Vilken rockard och sele?

Constance

Trådstartare
När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa?

Tidigare har jag haft en Globus rockard stl shetland som jag sålde för att pålle inte riktigt vågade gå på framåt för att hon var rädd för att bakhovarna skulle ta i rockarden. Så därför sålde jag den förra året. För övrigt så gillar jag modellen, förutom att den kändes lite klen i byggnaden.
En kompis har en Oxer och en Cavaletti. De båda, eller i alla fall Oxern verkar vara mer robust än Globusen. Cavalettin vet jag inte, den är nog ganska lik Globusen.
Men eftersom min fröken inte gillade Globusen så värst mycket och Cavalettin är ungefär lika stor, så återstår då Oxern. Men den känns nästan för grov för en liten shettis...eller? Hon är 98 cm hög.

Den andra rockarden jag funderar på är Drive Outs rockard för 6500:-, som jag gillar mer när det gäller utseendet. Men då har jag inte sett den live ännu.
Om jag nu köper en sån, ska det då vara med eller utan broms? Vad är det som avgör om man behöver broms på rockarden eller inte?

Eller kanske en Cavaletti Sport Edition? Men om den är likadan storleksmässig som vanliga Cavalettin så är det kanske inte heller så bra

Sen behöver en sele införskaffas. Hittills har jag haft en "Bröstsele Hobby" men den är nog egentligen för stor, även fast jag fått den omsydd. Eller egentligen är det bröstan som är alldeles för stor och den passar för övrigt inte så bra heller.

Egentligen skulle jag vilja ha en Zilco SL Sport, men vet inte om jag har råd. Vad finns det annars för alternativ?

Behålla den selen jag har men köpa en ny brösta t.ex. en Empathy Collar Zilco för 1700:-?

Samtidigt så är jag gillar jag inte nya selar av läder. Det tar så lång tid innan den är sådär mjuk och härlig att hantera och sela på.

Så jag kanske helt enkelt ska spara lite pengar och köpa en sele av syntet, t.ex. Zilco?
Eller ska jag köpa en ny sele av läder i rätt storlek och hoppas på att bröstan passar bättre? Och sen ev köpa en Empathy Collar?

Tips och råd tack!
 
Sv: Vilken rockard och sele?

Roligt med ny utrustning!

jag har en cavaletti och är jättenöjd med den. Den känns mycket bättre än globusrockarden, men jag vet inte hur den är i storlek. Min ponny är 104cm ca, och cavalettin är alldeles lagom. Tror att det kan bli lite väl stort med en Oxer. Jag köpte en sele från driveout, deras startsele. Jag tycker att den är bra för det priset, men kanske lite stor i storlekarna. För att vara "billigt" läder är den väldigt mjuk och smidig.
 
Sv: Vilken rockard och sele?

Jag skulle vilja ha en cavaletti sport edition? Men är den tillräckligt stor? Finns den inte i "oxervariant"?

Själv har jag driveouts billiga som ser ut ungefär som oxer, den är helt okej! Har ingen broms, finns inget behov för det tycker jag.
Har även Zilco SL Sportselen och jag är väl inte helt nöjd... Bröstan får toppbetyg men resterande delar är sådär, satsa i stället på en Idealsele, dom har ju en med ergonimisk brösta om man är ute efter det!
 
Sv: Vilken rockard och sele?

Jag har en Cavaletti sport edition och kan varmt rekommendera den. Den är både rymlig och känns riktigt rejäl trots det relativt låga priset.
Både min lilla shettis på 90cm och den lite större på dryga metern går hur bra som helst i den, och då har jag den inställd på mitten ungefär. Skaklarna går att justera både i höjd och bredd.
 
Sv: Vilken rockard och sele?

Jag måste bara flika in att för mig är broms ett måste, och då blev det genast mindre alternativ. Calavalettin har ytterligare en fördel, förutom bromsen, och det är att man kan byta ut hjulen mot medar. Och så finns det annat kul tillbehör.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Gjorde misstaget att köpa en lite för stor sele till Emiron när han var mindre i tron att han säkert skulle växa i den så småningom men...
2
Svar
23
· Visningar
2 270
Senast: iNHALE
·
Körning Jag kikar ibland på annonser på begagnad rockard till shetland - kanske får jag nån gång loss pengar så jag kan köpa något bättre än det...
Svar
11
· Visningar
2 451
Senast: ameo
·
Körning Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd. Nu vill jag...
2
Svar
26
· Visningar
5 476
Senast: Maléne
·
Körning Behöver bolla lite tankar. Jag körde in min ponny när hon var 13år (hon är 19 nu), allt gick jättebra. Hon älskar att bli körd. Men av...
Svar
6
· Visningar
2 469
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp