Vilken sadel??

katarina_dacke

Trådstartare
Har lite funderingar.. Har 2 st hoppsadlar hemma för prov.
Den ena är en Santa cruz Jean luc. Den andra är en pessoa Paris.
Hästen i fråga har rak rygg. Är en unghäst. Har inte så mycket muskler vid bog, och inte heller vid ryggen. Utan ryggraden är den som ligger högst.
Har båda sadlarna ligger an väl och så men de är något för vida. Hur skulle ni gjort?
Förmodligen när han börjar få mer muskler så kommer sadeln att ligga helt rätt, men hur hade ni gjort tills dess??
Ett alternativ är ju att införskaffa en Mattes Padd.
Eller en sadel med smalare bom..
Hur har ni det?
Någon av sadlarna ni rekomenderar?
Tacksam för svar, Dock inte om folk ska påpeka att jag inte bör pröva ut sadel sjäv, för jag vet att de ligger bra i övrigt!
 
Sv: Vilken sadel??

Jag skulle lagt en pad under. Det behöver inte vara Mattes men en som gör att sadeln blir lite smalare. Jag har ingen erfarenhet av någon av sadlarna.
 
Sv: Vilken sadel??

Jag har en jean luc på min unghäst.
Nu får jag inte plats med en padd under och den är liite för stor men lider inte runt. Använder lite tjockare schabrak (hon är helklippt så det blir inte för varmt.

jean luc är en bra sadel för det priset.
jag är supernöjd med den. Den enda sadeln jag satt bra i utan att få ont. (problem med knän och rygg)
 

Liknande trådar

Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: pajaztar
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 307
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har provat ett x antal sadlar nu och börjar bli riktigt less. Dom ser ut att ligga bra på gången men så fort jag rider så lägger sig...
Svar
17
· Visningar
3 232
Senast: caballus
·
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 729
Senast: Debsie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp