Vilken ska vi välja?

Bass3

Trådstartare
Hej! Jag, min mamma och lillasyster har en 22 årig (riktigt pigg) C-ponny som vi "delar på". Jag och min lillasyster tävlar regelbundet i hoppning med denna ponny, men vi har känt att det skulle vara roligare att ha varsin ponny istället. För nästan bara 2 veckor sedan så bestämde vi oss för att köpa en D-ponny också. Vi hann och kolla på 2 hästar innan vi hittade "vår" ponny. Visst, det låter ju fantastiskt. Men det är bara det att vi hade hittat en annan ponny på hästnet som vi blev lite nyfikna på. Så helgen efter åkte vi och kollade på den ponnyn också. Vi hade tänkt oss att ponnyn antagligen skulle vara mycket bättre än den tidigare ponnyn, eller mycket sämre. Och då skulle det inte vara så svårt att välja ju. MEN! Denna ponnyn var minst lika underbar som den tidigare och nu KAN VI VERKLIGEN INTE VÄLJA!

Därför tänkte vi (jag) att vi kunde skriva här, och se ifall någon kan komma med tips och råd om vilken ponny som skulle passa oss bäst.

Ponny 1
D-ponny sto f. 2003 (147,5 mkh)
Pigg och positiv ponny men kan ibland bli lite "tittig på omgivningen" (om ni förstår vad jag menar) Hon är mycket välriden och det är verkligen inget fel på hopptekniken men hon spriger gärna lite extra efter att man har hoppat hindret (Men lyssnar så fort man ber henne att sakta ner) Eftersom hon blir så tittig på omgivningen så skulle hon nog inte passa på dressyrbanorna utan blir kanske bara som en hopphäst. Hon är inte tävlad så mycket men på dom tävlingarna hon varit på, har hon skött sig bra (enligt ägarna) även om resultaten inte har varit dom bästa. Hon är snäll vid hantering samt duscha och sko, men gillar inte riktigt att bli rakad. Ägarna vet inte riktigt hur hon är i lastningen eftersom hon inte är lastad på länge. Men hon är grymt härlig att rida och skulle nog komma långt i hoppningen med rätt ruttare och om man tar det lungt och försiktigt (alltså inte stressar henne).

Ponny 2
D-ponny sto f.1998 (143,5 mkh)
Detta är också en pigg och positiv ponny. Hon har lite mer disciplin än den andra ponnyn utan att det blir tråkigt. Hon är mycket välriden och hoppar också riktigt bra. Denna ponny är ganska mycket tävlad (upp till LA) och är ganska erfaren på den biten. MEN, nu men hennes nuvarande ryttare (som fyllt 18) har hon börjat stanna vid hoppningen, både på träning och tävling. Ägarna menar att det det kan vara samspelet mellan ryttaren och ponnyn som är felet och att ponnyn INTE är sluthoppad. (Antagligen är det sant eftersom hon verkade verkligen att gilla att hoppa på provridningen eftersom hon tände till och verkligen sög mot hindrena). Denna ponnyn är lätt i ALL hantering (lasta, sko, klippa, raka osv..)

Vi söker som ni kanske har märkt en tävlings och tränings ponny (för både hopp och dressyr ev.fälttävlan) Gärna en som man kan klättra i klasserna med och komma hyfsat långt (Med det menar jag verkligen inte vm eller sånt där, men kanske LA, Msv i hoppning och lättare klasser i dressyr och fälttävlan.

Vi hoppas verkligen att ni orkade läsa hela långa texten, kunde bilda en en hyfsad bild av båda hästarna och att ni eventuellt kan hjälpa oss lite. Tack!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ska vi välja?

Eftersom ni letar efter en häst som kan klättra i klasserna så hade jag letat efter en annan häst.
Låter inte som att någon av dom passar för era ändamål hur mycket ni än tycker om deras personlighet.
Skulle hellre köpt en läromästare som visat att hen funkar på tävling och kan hjälper ER upp i klasserna. Dom hästarna ni nämner kommer ju ni få hjälpa upp i klasserna och det ska vara tvärtom tycker jag.

Det finns många hästar där ute som passar er bättre.
 
Sv: Vilken ska vi välja?

Jag håller med Matmissbrukaren; leta vidare. Det låter inte som om någon av de ponnysarna är lämpliga för er. Ponny 2 har börjat stoppa, och de har inte hittat anledningen, det finns inget som talar för att den inte kommer att fortsätta vägra med er.
 
Sv: Vilken ska vi välja?

Ponny 2
Som har börjat stanna jag valt bort direkt eftersom ni vill tävla. Stor risk att den har ont någonstans eller något annat som kommer att kosta en del för er.
Ponny 1
Låter ju inte heller som det ni egentligen vill ha, om ska kunna tävla i alla grenarna.

Så jag säger också "Leta vidare".
 
Sv: Vilken ska vi välja?

Visst finns det många fler och finare hästar där ute också, men då handlar det också om helt andra pengar som vi inte riktigt är säkra på att vi kan lägga... Men ponny nr.2, som stannade har blivit uppkollad på kliniken i Skara 2ggr och dom har inte hittat något fel på henne. Däremot har den nuvarande ryttaren problem med sina "tävlingsnerver" och det kan bero på det också? :)
 
Sv: Vilken ska vi välja?

Om pengarna inte räcker till en annan typ av häst så hade jag väntat, hållit koll på marknaden varje dag och se om det kommer in något bättre. Man får ha lite is i magen ibland. Inte bara chansa och ta första bästa. Ni hade kollat på 3 hästar nu? Det finns fler bättre ute i samma prisklass skulle jag tro, om ni är beredda att köra en liten bit. Jag vet inte i hur stort sökområde ni håller er inom men kanske behöver ni spana lite längre bort?

Lägg ut en egen annons med! Jag läser ofta köpesannonser bara för skojs skull. Säljer inget just nu. Men många som säljer läser. Har själv lagt ut köpesannons tidigare och fått många svar :)
 
Sv: Vilken ska vi välja?

Bra idé att lägga ut en egen köpes annons. Det är många som annonserar ut sin häst/ponny till överpris för att dom räknar med att köparen ska pruta. Men när dom inte får någon köpare kan dom svara på en köpes annons med betydligt lägre pris. Så sätt ut vilket pris ni vill och kan lägga på ponny i annonsen.

Det finns många pärlor där ute där säljaren inte ens lägger ut dom till salu för att man får många konstiga svar eller kanske inga alls. Så som Matmissbrukaren skrev man läser istället köpes annonserna och ser om man hittar någon köparen den vägen istället.

När jag har köpt häst som jag haft krav på t ex till min dotter, så har annonserat själv istället för att svara på annonser. Fick snabbt svar med två stycke hästar som passade perfekt till bra pris.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 014
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp