Vilken säkerhetsväst ska man kolla efter (till vuxen)

Diabetikern

Trådstartare
Står i valet och kvalet att investera i en säkerhetsväst. Köpte en för en herrans massa år sedan. Tyvär vart den rejält klumpig så bytte till en racesafe som var aningen bättre.

Sålde den när jag slutade rida terräng.

Nu är unghästen snart på väg hem och funderar på att leta upp en säkerhetsväst. Nu var det ju ett par år sedan så jag vet inte riktigt vad man ska kolla efter.

Kikade på Komperde4ll Balisstic Flex Fit säkerhetsväst sm verkar rätt mjuk och följsam

Vad har ni?

Jag har ridit sen jag var liten men väldigt sällan behövt använda väst. Tänkte att nu kan det vara dags :D
 
Står i valet och kvalet att investera i en säkerhetsväst. Köpte en för en herrans massa år sedan. Tyvär vart den rejält klumpig så bytte till en racesafe som var aningen bättre.

Sålde den när jag slutade rida terräng.

Nu är unghästen snart på väg hem och funderar på att leta upp en säkerhetsväst. Nu var det ju ett par år sedan så jag vet inte riktigt vad man ska kolla efter.

Kikade på Komperde4ll Balisstic Flex Fit säkerhetsväst sm verkar rätt mjuk och följsam

Vad har ni?

Jag har ridit sen jag var liten men väldigt sällan behövt använda väst. Tänkte att nu kan det vara dags :D

Jag har en Nova Sport Säkerhetsväst Proflex Level 2. Köpte den för att min egentliga säkerhetsväst (för fälttävlan) var så himla tjock och klumpig och tog i bakvalvet på dressyrsadeln. Så när jag levlade ner från reaktiv fälttävlanshäst till skogsmulleponny kändes det rimligt att även ta en lite nättare skyddsväst. Sämre än level 3 men bättre än inget, alternativet var ju att jag inte använde väst alls.
 
Den ska jag kika på @Brassneck Tack

Ja min unhgäst är på inridning nu så att åka i backen kommer jag att göra men man vil ju ha en enkel följsam väst så man kan röra sig ordentligt. Vill ju inte åka av för att västen är för klumpig :rofl:
 
Jag har den från Komperdell, den är mjukare och mer följsam (jag hade outlyne för några år sen) så jag som ridit utan ett par år här emellan tycker den är okej utan att kräva nån invänjning eller så. Men den känns så klart inte heller lika rejäl och skyddande som en med full klassning. För mig blev det ändå valet, precis som @Brassneck tänkte jag bättre en tunn väst som används än en rejäl som hänger kvar i sadelkammaren.. Har tänkt tanken att kanske komplettera med en ny outlyne om det är så att jag kommer igång med hoppningen igen, att använda vid bara de tillfällena.
 
Jag har en Komperdell Front Zip tror jag den heter och den har visat sig skydda alldeles utmärkt när jag trillade av min treåring för någon vecka sen... Den är dessutom smidig och formar sig efter kroppen. Ryggskydden ger jag inte mkt för, eftersom min fallteknik ofta har gjort att smällarna tagit mot sidan av kroppen och axlar. De skulle helt enkelt inte skydda tillräckligt.
 
Följer, var hittar man en där tuttarna får plats? :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp