Vilken sand i sjukhage?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag ska köpa sand för att ha i en sjukhage. Främst för det ska bli mjukare för hästen än stampat jordgolv, men även för det när regnet kommer i höst inte ska bli upptrampat och geggigt och därmed halt. Vad ska jag använda för sand?

Finns ju sandlådesand, gungsand och massa mer ospecificerad sand liksom.
 
Måste det vara just sand per definition?

Mitt svar/funderingar blir beroende på hur sjukhagen är preparerad i grunden. Har den matta och dränering i botten?
 
Måste det vara just sand per definition?

Mitt svar/funderingar blir beroende på hur sjukhagen är preparerad i grunden. Har den matta och dränering i botten?

Nja rent tekniskt behöver det inte vara sand. Men det ska vara mjukt och vet tyckte att ”du kanske kan spåna upp eller ha sand”. Och det finns väl inte mycket andra material utom sand som är mjukt och inte blir typ sörja av regn?

Det är stampat jordgolv som botten som sagt. Sandjord. Hyfsat väldränerad men blir kletigt och upptrampat vid stora mängder regn. Blir ingen matta etc i botten utan bara sand ovanpå. Jag räknar med att den över tid kommer att försvinna men då har den fyllt sitt syfte så det gör inge så mycket.

Huvudsyftet är att nu och närmsta månaderna ge mjukt underlag som inte blir ”yt-slirigt” vid regn.
 
@Alexandra_W ok 😄

Jag hade velat lägga stenmjöl i botten om ingen matta finns för att ”förlänga” tiden innan det blir geggigt och sörjigt.

Då kan du nog sen lägga på nästan vad sand som helst ovanpå sedan, utom alldeles för finkornig (tänk typ sandlådesand/Sjösand som exempel) som blir gungfly om det skulle komma mycket regn. Lägg 08 blandning som finast tänker jag,(ovanpå stenmjölet då).
 
@Alexandra_W ok 😄

Jag hade velat lägga stenmjöl i botten om ingen matta finns för att ”förlänga” tiden innan det blir geggigt och sörjigt.

Då kan du nog sen lägga på nästan vad sand som helst ovanpå sedan, utom aldeles för finkornig som blir gungfly om det skulle komma mycket regn. Lägg 08 blandning som finast tänker jag,(ovanpå stenmjölet då).

Så jag kan bara be om sand 08 blandning så fattar de och det blir rätt?
 
Hur lång tid handlar det om? För en kortare tid, säg några månader, så hade jag enbart lagt in stenmjöl. Det tar ganska lång tid för stenmjöl att sätta sig och bli hårt om det inte behandlas alls utan att man bara häver in det. Som exempel har det som lades in senast i vinterhagen där inga maskiner har kört efteråt inte satt sig helt än och det gjordes förra sommaren. Stenmjöl är också billigt. Skulle det behövas senare för att stenmjölet satt sig för mycket så hade jag lagt in ett lager finare sand över då eller bara lagt på mer stenmjöl om det beror på att det har gått ner i backen.
 
Så jag kan bara be om sand 08 blandning så fattar de och det blir rätt?

De fattar vad 08 blandning är om den du köper av kan vad den säljer ja.
Sen hur rätt och bra det blir i din sjukhage kan jag INTE säga ngt om . Men jag tror inte det var så du menade heller ?

Jag hade ringt ngn kunnig med vana av anläggande av ridbana, eller ngn som levererar sand till ridbanor och frågat massor vad de tycker/tror. Tyvärr finns det sällan ett enhetligt svar när man ska göra som du dvs bara tillfälligt utan underarbete lägga något men de bör ändå kunna erbjuda mycket reflektioner och tips !

Edit: KAN du, precis som jag nu såg @TinyWiny reflektera om, så stenmjöl hade även enligt mig varit det optimala om det inte är för grovt/mindre poröst för hästen (vet ju inget om vad som föranleder sand/skadans art osv)

Stenmjöl är halkfritt och binder marken suveränt och det tar längre tid innan det är uppätet av jorden om matta inte finns osv. Billigt är det också!
 
Senast ändrad:
Hur lång tid handlar det om? För en kortare tid, säg några månader, så hade jag enbart lagt in stenmjöl. Det tar ganska lång tid för stenmjöl att sätta sig och bli hårt om det inte behandlas alls utan att man bara häver in det. Som exempel har det som lades in senast i vinterhagen där inga maskiner har kört efteråt inte satt sig helt än och det gjordes förra sommaren. Stenmjöl är också billigt. Skulle det behövas senare för att stenmjölet satt sig för mycket så hade jag lagt in ett lager finare sand över då eller bara lagt på mer stenmjöl om det beror på att det har gått ner i backen.

Det är svårt säga exakt tid men inledningsvis närmsta två månaderna. Dock blir ingen ledsen om det håller längre. Och ev behövs det längre med men svårt veta i dagsläget.

Dämpar/sviktar stenmjöl?
 
Det primära är alltså att det dämpar/sviktar och är mjukt att stå/gå på. Exakt vilket material det är är nog underordnat så, men mjukt/dämpande/sviktande är vad vet är ute efter att jag ska åstadkomma om det är möjligt.

Hästen har ett hovben som inte riktigt befinner sig där det borde. Exakt signifikans och påverkan av det är inte helt klart i skrivande stund då hästen på utsidan sas är betydligt mer obekymrad än man skulle kunna tro hon skulle vara. Men det har varit boxvila på djup spånbädd. Sen fick hon komma ut i sjukhage någon h per dag. Dock reagerade hon på det med att få puls (inga tecken på smärta/ömhet dock men pulsen tyder ju på något). Så hon fick påbackning på boxvilan och ska nu åter få komma ut lite om hon verkar tåla det. Men det är då önskvärt om hon även ute kan stå mjukt.
 
Det är svårt säga exakt tid men inledningsvis närmsta två månaderna. Dock blir ingen ledsen om det håller längre. Och ev behövs det längre med men svårt veta i dagsläget.

Dämpar/sviktar stenmjöl?
Då hade jag absolut bara lagt in stenmjöl. Skulle det behövas längre tid och det har gått ner i backen så är det bara att häva på mer.

Ja stenmjöl sviktar bra. Ger samma typ av känsla som en hed ger att gå på. Något hårdare blir det när det satt sig helt men det har liknande svikt även då och det ger bra fäste.

Med tanke på ditt senaste inlägg hade jag om möjlighet finns lagt in 10-15 cm, paddat det och sedan lagt 10-15 cm löst ovanpå. Då får du en stabil sviktande bädd men där mjukheten ändå finns.
 
Efter diskussion osv blev det gungsand 1-8.
 

Bifogade filer

  • 2F50CAE3-8B0E-4629-85F8-47DDE8714E4C.jpeg
    2F50CAE3-8B0E-4629-85F8-47DDE8714E4C.jpeg
    656,1 KB · Visningar: 112

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 719
Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
446
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Bee
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp