvduktiga som rycker och drar i dem i försöken att lära sig få hästen att gå i form 5-8 gånger sen kan gå någon enstaka lektion i veckan ska kunna lära någon snygga galoppombyten, vara mjuk och fin i munnen och känslig för ryttarens hjälper. Och skulle den hästen finnas skulle den vara alldeles för dyr för en ridskola! Möjligtvis hade det gått att hålla en ridskola på en högre nivå om man struntade i nybörjarna och köpte in dyra välutbildade hästar som går 6 lektioner per vecka. Men du kan själv gissa vad kostnaden för en lektion där hade kostat.
Det måste väl rimligen bero på hur många nybörjare som går på ridskolan och om de har ponny och storhäst uppdelning. Dvs om nybörjarna är få och många av dem rider ponny så borde det inte vara omöjligt (eller för att precisera, ett par tre stycken på min ridskola verkar i alla fall kunna ta sig till 110 tävlingar för ridskolor och ändå kunna lotsa folk över 30 cm hinder, (jag såg två snällt och stadigt hoppa lågt igår). Och även gå dressyrtävling. Om man kollar deras meriter på hemsidan.)

Däremot tänker jag att det sliter mer att hoppa högt och att hoppa och det är därför man har höjdgränser.
 
Det måste väl rimligen bero på hur många nybörjare som går på ridskolan och om de har ponny och storhäst uppdelning. Dvs om nybörjarna är få och många av dem rider ponny så borde det inte vara omöjligt (eller för att precisera, ett par tre stycken på min ridskola verkar i alla fall kunna ta sig till 110 tävlingar för ridskolor och ändå kunna lotsa folk över 30 cm hinder, (jag såg två snällt och stadigt hoppa lågt igår). Och även gå dressyrtävling. Om man kollar deras meriter på hemsidan.)

Däremot tänker jag att det sliter mer att hoppa högt och att hoppa och det är därför man har höjdgränser.

Vi har några såna. En c-ponny t ex som går LA bland storhästar med placering med (kort)vuxen ridskoleelev på extern tävling, och som också kan lulla runt med sexåriga nybörjare på ryggen. En färdigutbildad ridskolehäst/ponny anpassar ju känslighet och tempo efter ryttaren.
 
På "min" ridskola (slutade där för ca ett år sen) så hoppar hoppgrupperna/tävlingsgrupperna upp till en meter skulle jag nog säga(inte varje vecka kanske) sen beror det väldigt mycket på hästarna. Då det köps in ganska gröna hästar som sen utbildas i verksamheten. Vi har en a ponny och en b ponny som hoppat upp till 80-90 på träning men de har inga barn som kan rida på den nivån för tillfället. Grupperna är blandade ponny och storhästar och de hoppas efter hästarnas nivå. Jag har själv hoppat d ponny där upp till en meter men det är väldigt stor skillnad på att hoppa ett enstaka hinder på den höjden och en hel bana så vi tävlade LE(70) upp till LD+5 (85) och det var faktiskt ganska svårt när man oftast på lektion hoppar 60.

Alltså dom vanliga grupperna som jag red i hoppar nog absolut max 70. Men jag red privatlektioner och tävlingsträningar också ibland med "min" ponny för att kunna träna på tävlingshöjden. Hoppgrupperna är en gång i veckan och en vanlig ridskolegrupp hoppar ca var tredje vecka.

Tycker det är lite tråkigt att tråden kommit in på lite andra spår än ursprungsfrågan. Självklart ska inte alla ryttare hoppa högt med hästarna varje dag (5 dagar i veckan) men jag tror att det är bra att iaf få träna på lätt d - lätt c nivå ibland om man har hästar och ryttare som klarar av det.


Det vore betydligt mycket roligare om folk kanske la upp bilder här i tråden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 258
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp