Vilken sadel ska jag leta efter?

N

nalle

Har en 5årig travnordis som är på inridning hos westerntränare och nu letar jag sadel åt han. Han ska ha en med rak bom, round skirt (han har kort rygg)eller nån annan kort modell, troligtvis ska han ha full Q-bom och så helst en 16". Vill ju ha en i bra kvalitet och ska försöka få tag i en beg. men om det inte går så måste jag köpa nytt och då får priset (tyvärr) inte överstiga 12000:-
Jag ska alltså ha en och rida i skogen men det blir väl ett och annat träningspass i paddocken också, men ingen tävling, inte än i alla fall.
Snälla hjälp mig ni som kan. Många försäljare skriver ju inte ut om det är rak eller svängd bom.
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

nalle skrev:
Många försäljare skriver ju inte ut om det är rak eller svängd bom.
Vet du varför ? Det finns ingenting inom westernsadelbranchen som heter " rak" eller "svängd" bom ! Detta är nåt nys någon okunnig hittat på , typ " jag har hört att" .De allra flesta w-sadelbommar har samma "sväng" och skulle det skilja så är det några få millimetrar !:D
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Jag skulle tipsa dig om en Double C Trail rider... Har själv en sån på våran travnordis, den sadeln finns alltså i X full Quarter bom och allt emellan 15" till 16" :)
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Bill skrev:
Vet du varför ? Det finns ingenting inom westernsadelbranchen som heter " rak" eller "svängd" bom ! Detta är nåt nys någon okunnig hittat på , typ " jag har hört att" .De allra flesta w-sadelbommar har samma "sväng" och skulle det skilja så är det några få millimetrar !:D

Självklart så finns det olika form på westernsadlar... för man kan ju inte ha samma sorts bom på en svankig häst som en häst men väldigt rak rygg... det borde du själv fatta... men innom westernsadlar pratar man ofta om mer eller midre skålad bom! Och det skiljer inte bara några få millimeter... :idea:
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Har kollat in de sadlarna och blev väldigt sugen på en sån men så läste jag nånstans här på forumet att de sadlarna har ngt svängd bom och min häst ska ha rak bom. Väldigt synd faktiskt.
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

men det bästa är att först prova sadeln innan du är helt säker på att hästen INTE kan ha sadeln, jag trodde också först att min häst skulle ha en rak bom, men när jag hade provat olika sadlar så var det en Double C trail rider i alla fall som var den bästa. Men nu är han mycket mer tränad och har musklat om sig så det blir en ny sadel snart igen, men jag tycker att du i alla fall ska prova en sådan... :)
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Var har du fått det ifrån? Har du sett en naken w-sadelbom någonsin? Jag har sysslat med sadlar i kanske 20 år och har aldrig sett en med "skålad" bom,. Den sadel jag sett isärtagen som hade rak bom var en billig "El Chico" eller nåt sånt och bladen i den sadeln var gjord av 2 raka brädbitar, så där kan jag hålla medom att det finns en rak bom :idea: , men att dte skulle finnas bommar som är mer skålade än andra i någon större omfattning än millimetrar eller hågst en centimeter, det påstår jag är rena nyset!
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Jag har (hade) en Premier som har en bom som är mindre rak än övriga sadlar som jag har provat. I prisklass 23.000:- i nypris. Dyrare sadlar har mer arbetade bommar. Bland de billigare sadlarna hittar du inga skålade bommar alls.

Tyvärr, eftersom jag antagligen förlorar 17.000:- på denna sadel nu när jag tycks ha fått den såld. Äntligen!
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Bill skrev:
Var har du fått det ifrån? Har du sett en naken w-sadelbom någonsin? Jag har sysslat med sadlar i kanske 20 år och har aldrig sett en med "skålad" bom,. Den sadel jag sett isärtagen som hade rak bom var en billig "El Chico" eller nåt sånt och bladen i den sadeln var gjord av 2 raka brädbitar, så där kan jag hålla medom att det finns en rak bom :idea: , men att dte skulle finnas bommar som är mer skålade än andra i någon större omfattning än millimetrar eller hågst en centimeter, det påstår jag är rena nyset!

Skillnaden ligger i hur den är vinklad i framkant.. Vissa sadlar har större plats för bogarna andra mindre. Om man tittar på tex på en crates reiningsadel med full q-bom och en longhorn reiningsadel med full q-bom (samma gulletbredd) så är skillnaden stor. På crates sadeln så är den tydligt utvinklad i fram medans longhornsadeln är rak. Det är nog mkt det som en del tycker är en svängd/rak bom.
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

vart hittar med den sadeln?:love:
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

jag köpte den av en privatperson som säljer sadlar åt ett annat företag (som jag inte kommer ihåg vad det heter) Men jag vet också att det finns såna sadlar på Grafströms. Men jag tror att de går att få tag på i de flesta westernbutiker som säljer westernsadlar... det är bara att prova dig fram... :)
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Bill skrev:
Var har du fått det ifrån? Har du sett en naken w-sadelbom någonsin? Jag har sysslat med sadlar i kanske 20 år och har aldrig sett en med "skålad" bom,. Den sadel jag sett isärtagen som hade rak bom var en billig "El Chico" eller nåt sånt och bladen i den sadeln var gjord av 2 raka brädbitar, så där kan jag hålla medom att det finns en rak bom :idea: , men att dte skulle finnas bommar som är mer skålade än andra i någon större omfattning än millimetrar eller hågst en centimeter, det påstår jag är rena nyset!

Men du kan ju inte på alvar mena att en häst med ganska svankig rygg ska kunna ha samma sadel som en häst en väldigt rak rygg :confused: Då får ju en stackars svankade hästen ett två-punkts-tryck, så då måste ju den hästen ha en bom som är skålad så att sadeln ligger rätt på hästen och får ett jämt tryck. Och hästen som har en rak rygg kan ju inte ha en sadel med skålad bom för då ligger ju inte sadel still på hästen utan blir mer som en "gungsadel" utan den hästen måste ha en mer rak sadel än den hästen med svankig rygg.....
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Du ska inte inbilla dej att sadelfabrikerna har olika form på sina bommar , det kan vara så att de köper sina bommar från samma ställe, ta tex alla olika sadelfabrikat som byggs på Ralidebommar, de ser kinesiskt likadana ut oavsett vilken fabrik som bygger sadeln på den! Så det där snacket med skålade o raka bommar , det är precis som det mesta här på Bukefalos, rena ryktesspridningen- " jag har hört att" ! De allra flesta bommar är tillverkade med en "normalquarter" som förebild, och skulle du ha en häst m,ed svankrygg då blir det som du säger, den bryggar, men det är så få som begriper detta så det får gå i alla fall. Hur många tror du har en westernsadel som passar BRA på sin häst ? Inte många!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Men hur kommer det sig då att erfarna sadelförsäljar har sagt att det finns både skålade och raka bommar då? Och jag har dessutom provat olika sadlar på min häst, vissa var VÄLDIGT för myclet skålad för honom så de låg och gungade på honom, mendan sadeln som jag köpte låg bra.....!!!!
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Jag är absolut ingen expert när det gäller westernsadlar men jag har provat ett tiotal sadlar på min häst de senaste månaderna och det skiljer ganska mycket på bommarna. Min häst behöver en ganska rak bom. En jag provat var i princip spikrak så den kunde hon inte ha. Sedan har de flesta varit mer eller mindre för mycket svängda för henne. Det har varit stor variation på bommarna och kan omöjligt röra sig om milimeter.
Om de flesta sadlar vore gjorda för att passa en normal Quarter så borde det inte vara så in i norden svårt att hitta en sadel som passar till en häst som är överbyggd tycker jag, för det är ju väldigt många Quarterhästar.
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Bill har helt rätt när han pratar om bommar men jag orkar inte gå in i denna diskussion. Det är som att diskutera huruvida man behöver svängda eller raka skor???!
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

real_cowgirl skrev:
Men hur kommer det sig då att erfarna sadelförsäljar har sagt att det finns både skålade och raka bommar då? Och jag har dessutom provat olika sadlar på min häst, vissa var VÄLDIGT för myclet skålad för honom så de låg och gungade på honom, mendan sadeln som jag köpte låg bra.....!!!!
Det är inte självklart att en sadelförsäljare har några som helst kunskaper om hur en sadel är beskaffad inuti, oftast vet dom inte mer än vad som står i broschyrerna, men dom har en märklig förmåga att bli "experter" ganska fort, självutnämnda förstås! Du skulle istället snacka med en sadelmakare som har koll på westernsadlar så får du fakta. Att en sadel gungar beror inte på att bommen är "skålad" utan att den är för vid i fronten, och troligen är de som tros vara "rak" bom är för trånga för hästen. Så tro för all del inte att en sadelförsäljare kommer med några sanningar, oftast har dom ingen som helst koll på hur det ska vara! That´s life! :D
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

kenneth skrev:
Bill har helt rätt när han pratar om bommar men jag orkar inte gå in i denna diskussion. Det är som att diskutera huruvida man behöver svängda eller raka skor???!
Tack! Skönt att höra att det finns nån här som har lite koll på verkligheten. Kunskapen om sadlar är skrämmande låg hos kreti o pleti, så ock hos de flesta sadelförsäljare!
Går du i svängda eller raka boots, kenneth?
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Håller med Kenneth och Bill! Det avgörande är hur vinklad sadeln är i fram.. Självklart ser en kort sadel som har roundskirt och är utvinklad fram skålad ut, men det är FEL FEL FEL!!!
 
Sv: Vilken sadel ska jag leta efter?

Lazy Lady skrev:
Håller med Kenneth och Bill! Det avgörande är hur vinklad sadeln är i fram.. Självklart ser en kort sadel som har roundskirt och är utvinklad fram skålad ut, men det är FEL FEL FEL!!!
Välkommen i gänget ! :D Gläder mej att ytterligare en har kunskap! Det är ont om den varan här!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 596
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 173
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 714
Senast: Debsie
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
1 998
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp