Vilken säkerhet har ni hemma?

Många skriver om vattenlarm? Är det typ de där konstiga remsorna kopplade till en dosa som ska lysa rött om det är fuktigt? Fick av försäkringsbolaget men har aldrig monterat.

Jag tycker vattenfelsbrytare (aka "vattenlås") är bättre. Det är ett system som stänger av vattnet när man lämnar huset eller sover t.ex. Det kan aldrig bli en rinnade vattenläcka som fyller krypgrunden eller hela källaren. Inkommande vattnet stängs av när man t.ex. vrider om låset på ytterdörren eller annat lämpligt stäng-av-kommande.
Om vår kommun hade haft det i stadshuset hade de sparat många miljoner. Vattnet till kaffebryggaren på andra våningen sprang läck under helgen och på måndagen möttes personalen av en fylld bottenvåning.:(
Jag kan ju iofs dra ur kontakten till vattenpumpen nattetid och när jag åker hemifrån, då kan aldrig mer än vad som finns i hydroforen läcka ut (ca 100l), men eftersom hästarna har vattenkoppar gör jag ogärna det. Skulle ju helst ha något som t.ex. bryter strömmen till pumpen om det blir blött i sadelkammaren.
 
Jag kan ju iofs dra ur kontakten till vattenpumpen nattetid och när jag åker hemifrån, då kan aldrig mer än vad som finns i hydroforen läcka ut (ca 100l), men eftersom hästarna har vattenkoppar gör jag ogärna det. Skulle ju helst ha något som t.ex. bryter strömmen till pumpen om det blir blött i sadelkammaren.
Borde gå att lösa med att bestämma var låset går in. Dvs att stallet har ständig tillgång till vatten men inte boningshuset?
Skador på boningshuset blir väl dyrare än vatten i stallet?
 
Borde gå att lösa med att bestämma var låset går in. Dvs att stallet har ständig tillgång till vatten men inte boningshuset?
Skador på boningshuset blir väl dyrare än vatten i stallet?
Ja, det har du rätt i. Har haft en vattenläcka i stallet förra vintern när en koppling frös sönder. Kostade inget annat än att laga kopplingen - och lite besvär med att få ut vattnet! Vill ju dock gärna att vattenpumpen slutar gå om en sån sak händer, så den inte fyller stallet och tömmer brunnen... 🙈
 
Jag fick tips om att ha brandsläckaren i sovrummet; då kan du släcka framför dig och ta dig ut. 🙂
Tips två var att pulversläckare ska "misshandlas" emellanåt - alltså skakas om rejält för att pulvret inte ska klumpa ihop sig.
 
Erkänner skamset att jag knappt har något. Inte låser jag ytterdörren om natten heller. Bor i gammalt timmerhus som har uppvärmningen i ett annat hus källare. Källaren har gipskivor i tak och på väggar samt betonggolv.

Det enda brandförebyggande jag har i boningshuset är min induktionshäll. De är kall om inget står på den.
Vattenfelsbrytare har jag funderat på men inte kommit till skott. Har ett par brandvarnare men de är inte monterade eftersom jag har yrsel och inte klarar att tå på stol eller stege och montera dem....:o

Meh! Vi var ju där, vi kunde ju ha fixat det! Jag får komma ner så vi får umgås och fixa lite :D
 
Apropå brandsläckare, det finns ju vita och röda. Kanske fler färger.
Jag tror röd är bäst eftersom man förväntar sig att de ska vara röda. En vit kan vara svår att se om man är stressad.

Eller vad tror ni?
Om det är hemma du menar spelar det nog ingen roll, du vet var du har den ändå. I offentliga miljöer är de dock alltid röda pga förväntan.
 
Här i UK är det lag på sammankopplade brandvarnare med en brandvarnare i varje rum, så det har vi trots att det känns lite fånigt när vi bor på en enda våning, på markplan där alla rum ligger runt hallen som mittpunkt (alltså inga rum i fil) och med två olika ytterdörrar - en i varje ände av lägenheten. Men men, är det lag så är det! Utöver detta har vi en brandfilt, men brandsläckare äger vi faktiskt inte. Ska nog ta och investera i en sådan.

När vi bodde högre upp (andra våningen) kändes det viktigt att ha något som vi kunde klättra ner för om det skulle börja brinna, men det behövs av förklarliga skäl inte längre.

Vi har även en kolmonoxidvarnare (även detta är det lag på) eftersom lägenheten värms upp av gas, men några andra direkta säkerhetsåtgärder kan jag inte komma på. Jo, vi har säkerhetsdörr på baksidan och säkerhetsglas i fönstren ifall någon skulle få för sig att göra inbrott. Det känns dock osannolikt eftersom vi som sagt bor i lägenhet med många uppmärksamma grannar runtom oss, och hälften av fönstren vetter ut mot gatan där man definitivt inte skulle kunna komma undan med att bryta sig in utan att någon märkte. Det skulle vara på baksidan i så fall, därav säkerhetsdörren.

Slutligen sätter vi alltid ett par lampor på timer när vi reser bort en längre tid, så att det inte blir så överdrivet tydligt att vi är bortresta.

Det där med brandvarnaren är en skottsk lag tydligen, inte en brittisk!
Här behövs det bara en brandvarnare per våningsplan.
Är dock inte särskilt orolig för att inte höra om det går på en annan våning, brittiska hus är inte så välbyggda....

Mitt sovrum är på andra våningen, och jag känner mig bekväm med att jag kan hoppa ut genom fönstret om det skulle behövas.

Brandsläckare behöver hyresvärden bara ha vid större hus än det jag hyr, men undrar om jag inte ska köpa en själv, verkar inte kosta många hundralappar...
 
Brandvarnare i alla rum, en brandfilt nere och en uppe, skulle behöva en brandsläckare, men tråkigt att köpa för dyra pengar. :o

Hunden avskräcker förhoppningsvis inbrott.
Köpte det största hundhalsbandet jag kunde hitta, satte koppel på det, och hängde ut det på bron bredvid dörren.
I avskräckande syfte.
En besökande polis frågade var vi hade hunden, vi sa att vi inte hade någon. Fiffigt, tyckte han.
För övrigt läste jag att hemmavarande hund vid vissa inbrott fått stryk av tjuvarna så jag hade nog helst gjort allt avskräckande jag kunnat.
Inbrottslarm. Plus lite annat.
Vi har f ö kameror på utsidan och även inne som filmar om någon försöker ta sig in.
Eldar med ved, så vi har sprinkler i taket ovanför vedpannan.
Seriekopplade brandvarnare (hade vikarie på jobbet som var frivillig brandman och hade genomgång med oss kollegor)
Brandsläckare finns men borde köpa brandfilt. Har glömt bort det. Noterat det nu i mobilen.
 
Det där med brandvarnaren är en skottsk lag tydligen, inte en brittisk!
Här behövs det bara en brandvarnare per våningsplan.
Är dock inte särskilt orolig för att inte höra om det går på en annan våning, brittiska hus är inte så välbyggda....

Mitt sovrum är på andra våningen, och jag känner mig bekväm med att jag kan hoppa ut genom fönstret om det skulle behövas.

Brandsläckare behöver hyresvärden bara ha vid större hus än det jag hyr, men undrar om jag inte ska köpa en själv, verkar inte kosta många hundralappar...
Aha, det hade jag ingen aning om! Trodde det var UK-wide eftersom det, som jag förstått, kom som ett resultat av Greenfell-katastrofen. Tack för rättelsen :)
 
Om det är hemma du menar spelar det nog ingen roll, du vet var du har den ändå. I offentliga miljöer är de dock alltid röda pga förväntan.

Ja och man vet nog vilken färg man har...
Fast om man är chockad/stressad/förvirrad så kanske man inte ser vitt lika tydligt som rött.

Vet inte hur många gånger jag letat efter nån grej och inte hittat den men efter nån dag eller två så ligger den plötsligt helt synligt. Och då har jag inte varit stressad.
 
Nu är huset lite säkrare!

@Mineur Hade ju varit vettigt kan man tycka - men de privata hyresvärdarna får väl inte besväras för mycket!
 

Bifogade filer

  • 20230305_114146.jpg
    20230305_114146.jpg
    132,6 KB · Visningar: 11
Ja och man vet nog vilken färg man har...
Fast det är inte ett särskilt otänkbart scenario att någon som inte köpt brandsläckaren eller ens bor i huset är den som kommer att behöva använda den och vara skillnaden mellan olycka och katastrof.

Jag tycker det är lite av ett otyg att ha utrustning som inte lätt kan kännas igen av alla. (Men givetvis bättre än att inte ha det alls.)

Om man nu har en oväntad färg så kan man minska problemet med det genom tydliga röda skyltar - men då är frågan om estetiken blir så mycket bättre på totalen…

I offentliga miljöer bör det vara förbjudet att lösa brandsäkerheten så att den blir otydlig.
 
Fast det är inte ett särskilt otänkbart scenario att någon som inte köpt brandsläckaren eller ens bor i huset är den som kommer att behöva använda den och vara skillnaden mellan olycka och katastrof.

Jag tycker det är lite av ett otyg att ha utrustning som inte lätt kan kännas igen av alla. (Men givetvis bättre än att inte ha det alls.)

Om man nu har en oväntad färg så kan man minska problemet med det genom tydliga röda skyltar - men då är frågan om estetiken blir så mycket bättre på totalen…

I offentliga miljöer bör det vara förbjudet att lösa brandsäkerheten så att den blir otydlig.
Ja jag förstår inte alls grejen med att ha det som del i inredning och design och då i andra färger än det de "ska" vara. De är ju inte till för att se snygga ut, de är till för att synas och kännas igen av alla och envar, även i situationer med lite dålig sikt och där stress och rädsla är inblandat. "Alla" vet att en brandsläckare är röd liksom och står den synlig när det uppstår en brand och man är gäst är det ju verkligen en bonus, en vit brandsläckare skulle jag inte ens reflektera över att jag sett i ett hus hur synligt den än står intill den där vita väggen och de vita möblerna....
 
Fast om man är chockad/stressad/förvirrad så kanske man inte ser vitt lika tydligt som rött.

Vet inte hur många gånger jag letat efter nån grej och inte hittat den men efter nån dag eller två så ligger den plötsligt helt synligt. Och då har jag inte varit stressad.
Möjligtvis om den står placerad längst in i nåt rum bland massa annat, men lämpligt har man den ju monterad på en lämplig vägg utan annat i närheten. Då tror jag inte det spelar någon som helst roll vilken färg den har.
 
Jag ville ha en snygg brandsläckare så det inte skulle se så styggt ut att ha den framme, makens bruna hamnade ju längst in i någon garderob liksom. Så vi har en vit som jag tycker är fin och har hängt brandfilten ovanför. Den är placerad i hallen och jag tror inte att någon skulle missa att vi har en brandsläckare.
Numera bor den fula brandsläckaren i pannrummet! Vi eldar med pellets så det känns ju bra att ha en brandsläckare där.
Vi ska sätta brandsläckare + brandfilt i sovrummet när vi renoverat klart tänkte jag. Även skaffa sån stege så man kan ta sig ner. Något att kunna fira ner djuren genom fönstret med vore ju också bra.
Vi har dock inga brandvarnare, den gick i gång varje gång jag lagade mat så maken blev less och tog ur batteriet. Det måste vi ta och fixa!
 
Erkänner skamset att jag knappt har något. Inte låser jag ytterdörren om natten heller. Bor i gammalt timmerhus som har uppvärmningen i ett annat hus källare. Källaren har gipskivor i tak och på väggar samt betonggolv.

Det enda brandförebyggande jag har i boningshuset är min induktionshäll. De är kall om inget står på den.
Vattenfelsbrytare har jag funderat på men inte kommit till skott. Har ett par brandvarnare men de är inte monterade eftersom jag har yrsel och inte klarar att tå på stol eller stege och montera dem....:o

Det finns jättesmarta magnetplattor för ändamålet. Jag har så hårt tak i vissa rum så är omöjligt att skruva upp något, plus att jag får alltid migrän om jag står och jobbar med ”händerna ovanför huvudet” så jag köpte magnetplattor. Bara dra av skyddet för klistret, trycka upp ena plattan i taket, sen dra av skyddet på den andra plattan och klistra fast på brandvarnaren, sen klicka fast den i taket. Jag har då haft mina i över två år nu och ingen har trillat ner. Jag har magnetplattor från Housegard. Vet inte om det finns andra märken, men just dessa är toppen. Sen när det är dags att byta batteri så drar man bara ner dom utan att behöva snurra och vrida. Helt klart ett av mina bästa köp!
 
Fast det är inte ett särskilt otänkbart scenario att någon som inte köpt brandsläckaren eller ens bor i huset är den som kommer att behöva använda den och vara skillnaden mellan olycka och katastrof.
Förstår inte vilka som skulle in i vårt hem och släcka en brand förutom vi i familjen eller brandkåren och de har så vitt jag vet släckutrustning med sig...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Går just nu en utbildning som är förlagd i ett äldre hus ägt av kommunen. Idag gick ett larm, vilket bara svagt hördes in i vår lokal...
Svar
13
· Visningar
1 141
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp