Vilken säkerhet har ni hemma?

Brandsläckaren står i köket och brandvarnare där. Brandvarnare i hallen på övervåningen (sover alltid med sovrumsdörren öppen).
 
Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har varit ganska duktiga på detta sedan innan. Hade två brandvarnare, brandfilt och brandsläckare i vår lilla lägenhet. Nu är ju behoven mer omfattande och jag funderar på om vi ska ha brandvarnare som parkopplas i huset, eftersom ytan är stor och det är tre våningar. Åh andra sidan så lär man kanske vakna av en brandvarnare, även om den sitter på ett annat våningsplan? Vi ska även köpa hem fler brandfiltar och brandsläckare så vi har på varje våningsplan, samt en utrymningsstege. Brand är nog det jag är mest orolig för, resten ger väl mestadels ekonomiska skador men tanken på att vara fast på våning 2 eller 3 med två små och hund.. fy fan.

Två nya vattenlarm ska vi köpa också. En under diskhon och en i förrådet under trappen där den vattenburna golvvärmen kommer upp. Vi skulle inte märka om det kommer läckor där, så bra med ett larm.

Inbrott ska jag inte skriva så mycket om på ett öppet forum känner jag. Men vi har sett över hur vi eventuellt kan förebygga det också, så gott det går.

Hur ser det ut hemma hos er? Tänker ni nåt på brand och skador? Har ni förebyggt något? Vi har någonstans tagit för givet att det funnits brandvarnare i huset men märkte för någon dag sedan att vi inte hittar en enda. Vi hittar inte ens några spår av dem i taken. Jag har svårt att tro att tidigare ägare inte haft några men jag kan verkligen inte förstå vart. Besiktningsmannen jag träffade nämnde att det inte är sällan han kommer ut till hus utan brandvarnare. Jag kan förstå att man kan skippa resten men.. ingen brandvarnare? :nailbiting: Ett fint äldre hus bakom slottet här borta brann ner till marken förra året. De hade blivit väckta av hunden mitt i natten. En barnfamilj.
Vi hade genomgång av försäkringsbolaget när vi köpte gården i och med att vi har en gårdsförsäkring. Inomhus har vi seriekopplade brandvarnare, övervåning, markplan och källare, vi har brandsläckare vår varje våning, samt i varje hus utomhus som har har el inkopplat. Vi har även vattenlarm, inte helt impad av dem dock, men det kanske finns bättre än de vi köpte av försäkringsbolaget. Vi har även jordfelbrytare både inne och ute eftersom vi har flera elcentraler. När det gäller inbrott så har vi det också under kontroll. :)

På tal om tidigare ägare, det finns en gammal brandvarnare någonstans i garaget (även ny) men vi hittar den inte, vi hör den bara pipa till någon gång ibland vilket kan driva mig till vansinne. :rofl:
 
Jag bor i ett litet hus, men eftersom jag eldar med ved har jag brandvarnare i varje rum och en brandsläckare i köket. Finns en brandfilt i köket också.

Resten av säkerheten är helt undermålig. Jag låser knappt dörren när jag åker iväg. Men jag bor sist på grusvägen och man behöver passera flera hus. Och man kommer inte ifrån mig utan att åka tillbaka samma väg så ifall jag eller någon tycker att något är konstigt så är det bara att köra ut en traktor i vägen så får de glatt presentera sig. Så har vi gjort ett par gånger. Men det är väääääldigt sällan någon kommer för ingen hittar till mig. Och gör dem det och vill mig illa så har jag vapen hemma.
 
Jag bor i lägenhet. Det ska mycket till för att någon ska lyckas klättra upp på balkongen och göra inbrott, och porten kommer man inte in genom utan nyckelbricka. Kod till porten finns inte. Huset är byggt för att vara brandsäkert och lägenheten har en säkerhetsdörr som ska vara skitbra mot både eld och inbrott. Jag har sedan en brandfilt på lättillgängligt ställe i hallen.

Vet inte riktigt vad jag skulle kunna göra annorlunda/mer. Eller ja, en brandsläckare skulle ju kunna införskaffas iofs.
 
Erkänner skamset att jag knappt har något. Inte låser jag ytterdörren om natten heller. Bor i gammalt timmerhus som har uppvärmningen i ett annat hus källare. Källaren har gipskivor i tak och på väggar samt betonggolv.

Det enda brandförebyggande jag har i boningshuset är min induktionshäll. De är kall om inget står på den.
Vattenfelsbrytare har jag funderat på men inte kommit till skott. Har ett par brandvarnare men de är inte monterade eftersom jag har yrsel och inte klarar att tå på stol eller stege och montera dem....:o
 
Vi har inbrottslarm (med kameror) som även innefattar brandlarm. Så går ett brandlarm kopplas det till deras central och de kan då se i kamerorna osv. De har varit hit nån gång och uppdaterat utrustningen, kollat placering igen osv. Kostar ju några hundra varje månad, men känns tryggt att proffs har kollat optimal placering osv.

Jag har samma :)
Känns väldigt skönt med kamerorna och att någon kan försöka få kontakt med en via röstenheterna, samt att man själv kan prata med dem.
Speciellt eftersom jag sover sjukt hårt - har sovit mig igenom ett brandalarm en gång. Tack och lov var det ingen brand just då.
 
Bor i en hyresetta.
Brandvarnare sitter centralt i hallen. (Är testad några ggr i skarpt läge också. :angel: ) På hatthyllan ligger en brandfilt jag fått i julklapp något år. Sen bor jag på marknivå. Så har utrymningsväg från alla rum förutom toaletten. Altandörr/ fönster i stora rummet, och köksfönstret om det skulle krisa.

Finns väl en inbrottsrisk att bo på bottenvåning. Men inget jag brukar tänka på. Har så mycket grannar runtom som säkert har full koll. Jag har även växtbelysning på timer så är jag borta några dagar tänds/ släcks den iaf.

Det jag skulle kunna vara bättre på är att dra ur laddare mm ur strömuttag även på daglig basis. När jag är bortrest flera dagar brukar jag försöka komma ihåg att dra ur grendosorna mm ur väggen. (I princip allt är inkopplat på någon.) Speciellt noga när det finns åskrisk.
Tanken är väl att jag även ska införskaffa grendosor med överspänningsskydd överallt för att skydda lite extra. Och hade varit bra med en brandsläckare också. För även fast jag själv kanske inte behöver använda kan det det vara någon granne eller så tänker jag.
 
Bor en trappa upp. Har brandvarnare i varje rum som hyresvärden säjer är lag. Jag tvättar inte när jag inte är hemma. Samma gäller diskmaskinen. Laddar inga saker på nätterna. Jag har en pulversläckare i sovrummet.

I huset finns det en husläkarmottagning och ett apotek så det springer en hel del folk här som inte bor här. Tyvärr. Amazon ställer paketen enbart i trappen och jag får fått paket stulna.
 
Jag har samma :)
Känns väldigt skönt med kamerorna och att någon kan försöka få kontakt med en via röstenheterna, samt att man själv kan prata med dem.
Speciellt eftersom jag sover sjukt hårt - har sovit mig igenom ett brandalarm en gång. Tack och lov var det ingen brand just då.
Håller med, känns tryggt! 🙏
 
Resten av säkerheten är helt undermålig. Jag låser knappt dörren när jag åker iväg. Men jag bor sist på grusvägen och man behöver passera flera hus. Och man kommer inte ifrån mig utan att åka tillbaka samma väg så ifall jag eller någon tycker att något är konstigt så är det bara att köra ut en traktor i vägen så får de glatt presentera sig. Så har vi gjort ett par gånger. Men det är väääääldigt sällan någon kommer för ingen hittar till mig.

Sånt där tycker jag kan vara rätt kul faktiskt.
Ibland när vi är ute och kör kan vi svänga in på nån liten väg bara för att se vart den leder... så kommer man kanske till nån liten by där det står en gubbe och följer bilen med blicken... Tja, då får man väl svänga in o prata lite då...
 
Har exakt 7 steg från sängen (dvs längst in) till fönstret som är fritt (längst bort) där jag bara kan kliva ut. Så känner mig trygg i min lilla etta på markplan med en liten brandsläckare precis vid sängen och brandlarm i taket mitt i rummet på den högre delen.

Ibland tänker jag att det är dumt att jag parkerar precis utanför om ev utryckningsfordon behöver komma fram men tänker att då borde det inte varit parkering tillåten. Och på andra sidan är det ju trottoar och parkeringsplatser "som vanligt" så ett utryckningsfordon kanske ändå aldrig behöver parkera preciiiis intill väggen som jag gör (pga ingen gångbana så då ska man parkera så långt till höger som möjligt).
 
Jag bor på egen gård i ett ganska litet enplanshus och stall med fyra hästar. Två brandvarnare inne i huset, brandsläckare i både hus och stall, brandfilt i huset, jordfelsbrytare som bryter strömmen till hela gården om det blir elfel någonstans. Vid ev brand går det att ta sig direkt ut från alla rum i huset, hästarna kan släppas lösa ut ur stallet och hamnar då på inhägnad gårdsplan.

Jag skulle vilja komplettera med någon sorts temperaturvakt/brandvarnare i stallet. Normalt är ingen el på där när jag inte är där, men har ett element i sadelkammaren som måste vara påslaget vintertid för att hålla frostfritt (gårdens inkommande vatten inkl hydrofor befinner sig där så väldigt dumt om det fryser). Skulle också, av samma skäl nämligen inkommande vatten, vilja ha någon typ av vattenlarm i sadelkammaren.

Vad gäller inbrott och den typen av säkerhet så är det så otroligt sällan som gården är helt tom på folk. Jag jobbar oftast hemma och gör jag inte det är jag iväg ett par dagar och har då gårds-/djurvakt på plats. Men har såklart lås på dörrar osv. och har dessutom en hund som larmar (läs vrålskäller) om någon obehörig närmar sig, tror att han är min allra bästa inbrottsförsäkring faktiskt!
 
Brandvarnare kan man få seriekopplade. Jag är lite inne på att skaffa några till på samma serie jag har för att kunna sätta in i kidsens rum ffa (ena ongen hade ju knappt vaknat om ryssen hivade ner bomber utanför!). Nu sitter det en utanför deras rum.

Brandsläckare har jag ett antal, tror det är 3 st, brandfilt finns också.

Efter ett antal år i bevakningsbranschen är jag skeptisk till larm på ställen där jag bott sista åren. Ja, buset kanske väljer huset bredvid i stället för mitt men ärligt talat, har vi något buset vill ha kommer de ta det om de har något innanför pannbenet. Det lär ta minst 20 minuter innan vaktbolag är här och då är buset långt borta redan 🤷
Fast om man har larm med åtgärd, så kanske någon kommer och säkrar byggnaden efter ett inbrott. Om någon stjäl något hemma är det på många sätt ett mindre problem, än om en ruta är trasig och hemmet öppet för väder och vind tills man kommer hem från tågluffen eller utbytestjänstgöringen
 
Fast om man har larm med åtgärd, så kanske någon kommer och säkrar byggnaden efter ett inbrott. Om någon stjäl något hemma är det på många sätt ett mindre problem, än om en ruta är trasig och hemmet öppet för väder och vind tills man kommer hem från tågluffen eller utbytestjänstgöringen
Precis då kommer bolaget och säkrar upp. Det kan finnas bilder på förövaren... vårat larm är testat det fungerar... katterna brukar ha larmtest nån gång i månaden...:p:p:p:p
 
Erkänner skamset att jag knappt har något. Inte låser jag ytterdörren om natten heller. Bor i gammalt timmerhus som har uppvärmningen i ett annat hus källare. Källaren har gipskivor i tak och på väggar samt betonggolv.

Det enda brandförebyggande jag har i boningshuset är min induktionshäll. De är kall om inget står på den.
Vattenfelsbrytare har jag funderat på men inte kommit till skott. Har ett par brandvarnare men de är inte monterade eftersom jag har yrsel och inte klarar att tå på stol eller stege och montera dem....:o
Ring kommunen o kolla om de har ”Fixar-Malte” som kan hjälpa dig. Jätteviktigt att ha upp brandvarnare!
 
Bor i lägenhet i flerfamiljshus, låst port och säkerhetsdörrar. Jag känner åtminstone till de flesta grannarna i min trapp och det upplever jag gör mycket för trygghetskänslan. Skulle något hända (brand/inbrott/oroligheter mm) så vet flera av oss vilka grannar som är äldre och i behov av extra hjälp, vilka barn som eventuellt är ensamma hemma och var det kan finnas husdjur. Grannsamverkan ftw!

I lägenheten så har vi har en brandvarnare (bor litet) men borde nog skaffa en till. En pulversläckare står fullt synlig mitt i lägenheten och vi har ett par brandfiltar i kök och hall.
 
Precis då kommer bolaget och säkrar upp. Det kan finnas bilder på förövaren... vårat larm är testat det fungerar... katterna brukar ha larmtest nån gång i månaden...:p:p:p:p
Det ska till riktigt bra kameror för att bilderna ska vara "godkända" för att åtal vad jag förstått 🙈

Fast om man har larm med åtgärd, så kanske någon kommer och säkrar byggnaden efter ett inbrott. Om någon stjäl något hemma är det på många sätt ett mindre problem, än om en ruta är trasig och hemmet öppet för väder och vind tills man kommer hem från tågluffen eller utbytestjänstgöringen
Så kan det såklart vara men det är så sällan vi är iväg mer än några få timmar iom djuren. Vi har ju kameror med inspelningsfunktion som larmar oss direkt men det är ju lite fifty fifty om det är vi eller vaktbolag som dyker upp först oavsett. Då kan jag lika gärna vara utan tänker jag.
 
Vi har som många andra ett inbrottslarm med kameror och brandlarm. Det är minst sagt ett högljutt larm för både inbrott och brand. Och det går inte många sekunder innan man får kontakt med larmoperatören oavsett om man är hemma eller inte. Ytterdörren har numera kodlås och den låser så fort dörren stöngs. Det står med andra ord aldrig olåst mot gatan.

Brandfilt och brandsläckare finns. Ficklampa finns i sovrummet så att det går att ta sig ut även om det är becksvart. Dolt källarfönster har fått galler i stål så att det inte går att ta sig in där. Sen har jag ett par saker kvar på min åtgärdslista för att ytterligare förbättra inbrottsskyddet. Bland annat så står ett brandskyddat värdeskåp på inköpslistan.
 
Apropå brandsläckare, det finns ju vita och röda. Kanske fler färger.
Jag tror röd är bäst eftersom man förväntar sig att de ska vara röda. En vit kan vara svår att se om man är stressad.

Eller vad tror ni?
Jag tror på röda, samma med brandfiltar osv, rött brukar ju vara det "förväntade" känns det som, så det känns inte riktigt bra när folk pyntar ut dem eller de har andra färger.
 
Skulle också, av samma skäl nämligen inkommande vatten, vilja ha någon typ av vattenlarm i sadelkammaren.
Många skriver om vattenlarm? Är det typ de där konstiga remsorna kopplade till en dosa som ska lysa rött om det är fuktigt? Fick av försäkringsbolaget men har aldrig monterat.

Jag tycker vattenfelsbrytare (aka "vattenlås") är bättre. Det är ett system som stänger av vattnet när man lämnar huset eller sover t.ex. Det kan aldrig bli en rinnade vattenläcka som fyller krypgrunden eller hela källaren. Inkommande vattnet stängs av när man t.ex. vrider om låset på ytterdörren eller annat lämpligt stäng-av-kommande.
Om vår kommun hade haft det i stadshuset hade de sparat många miljoner. Vattnet till kaffebryggaren på andra våningen sprang läck under helgen och på måndagen möttes personalen av en fylld bottenvåning.:(
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Går just nu en utbildning som är förlagd i ett äldre hus ägt av kommunen. Idag gick ett larm, vilket bara svagt hördes in i vår lokal...
Svar
13
· Visningar
1 140
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp