Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

vilken sadel?

G

Geasey

Vilken storlek på sadel brukar passa en normalstor d-ponny?
Vi funderar på en allround el dressyrsadel. Vad ska man tänka på
när man väljer sadel för första gången? Är det viktigt att det är en
märkessadel eller att den är av äkta läder?
Tacksam för tips!

C

CarolineB

Sv: vilken sadel?

Det är väldigt olika från häst till häst! Tipset från mig är att du åker till en sadelutprovare så att hästen får en sadel som sitter bra. O köper du en sadel av dem brukar de inte ta ut ngn extra avgift:)

Om du ska ha en dressyr eller allround beror ju helt på vad du rider, om du hoppar ibland rekommenderar jag ju inte dig att köpa en dressyrsadel...För det är svårt o hoppa i dressyrsadel:crazy:

Sv: vilken sadel?

Ta hjälp av någon som kan! Att rida med en sadel som inte passar kan ge dyyyra veterinärräkningar. Det är helt omöjligt att gissa vad för storlek, det kan vara allt från smal till xxvid bom, rak eller svängd rygg, hög/låg manke, lång/kort rygg osv osv osv, plus att man ska lyckas hitta en sadel som matchar ryttaren också!

Sadeln behöver inbte vara av läder, det finns mycket bra syntetsadlar, men en märkessadel är att föredra då de ofta håller bättre och framför allt är bättre kvalité på.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5526 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har nu äntligen köpt min första egna häst😍 Hon kommer hem till mig om kanske 2-3 veckor. Vill gärna fixa en sadel så snabbt...
Svar
7
· Visningar
290
Utrustning Hej! Jag ska för första gången sälja en sadel, och undrar hur man gör om köparna vill testa den men bor väldigt långt bort? Brukar man...
Svar
19
· Visningar
1 038
Utrustning Googlade på det och hittade nästan inget, någon som sa att man i england använde ordet cob till hästar runt 150 cm, min ponny är ca 148...
Svar
8
· Visningar
780
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
1 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• OS Tokyo 2020 / 2021
  • Husbil vs husvagn
  • Vad gör vi? Del CXXXIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat