Vilken sadel ska jag köpa till dotterns ponny?

Oj, det har hänt mycket på 25 år, då fanns det ju knappt sadelprovare :-) och visst fanns det dyra sadlar men det var ju för tävlingsryttare. Vi andra höll oss till sadlar som kostade en bråkdel av vad hästen gjorde. Och inte hade hästarna mer olater/ryggproblem/hältor då än nu...
Förlåt men: hur kan du ha koll på skadestatistiken på hästar idag när du inte ens vet om att sadelutprovare är en vanlig företeelse?

Jag tycker inte det funkar inte att köpa häst med 25 år gamla kunskaper/”referenser”. Saker och ting har verkligen förändrats i hästvärlden sedan dess, framför allt veterinärmedicinskt.
 
Senast ändrad:
Förlåt men: hur kan du ha koll på skadestatistiken på hästar idag när du inte ens vet om att sadelutprovare är en vanlig företeelse?

Jag tycker inte det funkar inte att köpa häst med 25 år gamla kunskaper/”referenser”. Saker och ting har verkligen förändrats i hästvärlden sedan dess, framför allt veterinärmedicinskt.
Förlåt men: om du läser vad jag har skrivit, så ser du att jag visst vet att en sadelutprovare är en vanlig företeelse idag. Däremot undrar jag om det verkligen är så att man behvöer köpa e sadel för 20-40' för att hästen inte ska skadas av sadeln. Och lägg ner attityden tack!
 
En sadel för under 10000:- i nypris ÄR en billig sadel i dagens penningvärde som kostar en bråkdel av vad hästen gör.

Tja, man har väl olika referenser på vad en häst kostar. Om 10.000kr är "en bråkdel" (och vi inte blir bokstavliga och menar att allt som är mindre än 1 är en bråkdel) måste din referens vara hästar som i mina ögon är jättedyra hästar (vad TS har för prisklass på sin ponny vet ju varken du eller jag).
Men jag är ju bara en hobbyryttare, som inte köper dyra hästar.

Jag håller med om att det torde vara svårt att hitta en bra sadel som ligger under 10.000kr i nypris. Däremot kan det gå alldeles utmärkt att hitta en bra begagnad sadel för billigt pris.
 
Förlåt men: hur kan du ha koll på skadestatistiken på hästar idag när du inte ens vet om att sadelutprovare är en vanlig företeelse?

Jag tycker inte det funkar inte att köpa häst med 25 år gamla kunskaper/”referenser”. Saker och ting har verkligen förändrats i hästvärlden sedan dess, framför allt veterinärmedicinskt.

Fast en del förändringar är kanske inte helt nödvändiga. En del av de gamla sadlarna håller ju fortfarande måttet för hästarna, även om vi ryttare kanske önskar något mer stoppat än en uråldrig Stübben...
 
Däremot undrar jag om det verkligen är så att man behvöer köpa e sadel för 20-40' för att hästen inte ska skadas av sadeln.
Det behöver man verkligen inte!
Om man vet vad man ska titta efter och har tillgång till tillräcklig kunskap (själv, eller med hjälp av sadelutprovare) så är det inte alls omöjligt att hitta riktigt bra begagnade märkessadlar till bra pris. Särskilt om man inte är trendkänslig och inte nödvändigtvis ha de senaste poppigaste modernaste sadelmärkena.

Jag köpte själv en Passier hoppsadel för en spottstyver härom veckan. Den har många år på nacken och är "väl insutten", men samtidigt är det hög kvalité på den och den kommer hålla resten av mitt ryttarliv. (jag behöver bara få bomvidden justerad på den för att den ska passa min häst, men om jag inte orkar greja med det så låg den perfekt på dotterns fullblod - vars egen sadel inte ligger helt optimalt....)
 
Bra inlägg ovan.

Har själv gått sadelpassarkurs. Ridskolehästar har inte alltid bra sadlar. Vi stoppade om sadlar till ridskolehästar på kursen, huga säger jag bara.

Tips att veta innan du tar ut sadelprovare.
Begagnade sadlar, du får vad du betalar för, hellre en lite äldre sadel med ullstoppade bossor som kan stoppas om för bättre passform. En permanentstoppad sadel där krävs det en expert för att se om panelerna är ok. En permanentsadel där panelen inte är ok blir ett lidande för hästen. Sen finns det en uppsjö av olika typer permanentstoppning, billig sadel billig stoppning.
Sadel ska passa utan massa paddar, en bra sadel ska passa med endast schabrak. Man kan inte få en sadel med bom att bli bättre med paddar. Möligtvis en kort period om hästen ska musklas om. Kolla alltid att bommen inte är trasig genom att böja den i längriktning. Kolla att sadeln inte är sned, sned sadel ska kasseras. Plastsadlar har en begränsad livslängd då bossorna blir stenhårda efter ett par år. Viktigt att kolla hästen rygg innan provning. Väldigt många hästar går med en dålig sadel, finns det gropar bakom bogbladet vid manken så har sadeln inte leagt bra. Då får man ta hänsyn till det vid utprovningen så att man inte köper en sadel som hästen inte kan sätta rätt muskler i.
 
Var börjar jag? Har ni några tips?
Som de flesta andra redan sagt, sadelutprovare är enklaste och lättaste vägen att hitta rätt sadel om man saknar kunskaper själv om hur sadeln ska passa.

Är ponnyn dessutom lite omusklad kan det vara bra att ha i åtanke att införskaffa en sadel som går att t ex byta järn, stoppa om eller liknande. För att med några månaders intervall göra en koll med sadelutprovare om sadeln fortfarande ligger bra på hästen och ev åtgärda om den t ex klämmer eller liknande.

Oftast har sadelutprovarna begagnade sadlar man kan köpa, så ibland har man tur och kan göra ett riktigt fynd.

När jag hade häst var sadeln den jag var mest noga med att den satt rätt och hade koll regelbundet. Första sadeln jag köpte till hästen gick på runt 5 000-6 000kr, sen köpte jag en syntetsadel för 10 000, som kunde formas om efter hur hästen musklades.
Nu så här i efterhand skulle jag tjänat mer på att köpt syntetsadeln direkt, då den första ej låg helt hundra bra på hästen och när jag tänker på hur flexibel del lite "dyrare" sadeln var, så var det inte längre så dyr.
Jag kommer ihåg när jag precis börjat min hästkarriär, sades det ofta att sadeln är det dyraste inköpet till hästen, men ack så viktigt med en sadel som ligger rätt.

Ligger den fel kan den orsaka problem som även kan leda till större problem osv. Aldrig fel att läsa på om sadlar och dess inverkan på hästar. Kunskap är makt och man kan aldrig veta för mycket. :)
 
Oj, det har hänt mycket på 25 år, då fanns det ju knappt sadelprovare :-) och visst fanns det dyra sadlar men det var ju för tävlingsryttare. Vi andra höll oss till sadlar som kostade en bråkdel av vad hästen gjorde. Och inte hade hästarna mer olater/ryggproblem/hältor då än nu...

Jag vill självklart att sadeln ska ligga bra på hästen, och att den fungerar även för ryttaren. Men är det verkligen så att det inte finns billigare sadlar som inte skadar hästen?
Jodå, det kan det göra men man behöver ändå en sadelutprovare som provar ut den. :)
 
Det allra smidigaste torde ju vara att ta ut en sadelprovare och vara ärlig med sin budget, testa olika märken/modeller, och om det är så att det är en dyr sadel som passar bäst försöka hitta den på second hand marknaden istället. Folk är alldeles för rädda för att köpa begagnat numera...det ska bara vara nytt nytt nytt...

Men man kan inte beräkna sadelkostnaden i relation till hästens värde...hästen kanske bara kostade 10 el 15k men behöver ändå en sadel som kostar nästan lika mycket, eller mer.
 
Iiih så kul med ny ponny!
Sadelutprovare(!) med bra rykte som skrivits ovan, nu kommer antagligen eran ponny muskla på sig också. Finns ju billigare och dyrare sadlar, men det som spelar roll är att den ligger bra och att ryttaren trivs i den.

Själv letar jag efter en ny sadel eftersom min ponny "vuxit ur" sin.. :D
 
Jag skulle tipsa om att köpa en begagnad :) Om ni har ponnyn i ett stall med någon kunnig eller vad man säger så kan man alltid fråga h*n om tips mm.
 
Hej!
Vi har precis köpt en ponny till dottern, men då den kommer från ett försäljningsstall så får vi ingen utrustning med. Och nu ska vi köpa sadel men det är en djungel där ute...

Ponny är en helt vanlig allroundponny på 7 år, lite tunn för tillfället och av lite nättare modell. Dottern kommer rida lite dressyr, hoppning/markarbete och skogsturer. Kanske åka iväg på någon paynjump nångång, men mest bara vara en bra ridkompis.

Vi vill inte lägga någon förmögenhet på en sadel men vill att den ska vara bekväm för både ponny och ryttare.
Var börjar jag? Har ni några tips?
Vi köpte nyss en ponny, liten c, utan utrustning. Tunn när han kom, behöver både muskelmassa och fett. Jag bestämde mig för att köpa en begagnad barefoot med minsta sitsen för vuxen. Den kan ligga på honom både nu och sen när han musklst sig och den kostar inte en förmögenhet - vilket jag inte vill lägga på en sadel som sen kanske kommer att vara fel för honom när han är i form. Samtidigt måste sadeln sitta bra under tiden han sätter muskler och fett, och utbildas. Jag är väldigt nöjd med sadeln. Vi rider mest ut, hoppar lite och tränar basic på banan, trail, etc. Dottern är lätt och liten. Om jag sitter upp rider jag utan sadel. Sadeln är mjuk och följsam för ponnyn, man kan fästa väskor när vi ska ha med picnick, och den är väldigt stabil och mycket bekväm! Man kan göra allt i den, men ska man tävla dressyr oå hög nivå blir den kanske klumpig, för avancerad, regrlbunden hoppning likaså. Men för all hobbynivåridning är den prima. Och skulle vi dessutom inte klickat med ponnyn och behövt sälja, så hade sadeln funkat som första sadel till nästa ponny med troligen.
 
Sadelrovare är att rek om man köper bomsadel tkr jag. Delvis för att bedöma sadeln i sig samt hur den sitter. Och för att kontrollra om hästen har några gamla sadelskador. Sen ska del kollas årligen och stoppas om med jämna mellanrum. Det krävs mer underhåll med en bomsadel, men samtidigt erbjuder den mer - tex fördelning av tryck och ändamånsenlig utformning för tex hoppning och dressyr. Men de flesta barn rider inte på den nivån, och då tycker jag att en bomlös modell kan vara bra, ffa som förstasadel. :)
 
Vi köpte nyss en ponny, liten c, utan utrustning. Tunn när han kom, behöver både muskelmassa och fett. Jag bestämde mig för att köpa en begagnad barefoot med minsta sitsen för vuxen. Den kan ligga på honom både nu och sen när han musklst sig och den kostar inte en förmögenhet - vilket jag inte vill lägga på en sadel som sen kanske kommer att vara fel för honom när han är i form. Samtidigt måste sadeln sitta bra under tiden han sätter muskler och fett, och utbildas. Jag är väldigt nöjd med sadeln. Vi rider mest ut, hoppar lite och tränar basic på banan, trail, etc. Dottern är lätt och liten. Om jag sitter upp rider jag utan sadel. Sadeln är mjuk och följsam för ponnyn, man kan fästa väskor när vi ska ha med picnick, och den är väldigt stabil och mycket bekväm! Man kan göra allt i den, men ska man tävla dressyr oå hög nivå blir den kanske klumpig, för avancerad, regrlbunden hoppning likaså. Men för all hobbynivåridning är den prima. Och skulle vi dessutom inte klickat med ponnyn och behövt sälja, så hade sadeln funkat som första sadel till nästa ponny med troligen.

Om man ska ha bomlöst och dessutom hoppa så finns det betydligt bättre bomlösa än barefoot enligt mig. Dom ska man helst inte hoppa i alls. För dom pengarna en barefoot + padd kostar kan man få en betydligt bättre sadel.
 
Jag föredrar startrekk alla dagar i veckan när jag ska ha bomlöst. Dock hoppar jag inte. Det är väldigt få bomlösa som är anpassade till det.
Instämmer, det gör jag med. Jag skulle inte köpa en barefoot före en startrekk till min häst. Men jag väger 60 kg och rider målmedvetet och ofta och kommer att ha den sadeln i 15 år minst - en sån sadel kostar ca 20 000 ny och bör måttbeställas vilket jag gjort till min häst.

Min dotter väger 25 kg och behöver nåt att börja med på en omusklad ponny som är ny hos oss. Då är 20 000 kr inte aktuellt. :) Däremot är en beg barefoot för 3000 inkl pad, som passar på honom nu och sen (beh ej måttbeställas eftersom den är helt mjuk), ett prisvärt alternativ i nuläget. :) Är du med på hur jag tänker?

Jag vet faktiskt inte om st finns i så små modeller som till maxad b/liten c. Det tror jag inte, då vi nyligen beställde till araben 155cm och önskade så kort modell som möjligt men ändå är den ngt lång för honom.
 
Instämmer, det gör jag med. Jag skulle inte köpa en barefoot före en startrekk till min häst. Men jag väger 60 kg och rider målmedvetet och ofta och kommer att ha den sadeln i 15 år minst - en sån sadel kostar ca 20 000 ny och bör måttbeställas vilket jag gjort till min häst.

Min dotter väger 25 kg och behöver nåt att börja med på en omusklad ponny som är ny hos oss. Då är 20 000 kr inte aktuellt. :) Däremot är en beg barefoot för 3000 inkl pad, som passar på honom nu och sen (beh ej måttbeställas eftersom den är helt mjuk), ett prisvärt alternativ i nuläget. :) Är du med på hur jag tänker?

Jag vet faktiskt inte om st finns i så små modeller som till maxad b/liten c. Det tror jag inte, då vi nyligen beställde till araben 155cm och önskade så kort modell som möjligt men ändå är den ngt lång för honom.

Nu tänkte jag mest utifrån TS och vad hon och hennes dotter behöver/letar efter, där tror jag inte att barefoot är ett bra förslag. Men bra att den funkar för er👍
Kan säkert vara som du säger att ST är svåra att få tag på i små storlekar, det är inget jag undersökt. Min är 140cm och kan ha S1 utan problem.
Håller dock inte med om priset. Mina ST har varit i bra begagnat skick och kostat mellan 4500-7500:-. Olika modeller. Mycket sadel för pengarna!
 
Nu tänkte jag mest utifrån TS och vad hon och hennes dotter behöver/letar efter, där tror jag inte att barefoot är ett bra förslag. Men bra att den funkar för er👍
Kan säkert vara som du säger att ST är svåra att få tag på i små storlekar, det är inget jag undersökt. Min är 140cm och kan ha S1 utan problem.
Håller dock inte med om priset. Mina ST har varit i bra begagnat skick och kostat mellan 4500-7500:-. Olika modeller. Mycket sadel för pengarna!
Okej, det kan ju bero på modell på häst och sadel förstås. Men att hitta en beg st som ändå är rätt för ponnyn - som väl var en mindre ponny? - känns inte självklart. En st har läderbom och formar sig inte som en vanlig bomlös sadel.
 
Hej!
Vi har precis köpt en ponny till dottern, men då den kommer från ett försäljningsstall så får vi ingen utrustning med. Och nu ska vi köpa sadel men det är en djungel där ute...

Ponny är en helt vanlig allroundponny på 7 år, lite tunn för tillfället och av lite nättare modell. Dottern kommer rida lite dressyr, hoppning/markarbete och skogsturer. Kanske åka iväg på någon paynjump nångång, men mest bara vara en bra ridkompis.

Vi vill inte lägga någon förmögenhet på en sadel men vill att den ska vara bekväm för både ponny och ryttare.
Var börjar jag? Har ni några tips?
Hur stor är ponnyn?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Utrustning Familjens ponny ska snart springa Pay n Ride och Pay n Jump med såväl matte, 10 år , som husse 14. Man måste ju inte vara finklädd, men...
Svar
4
· Visningar
638
Senast: ako
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp