Vilken sida i transporten?

P

plastik

Har lite funderingar kring det här med transportering av hästar.

Det är så att jag har alltid fått lära mig att en ensam häst bör stå på vänster sida om mellanväggen i transporten, dock tycker jag mig den senaste tiden ha sett allt fler hästar som även står på höger sida. Undrar därför vilken sida om mellanväggen ni har hästarna och varför? Finns det någon anledning till att ni har dem på den sidan?

Sen funderar jag lite på det här med drag/kyla. Om man transporterar en häst nu och det är sådär halvvarmt i luften, bör man då ha luckan bak öppen eller stängd? Hur gör ni? Har man den stängd är ju risken att ventilationskraven inte uppfylls och det blir hiskeligt kvavt inne i transporten, men om man har den öppen kanske det istället drar på hästen? Och lägger man täcke på hästen kanske den blir varm för det, för så kallt är det ju inte ute än?

Hur gör ni eller hur hade ni gjort och varför?
 
hästen ska alltid stå på vänster sida... eftersom högersidan är mot "dikeskanten".
kör alltid med luckan stängd!!! är det varmt så får man stanna ofta och vädra ur!!!! :banana:
 
Vänster sida för att ev dikessniffning ska ha större chans att klara sig.
Täcke om det är kallt ute eller väldigt dåligt väder.
Luckan nere om det inte finns bra ventilation i släpet i övrigt, typ rejäl taklucka osv.
 
Jag har fått lära mig att den tyngsta hästen ska stå på vänstar sidan av släpet...lika så om man kör med en häst.
Har åxå sett en del som har dom på höger...klart man reagerat lite,men...deras val :confused:

Ang. täcke och lucka uppe osv.

Är det varmt ute eller lite ljumet kör vi med luckan nere utan täcke.
Vinter...fleece/tunnare ull täcke och luckan stängd.

Lika så om det regnar mycket eller snöar och så...då är luckan stängd.

//Becky
 
Hästen bör alltid stå på vänster sida då vägarna är doserade med lutning utåt dvs. mot diket till, precis som föregående skribent skriver. Däremot har jag alltid luckan öppen om vädret är som nu. Mitt i smällkalla vintern stänger jag den.Kör man sto med föl ska luckan alltid vara stängd.Beror ju lite på vad det är för häst också.Ett fullblod föredrar nog stängd lucka men en ardenner öppen!!
 
Hästen bör alltid stå på vänster sida då vägarna är doserade med lutning utåt dvs. mot diket till, precis som föregående skribent skriver. Däremot har jag alltid luckan öppen om vädret är som nu. Mitt i smällkalla vintern stänger jag den.Kör man sto med föl ska luckan alltid vara stängd.Beror ju lite på vad det är för häst också.Ett fullblod föredrar nog stängd lucka men en ardenner öppen!!
 
Min häst står alltid på vänster sida om den åker själv, det har man fått lära sig ända sedan man var liten o nu blir det av gammal vana.

Jag har alltid luckan stängd vid transport.
 
Kör jag en ensam häst har jag ingen mellanvägg, vad ska den vara bra för? Hästar vill stå antingen snett eller baklänges vid transport vilket går helt emot de flesta av våra svenska transporter.

Tar jag bort väggen står en del hästar lite snett medan andra står med en hov i vardera kant för att få bättre balans. Jag gillar inte alls mellanväggar, det är ofta dom som gör att skador uppstår.

När man använder mellanväggen så blir det ju mkt vingligare för hästen, spec. när hästens tyngdpunkt är så högt upp som den är och den står med långa smala ben på en bredd som är ca 60 cm.

Så mina hästar står i mitten vid transport av en häst, det var det jag skulle komma till ;)
 
Tack för alla svar!
Tror jag blev lite klokare på VARFÖR hästen ska stå på vänster sida, har bara hört lite luddiga förklaringar innan.

För övrigt har jag också transporterat utan mellanvägg efter att stoet hade sönder den under en resa, men den sista transporten vi lånade hade ingen lång bom, vilket gjorde att vi valde att köra med mellanväggen den gången. Annars har jag inte alls något emot att köra utan mellanvägg, men jag vill helst ha bom bak.
 
För transportens och hästens skull bör man faktiskt variera sid(om man inte har en svårlastad häst). Det kan vara bra att kunna ha hästen stående på båda sidor. Bromsarna slits jämnare om man byter sida ibland.
/Wera
 
Min häst står till höger.
även utan mellanvägg väljer hon det, och jag tänker inte tvinga henne till något annat. ;)
 
Jag har alltid lastat till vänster av gammal vana och tänkt att precis som någon annan skrev att om man nosar i dikeskanten så välter inte ekipaget lika lätt, men....
Skulle hämta min nya häst och lastar i på vänster och då säger förre ägaren att om man lastar på höger är skaderisken mycket mindre om man ändå skulle välta för då får hästen en hel vägg att ramla mot istället för bara mitt väggen. Så nu är jag alldeles villrådig istället. :confused:
 
min tränares "gubbe" hade en teori: om man har planerat att köra i diket ska man ställa hästen till höger för att den ska slippa göra en kullerbytta över mellanväggen, annars ställer man den på vänster sida eftersom vägarna är doserade :D behöver jag säga att jag vred mig av skratt? :rofl:
men jag lastar alltid på vänster sida, vill helst inte ha någon vägg alls men vågar inte köra utan bom eftersom hon har lite bråttom ut :angel:

skulle vara svar till plastik juh! sorry...
 
Hm, om jag hade planerat att välta med transporten så skulle jag nog hellre valt att inte åka iväg. :D :D :D

Om jag ändå var tvungen att åka iväg med transporten så hade jag sett till att hästen hade stannat hemma eller fått åka med någon annan i en annan transport där de inte hade planerat att köra i diket & då hade den fått stå på vänster sida!!! :D :rofl: :rofl: :rofl:
 
Hmmm, en väg som är doserad utåt är nog feldoserad.....se på travbanorna, doseringen skall vara innåt - även på vägarna annars blir ju kurvtagningen direkt farlig.
 
Vägar är alltid doserade utåt från mitten sett för att vattnet ska rinna av vägen när det regnar. Annars skulle vattnet samlas i mitten av vägbanan = vattenplaning. Det är sånt som man får lära sig när man tar körkort ;)
 
Själv har jag alltid hästen på vänster sida, för att minska risken för vältning om hamnar lite för långt ut på väggrenen. Har dock en kompis som alltid lastar på höger sida, för att om en mötande bil kör in i transporten så har hästen större chans att klara sig om den är så långt bort från vänstersidan som möjligt.
 
heter inte doserad när det är så, en travbana är doserad, dvs högre i "ytterkanten", men om det är högst i mitten heter det nåt annat, som jag självklart inte kommer ihåg nu :o
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel...
2
Svar
26
· Visningar
2 993
Senast: Angel
·
Hästvård I väntan på möjlighet att filma och undersöka närmare vänder jag mig till Bukeoraklet, kanske någon har någon spännande gissning. Ena...
Svar
19
· Visningar
2 360
Senast: tuaphua
·
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 769
Senast: Lepidus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp