Vilken sittvagn?

L

lotta_k87

Jag ska köpa ny vagn, men det är ju så himla svårt att hitta rätt i denna djungel av vagnar!
Finns det någon vagn som har allt detta?
* Är stabil
* Har svängbara framhjul (alt. 3hjuling)
* Har vändbar sittdel
* Har fullt liggläge
* Är snygg :angel:

Den ska kunna köras i snö för vi bor högt upp i landet. Det gör inget om det finns liggdel till för den kan ju behövas nångång i framtiden om inte annat.
Sen får den inte kosta mer än max 3000 kr begagnad eller ny..

Finns det någon sån bra och hållbar vagn eller är det en omöjlighet att hitta nåt sånt?

Ge mig massor av tips så är ni gulliga :banana:
 
Sv: Vilken sittvagn?

Jag har haft en brio kombi, men jag sålde just iväg den, då vi tyckte den var lite väl tung att köra.. Eftersom vår son är lite av en vagnhatare och sällan gillar att åka vagn vill vi ha en billigare och lättare vagn när han väl vill åka i den :D

Sen så bor vi ju i stan så det lär ju inte vara djupsnö vi ska köra i direkt ;) Dom plogar ju rätt flitigt här när det snöar. Men jag vet ju inte hur svårt det är att köra med trehjulingar/svängbara hjul i snö öht så jag ska inte säga nåt..:p

Tipsa gärna om 4hjulingar också så länge dom är lätta och inte är så tungkörda som t.ex brio kombi. :bow:
 
Sv: Vilken sittvagn?

Jag tycker det är tyngre och klumpigare att köra en vanlig 4-hjulig vagn i snö än vår Urban Jungle ( 3-hjul ).

Vi låser framhjulet om så behövs :)

Teutonias 3-hjuling har vändbar sits, men hur den är att köra i snö kan jag inte svara på.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken sittvagn?

Fyrhjulig med fasta hjul o ej vändbar sits, men liten, smidig o med fullt liggläge som fått bäst i test hos Råd o Rön; Teutonia Timmy. Vi är jätte, jättenöjda!!!
 
Sv: Vilken sittvagn?

Provade faktiskt en sådan och tom jag som är en "4 fasta hjulhatare" tyckte att Teutonia Timmy var helt ok :)
 
Sv: Vilken sittvagn?

Drömmen vore en UJ för jag har bara hört bra om dessa vagnar, men dom är ju svindyra :eek:.
Jag har kikat lite på teutonia och tycker deras modell Spirit verkar stabil.. Nån som provat en sån? Eller en quinny freestyle XL kanske?



Ako: Den såg faktiskt liten och lätt ut. Och priset var jättebra.. Jag måste nog åka och prova lite vagnar på barnens hus här i stan imorrn så att jag får lite bättre koll :idea:
 
Sv: Vilken sittvagn?

Och nu såg jag att den inte hade vändbar sittdel.. så då går den bort tyvärr!
 
Sv: Vilken sittvagn?

Det visste jag inte..:) Tur det så slipper man drägla efter en sån :D

Nä, vändbar sittdel är ett absolut måste!
 
Sv: Vilken sittvagn?

Det är inte många trehjulingar som är det :)

Teutonias Spirit har ju vändbar sittdel, men jag tyckte den var rätt tung ..
 
Sv: Vilken sittvagn?

I stan är det Bugaboo Camelon som gäller. Jag brukar se folk dra dem efter motionsspår också, men har aldrig kört själv. Den är vändbar så att man kan köra med de stora hjulen först. Har dock aldrig testat hur det fungerar... Vi har lilla Bugaboo Bee, men det är en ren asfaltsvagn! Helt superduper underbar att äga och köra för lättkörda turer. Vi får dessutom in den i bakluckan utan att ens vika ihop den...
 
Sv: Vilken sittvagn?

Tyvärr är det väldigt ont om smidiga små sittvagnar med vändbar sits. Jag fick överge den tanken helt enkelt, efter att ha dammsugit marknaden o inte hittat något bra alternativ, hade oxå helst velat ha honom emot mig ett tag till. Vi bytte dock till Timmyn trots allt när han var 9 mån för att vi såg så många andra fördlear med den, och Ludde verkar inte ha något emot att sitta framåtvänd.

Buggaboos avgnar tror jag är vändbara, men som Brandgul skrev, rena stadsvagnar.
 
Sv: Vilken sittvagn?

Tyvärr är det väldigt ont om smidiga små sittvagnar med vändbar sits. Jag fick överge den tanken helt enkelt, efter att ha dammsugit marknaden o inte hittat något bra alternativ, hade oxå helst velat ha honom emot mig ett tag till. Vi bytte dock till Timmyn trots allt när han var 9 mån för att vi såg så många andra fördlear med den, och Ludde verkar inte ha något emot att sitta framåtvänd.

Buggaboos avgnar tror jag är vändbara, men som Brandgul skrev, rena stadsvagnar.

Njaaaa.... Man kan byta ut de små framhjulen mot stora på Bugaboo Cameleon och låsa dem om det ska köras i terräng eller snömodd. Så det är nog inte bara en stadsvagn numera, ja lilla Bee är det naturligtvis. Hursomhelst så klarar inte Bugaboo TS priskrav, det är väl den dyraste vagnen vi har på svenska markanden. Eller?

Jag köpte min Urban Jungle för 2900:- inkl tillbehör, en fräsch vagn from 2006. Det enda jag ska göra är att köpa en ny navkapsel för den där säkerhetsmojängen har gått sönder och ramlat av. Ville vänta med att vända egentligen, men nu blev det så ändå. Han är 10 månader. Har gått mkt bra, han är nöjd och glad i vagnen, somnar och sover i den som i sin gamla vagn. Så han verkar inte stressad eller få för mkt intryck på något sätt. Har man ryggstödet lite bakåtfällt och sufletten nere tror jag vagnen känns trygg och ombonad, som en liten egen koja men visst ser han framåt.
 
Sv: Vilken sittvagn?

Quinny Freestyle 3XL matchar alla dina kriterier, är dessutom inte särskilt dyr heller. Lätt att hitta begagnad riktigt billigt dessutom. Vi har använt vår sen 6 månaders ålder och då vill man ju gärna ha barnet mot sig. Vi har en emmaljunga citycross också men Quinnyn är lätt min favorit. Minus för vagnen:
*om man promenerar mycket på hoppiga grusvägar är den lite för hård i fjädringen.
*Tar ganska stor plats i bagaget, man måste knäppa av hjulen om man vill få in den på längden i vår kombi. (Citycrossen går in på längden, vi har hunden bredvid.) Nu är det superlätt att knäppa av hjulen så det är eg. inget bekymmer.
*Handtaget fick tydligen underkänt i nåt test för trappkörning men det är inget vi märkt av men vi kör den ju bara uppför en liten 4-stegstrapp.

Jag är i alla fall väldigt nöjd, stabil är den också eftersom den är ganska bred.

Mvh/Somi
 
Sv: Vilken sittvagn?

Teutonias Spirit har ju vändbar sittdel, men jag tyckte den var rätt tung ..

Den väger väl 16 kg? Kolla på den när jag skulle köpa sittvagn. Valde snabbt bort den, sålde ju min brio happy för den var så stort, den vängde lika mkt ;)

De flesta 3 hjuliga sittvagnar är väl framåtvända för det är en vagn som används när barnet är så stort att de vill åka framåt?

Jag har en Emmaljunga Cangaroo, assnygg :love: Väger 8 kg. Har inte kört den i snö än men de blir nog i vinter.
 
Sv: Vilken sittvagn?

Jag har spirit S3 och är kanonnöjd. Bra med plats för dottern och jag tycker den känns ombonad. Tung tycker jag inte den är, men det är jag det ;)

Nackdelen är förvaringsutrymmet under som kan vara svårt att få ner större saker i. Själva öppningen är inte så stor om du förstår hur jag menar.
 
Sv: Vilken sittvagn?

Våran vagn med svängbara framhjul skulle jag inte vilja köra i snö, den blir väldigt tungkörd och svårhanterad bara man går på en väg med lite grus på.
Man kan låsa framhjulen så blir den lättare att hantera, men väldigt tung att köra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 029
Senast: Anemone
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 147
Senast: ako
·
Gravid - 1år Våran Milton använder fortfarande liggdelen i sin duovagn, men eftersom det snart är dags att gå över till sittdelen så funderar jag på...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 345
Senast: NeverEver
·
Övr. Barn Nu är det ju länge tills min bebis kommer, men har redan nu börjat kika lite på barnvagn (min plan var att hitta begagnat, och då är det...
Svar
17
· Visningar
3 984
Senast: Gnarpis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp