Vilken sadel ska jag köpa till dotterns ponny?

Murmelin

Trådstartare
Hej!
Vi har precis köpt en ponny till dottern, men då den kommer från ett försäljningsstall så får vi ingen utrustning med. Och nu ska vi köpa sadel men det är en djungel där ute...

Ponny är en helt vanlig allroundponny på 7 år, lite tunn för tillfället och av lite nättare modell. Dottern kommer rida lite dressyr, hoppning/markarbete och skogsturer. Kanske åka iväg på någon paynjump nångång, men mest bara vara en bra ridkompis.

Vi vill inte lägga någon förmögenhet på en sadel men vill att den ska vara bekväm för både ponny och ryttare.
Var börjar jag? Har ni några tips?
 
Hej!
Vi har precis köpt en ponny till dottern, men då den kommer från ett försäljningsstall så får vi ingen utrustning med. Och nu ska vi köpa sadel men det är en djungel där ute...

Ponny är en helt vanlig allroundponny på 7 år, lite tunn för tillfället och av lite nättare modell. Dottern kommer rida lite dressyr, hoppning/markarbete och skogsturer. Kanske åka iväg på någon paynjump nångång, men mest bara vara en bra ridkompis.

Vi vill inte lägga någon förmögenhet på en sadel men vill att den ska vara bekväm för både ponny och ryttare.
Var börjar jag? Har ni några tips?
Man tar ut en sadelutprovare och hoppas att denne hittar en sadel som inte kostar skjortan som passar både häst och ryttare.

Men förbered dig på att det alltid finns en risk att det blir dyrt. Sadlar är i regel inte billiga saker. Har man tur så kan man få tag på något bra begagnat, men inte alltid. Räkna med att lägga minst 10 000 kr.

Min nästa sadel kommer kosta runt 45 000 så 10 000 är absolut inte att räkna som dyrt.
 
Är 10 000 minimum för en sadel nu för tiden?
Finns det inga bra sadlar som är billigare?
Vad brukar ridskolor köpa för sadlar?

Sadelprovare trodde jag bara var för tävlingshästar ;-)
 
Är 10 000 minimum för en sadel nu för tiden?
Finns det inga bra sadlar som är billigare?
Vad brukar ridskolor köpa för sadlar?

Sadelutprovare trodde jag bara var för tävlingshästar ;-)
Sadelprovare använder ”alla” idag. Dock är det helt klart att rekommendera att lära sig tillräckligt för att åtminstone ha ett hum om vad som fungerar själv så att man kan avgöra om sadelutprovaren är kompetent eller inte. Det är inte en skyddad yrkestitel och det finns både många bra och dåliga och det är dyrt om hästen får ryggproblem. Säkrast brukar vara att använda någon som också är sadelmakare och som inte är bunden till bara ett eller ett fåtal märken om man inte vet exakt vad man behöver.
Runt 5000:- är det fullt rimligt med att klara sig med om man kan nöja sig med en begagnad sadel av ett märke som är ”ute” för tillfället och inte har en extremt svår häst.
 
Är 10 000 minimum för en sadel nu för tiden?
Finns det inga bra sadlar som är billigare?
Vad brukar ridskolor köpa för sadlar?

Sadelprovare trodde jag bara var för tävlingshästar ;-)
Nej sadelutprovare behöver du till varenda häst, om du inte är extremt duktig själv.

Det finns sadlar som är billigare, men såvida det inte är gamla begagnade fynd så vill du inte lägga dem på en hästrygg om du är rädd om hästen (och ditt barn).

Ridskolor köper samma som alla andra, men kanske sällan nya sadlar utan letar beg.

Att hitta en sadel är otroligt komplicerat. Olika hästar är olika känsliga såklart, men många kräver en sadel som passar till 100% för att arbeta som den ska och inte tex börja vägra på hinder, bocka och andra saker som inte är önskvärt. Detta gör de för att sadeln helt enkelt gör ont då. På sikt så kan de såklart bli halta och/eller få så stora skador av sadeln att man helt enkelt får ta bort dem.

Ofta så ändrar sig ju hästen, framförallt om den är lite tunn, så var beredd att få passa ut en till sadel 2 månader senare.

Jag är ingen jätteexpert på billiga sadlar. Men jag tror inte att du kan hitta en vettig sadel för under 5000, kanske en äldre beg isf. Men då handlar det om tur, så räkna med uppemot 10 000 ändå, så slipper du bli besviken. Ska du ha en ny sadel så tror jag att du behöver komma upp på 15-20 tkr.

Men jag är sådan som tycker att endast det bästa är gott nog, och att hästen ALDRIG NÅGONSIN ska få ont av sin utrustning. Därav tittar jag på sadlar som kostar 40 000+ kr. Och jag sitter aldrig någonsin på en häst som har ont i ryggen.
 
Jodå, visst finns det. Har en ponny med besvärlig rygg och mina sadlar har kostat 12000, 4000, 5000 och 1500. Se om det finns någon utprovare med begagnade sadlar som inte inriktar sig på ett specifikt märke. Men välj en med bra referenser, jag har fått iallafall tre sadlar utprovade av välkända sadelutprovare som legat illa. Sen kan man kanske inte få allt man vill med en mindre budget utan kompromissa mer, men är man beredd att göra det kan man fynda.
 
Jodå, visst finns det. Har en ponny med besvärlig rygg och mina sadlar har kostat 12000, 4000, 5000 och 1500. Se om det finns någon utprovare med begagnade sadlar som inte inriktar sig på ett specifikt märke. Men välj en med bra referenser, jag har fått iallafall tre sadlar utprovade av välkända sadelutprovare som legat illa. Sen kan man kanske inte få allt man vill med en mindre budget utan kompromissa mer, men är man beredd att göra det kan man fynda.
Bara för att jag är nyfiken, vad har det varit för sadlar? Min erfarenhet är att de flesta har för smal kanal av billigare märken.
 
Bara för att jag är nyfiken, vad har det varit för sadlar? Min erfarenhet är att de flesta har för smal kanal av billigare märken.
Det stämmer inte alls faktiskt om man letar begagnat bland tex engelska märken som inte alls är inne nu.
Har tex en sju år gammal County Connection i buffelskinn som är jättefin. Visserligen är det en sadel som kostar över 20000 i nypris men jag betalade 4000 och då fick jag ett par sprengerstigbyglar på köpet. De är ett märke som är hopplöst ute för tillfället men väldigt bra sadlar för pengarna om man köper begagnat.
 
Oj, det har hänt mycket på 25 år, då fanns det ju knappt sadelprovare :-) och visst fanns det dyra sadlar men det var ju för tävlingsryttare. Vi andra höll oss till sadlar som kostade en bråkdel av vad hästen gjorde. Och inte hade hästarna mer olater/ryggproblem/hältor då än nu...

Jag vill självklart att sadeln ska ligga bra på hästen, och att den fungerar även för ryttaren. Men är det verkligen så att det inte finns billigare sadlar som inte skadar hästen?
 
Oj, det har hänt mycket på 25 år, då fanns det ju knappt sadelprovare :-) och visst fanns det dyra sadlar men det var ju för tävlingsryttare. Vi andra höll oss till sadlar som kostade en bråkdel av vad hästen gjorde. Och inte hade hästarna mer olater/ryggproblem/hältor då än nu...

Jag vill självklart att sadeln ska ligga bra på hästen, och att den fungerar även för ryttaren. Men är det verkligen så att det inte finns billigare sadlar som inte skadar hästen?
Det är svårt att säga. En svindyr sadel kan ju också vara olämplig om den inte passar.

Har man inte kompetensen själv blir det oftast billigast i längden att köpa in den dvs anlita en duktig märkesobunden sadelmakare. Man kan ju också säga sin budget till utprovaren så slipper de prova rolls Royce- modellerna som inte är aktuella för köp ändå. Att köpa 3000-kronors-sadlar på måfå och gissa lite själv kan på lång sikt bli en dyr historia. Dels då man gärna får mycket kapital låst i billiga svårsålda sadlar om man behöver prova flera, dels då hästen kan få både ryggproblem och hältor till följd av en illa passande sadel.
 
Bara för att jag är nyfiken, vad har det varit för sadlar? Min erfarenhet är att de flesta har för smal kanal av billigare märken.
Behöver inte vara billiga märken som man kan hitta runt 5000kr beg, har haft flera passier, albion och bates sadlar som kostat mellan 2000 och 7000 nystoppade, Raka och bra kanaler och i fint skick.
Visst finns det många skräpmärken bland de billiga begagnade, men hittar man en äldre kvalitets sadel i bra skick kan man oftast få den billigt :). Som t ex County, stubben, passier och liknande.
 
Men att bara köpa en sadel pga priset är inget att rekommendera, sadlar är precis som skor. Alla modeller passar inte alla fötter, och precis så med sadel. Förutom bomvinkel, så krävs vidd främst vid manken. Därefter tar man hänsyn till hur kraftiga ryggkotor hästen har, och här kommer bredd på kanal in. Med lite otur kan en felaktigt inpassad sadel ge höga veterinärs räkningar, något att fundera på.
 
En bra sadelutprovare, som inte specialicerat sig på några speciella märkessadlar borde absolut kunna prova ut en sadel åt er som inte kostar skjortan!

Hade hört runt lite med hästfolk i närheten du tycker är duktiga vilka utprovare de rekommenderar, funderar på vad för slags sadel dottern behöver (jag hade nog satsat på en hoppsadel till att börja med och sedan kanske köpt en dressyrsadel också senare, när de värsta investeringarna är klara, utifrån vad det låter som att ni ska göra, eller så köper ni en allround sadel, men det tycker jag personligen sällan blir lika bra) och sedan provat ut en!
 
Först och främst rekommenderar jag också att man tar ut en kunnig inpassare, gärna en märkesoberoende alt. sadelmakare.

Vad det gäller märken och pris behöver inte alls en bra sadel vara jättedyr! Det finns många äldre sadlar av de klassiska engelska och tyska kvalitetsmärkena för nästan inga pengar alls idag!
Bara för att ta ett exempel från min verklighet: Letade dressyrsadel till H.H och hittade en Kieffer Lech Profi -97 som var otroligt lite använd och i helt ecxeptionellt bra skick. Kostade mig hela 1 500 kr. Enda problemet för oss är att sadeln är en vidd för smal och skulle behöva värmas om, när jag får tummen ur, vilket lär kosta typ lika mycket till, men 3 000 kr för en tysk kvalitetssadel i toppskick är ju ingenting!
 
Behöver inte vara billiga märken som man kan hitta runt 5000kr beg, har haft flera passier, albion och bates sadlar som kostat mellan 2000 och 7000 nystoppade, Raka och bra kanaler och i fint skick.
Visst finns det många skräpmärken bland de billiga begagnade, men hittar man en äldre kvalitets sadel i bra skick kan man oftast få den billigt :). Som t ex County, stubben, passier och liknande.
Jag har aldrig varit gladare över att ha fel!
Sen är ju jag byggd lite speciellt så jag får nog fortsätta med mina svindyra märkessadlar ändå.
 
Oj, det har hänt mycket på 25 år, då fanns det ju knappt sadelprovare :-) och visst fanns det dyra sadlar men det var ju för tävlingsryttare. Vi andra höll oss till sadlar som kostade en bråkdel av vad hästen gjorde. Och inte hade hästarna mer olater/ryggproblem/hältor då än nu...

Jag vill självklart att sadeln ska ligga bra på hästen, och att den fungerar även för ryttaren. Men är det verkligen så att det inte finns billigare sadlar som inte skadar hästen?
En sadel för under 10000:- i nypris ÄR en billig sadel i dagens penningvärde som kostar en bråkdel av vad hästen gör. Jag började rida för runt 25 år sen och då hade ”alla” Stübben. Eller eventuellt Passier, Albion eller möjligen Hubertus. Någon hade en billig märkeslös från Hööks eller Börjes men dom bytte rätt snart eftersom sadlarna rätt ofta gled fram halvvägs till huvudet på hästen eller den fick ont.

Tränaren användes ofta som hjälp att passa in sadlar så inte slängde man på vad som helst heller men att hästen var grinig vid sadling sågs som rätt normalt så njae, håller nog inte riktigt med om att hästarna inte klagade heller.
 
Oj, det har hänt mycket på 25 år, då fanns det ju knappt sadelprovare :-) och visst fanns det dyra sadlar men det var ju för tävlingsryttare. Vi andra höll oss till sadlar som kostade en bråkdel av vad hästen gjorde. Och inte hade hästarna mer olater/ryggproblem/hältor då än nu...

Jag vill självklart att sadeln ska ligga bra på hästen, och att den fungerar även för ryttaren. Men är det verkligen så att det inte finns billigare sadlar som inte skadar hästen?
Jodå, det fanns sadelutprovare då med och visst fick hästar skador av dåligt passande sadlar då liksom nu men kunskapen om hur det yttrar sig var nog inte lika stor. Nu har nog fler blivit mer medvetna även om det fortfarande finns hästar som går med dåligt anpassad utrustning och med smärtor pga det pga ägarens okunskap eller ointresse. Kunskapen om sadelns påverkan på hästen och hur hästen kan reagera och agera på dåligt passande utrustning är större idag och så mycket enklare att hitta för gemene man så ingen häst ska behöva fara illa av dåligt anpassad utrustning längre. Veterinärvården har också blivit mer varse om vilka skador en illasittande sadel kan ge, de har blivit bättre på att identifiera skador och fler åker också till veterinären när hästen inte fungerar på topp mot tidigare även om de inte själva kan se hältor.
Sadlarnas kanaler har blivit bredare och sadlarnas längd har blivit mer anpassad till hästens faktiska anatomi än tidigare och medvetenheten om hur en för smal och för lång sadel påverkar hästen har ökat även bland ryttare, inte bara bland proffsen. Personligen skulle jag inte fundera på en tjugo år gammal sadel just med tanke på sadlarnas bredd i kanalen. Det finns inga hästar som har behov av så smala kanaler som det oftast var på sadlar tidigare innan kunskapen om hur viktigt det är att tornutskotten går fria började bli mer allmän kunskap.

Jag skulle i ditt läge ta ut en sadelutprovare med bra rykte. Ingen som är bunden till speciella märken utan någon som är oberoende och få hjälp att passa ut en sadel som passar både häst och ryttare. För, lika viktigt som det är att sadeln passar hästen är det att sadeln passar ryttaren. Skillnaden mellan att rida i en sadel som inte passar ryttaren och en sadel ryttaren sitter bra i är milsvid. Det är omöjligt att få till någon bra ridning i en sadel man som ryttare hela tiden måste jobba emot och även det påverkar hästen negativt. Tiden då en sadel var en sadel och man nöjde sig med att sadeln fanns är förbi och hästarna tackar oss för det.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 617
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Utrustning Familjens ponny ska snart springa Pay n Ride och Pay n Jump med såväl matte, 10 år , som husse 14. Man måste ju inte vara finklädd, men...
Svar
4
· Visningar
646
Senast: ako
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp