Vilken säkerhetsväst vill jag ha?

Problematisk

Trådstartare
Det finns ju en uppsjö av västar och jag vet att prova sig fram är det enda sättet att VETA. Nu vill jag bara ha lite tips på vilka västar som kan vara värda att kolla på :)
Har i nuläget en Jacson, som dock känns ganska klumpig och dessutom är för lång i ryggen. Jag använder den på de flesta hopptävlingar och -träningar, men motvilligt. Skulle vilja ha en väst jag trivs bättre i så det inte känns så jobbigt att använda den, för jag VILL fortsätta med väst egentligen, vill bara inte känna mig så nedrans klumpig :crazy:
Har tidigare haft Racesafe, den första blev för liten, den andra trivdes jag aldrig riktigt i då den kändes trång runt armarna (vilket inte den mindre gjorde :confused:). Gillar dessutom egentligen inte den bökiga snörningen eftersom jag vill spänna åt i efterhand och inte behöva tvinga igen dragkedjan.

Har ni några bra tips på västar? Önskemål är att de finns i svart och passar stora tuttar :p Annars är det mest att den ska vara smidig och helst godkänd också.
 
Jag har en racesafe Provent och en komperdell. Provent har mycket bättre passform än den äldre modellen från racesafe (RS nånting, den uppdateras ju också eftersom den fortfarande verkar sälja mer) och är det bäst ventilerade jag lyckats hitta. På den stänger man dragkedjan först och drar åt dragsko-snörningen sen. Finns enormt mycket storleksmöjligheter.

Komperdell-västen är mjuk och skön att ha på sig, men tung och väldigt varm. (Jag upplevde även Airowear som väldigt varm när jag testade.) Den verkar anpassa sig bra till kurvor, men fanns inte i lika många storlekar på längden.

Om jag inte minns fel uppfyller båda två senaste BETA-kraven, är åtminstone helt hundra på Racesafen. Inget krav om man bara ska rida i Sverige, men åker man utomlands kan det vara petigare eftersom BETA är ett snäpp tuffare än EU-standard.
 
Jag har en väst från crw, går att köpa på hööks. Den är inte i vägen eller klumpig, jag hatar egentligen att ha väst så varit väldigt noggrann med att den inte ska vara i vägen. Men den från crw är 10/10
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 034
Senast: JennyLz
·
Utrustning Halloj! Som rubriken lyder behöver jag tips på säkerhetsvästar. Har nog inte ridit med väst sen tidigt 2000tal och minns det som...
Svar
6
· Visningar
663
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp