Vilken skrivare vill jag ha?

Rosett

Trådstartare
Det är ju en djungel.
Har kollat på laserskrivare men vill ha färg och de är så dyra.
Vill kunna scanna och kopiera också. Fast kan nog vara utan scannerfunktion kanske.
Skriver inte ut så ofta och bläckstråleskrivare torkar väl rätt snabbt?

Den ska vara lätt att installera. Ej med cd/dvd-installation för jag har ingen läsare.
Trådlös utskrift men även via sladd.
Kompatibel med Windows 11 och kommande.
Vill kunna skriva ut trådlöst från iPhone.

Inte för stor, har ont om plats.

Pris helst inte över 1000 kr men om den är jättebra kan jag ev. gå upp till 2500 kr, typ.

Några tips?
 
Jag ha sällan varit lockad av färg. De bara torkar.....

Så jag har min tredje (eller fjärde?) brother. Scanner, kopiering oc h utmärkt utskriftskvalitet. (har haft skrivare hemma sen 80-talets mitt) De har kostar mellan 1000 och 2000.-.

Men jag skriver mest ut dokument, dvs skrift. Kanske annorlunda om man vill skriva ut något konstnärligt.
För foton är en ren fotoskrivare bättre.
 
Det är ju en djungel.
Har kollat på laserskrivare men vill ha färg och de är så dyra.
Vill kunna scanna och kopiera också. Fast kan nog vara utan scannerfunktion kanske.
Skriver inte ut så ofta och bläckstråleskrivare torkar väl rätt snabbt?

Den ska vara lätt att installera. Ej med cd/dvd-installation för jag har ingen läsare.
Trådlös utskrift men även via sladd.
Kompatibel med Windows 11 och kommande.
Vill kunna skriva ut trådlöst från iPhone.

Inte för stor, har ont om plats.

Pris helst inte över 1000 kr men om den är jättebra kan jag ev. gå upp till 2500 kr, typ.

Några tips?
Ingen? vi har köpt två på senare år, den ena gick sönder efter en månad och den andra tog slut på färg efter typ tre blad och tonern kostar mer än skrivaren. Stora och åbäkiga.

Hade en liten laserskrivare svartvit på 90-talet, en OKI, den höll i en evighet och skrev ut hur mycket som helst och var inom min studentbudget. Tyvärr blev drivhjulen trasiga efter många år. Men sådana går inte att köpa längre :D det säljs bara stora och snart trasiga vad jag såg och OKI bara till företag.

Någon på ett forum föreslog att man skulle köpa en ny skrivare när färgpatronerna tog slut istället för färgpatroner för de var så dyra. Men de har minskat volymen i dem till nära noll. :rofl: Schlaraffenland, vi har konsumerat sönder marknaden.
 
Jag är jättenöjd med min Canon Pixma TS5350. Skriver ut via telefonen och deras tillhörande app. Scannerfunktion också. Kostade 7-800kr någonting.

Edit: insåg nu att det är en bläckstråleskrivare.
 
Ingen? vi har köpt två på senare år, den ena gick sönder efter en månad och den andra tog slut på färg efter typ tre blad och tonern kostar mer än skrivaren. Stora och åbäkiga.

Hade en liten laserskrivare svartvit på 90-talet, en OKI, den höll i en evighet och skrev ut hur mycket som helst och var inom min studentbudget. Tyvärr blev drivhjulen trasiga efter många år. Men sådana går inte att köpa längre :D det säljs bara stora och snart trasiga vad jag såg och OKI bara till företag.

Någon på ett forum föreslog att man skulle köpa en ny skrivare när färgpatronerna tog slut istället för färgpatroner för de var så dyra. Men de har minskat volymen i dem till nära noll. :rofl: Schlaraffenland, vi har konsumerat sönder marknaden.
Oj. Mina laserskrivare har hållit i en halv evighet. Runt tio år om jag tar ett snitt.

Min är stor som en normal micro ungefär.
 
Det är ju en djungel.
Har kollat på laserskrivare men vill ha färg och de är så dyra.
Vill kunna scanna och kopiera också. Fast kan nog vara utan scannerfunktion kanske.
Skriver inte ut så ofta och bläckstråleskrivare torkar väl rätt snabbt?

Den ska vara lätt att installera. Ej med cd/dvd-installation för jag har ingen läsare.
Trådlös utskrift men även via sladd.
Kompatibel med Windows 11 och kommande.
Vill kunna skriva ut trådlöst från iPhone.

Inte för stor, har ont om plats.

Pris helst inte över 1000 kr men om den är jättebra kan jag ev. gå upp till 2500 kr, typ.

Några tips?

Nu är jag inte expert på laserskrivare för jag kör alltid med bläck men spontant säger jag att du får inte en sådan med alla de kraven för under 2000kr. Det kanske går att få en färg men utan scanner för precis under 2000kr.
 
Kanske det blir lättare att välja om du ännu noggrannare definierar dina behov för dig själv?
Laser ger överlägsen driftekonomi - svartvitt redan vid ganska få utskrifter och färg vid litet större volymer.
Laser strular generellt mindre än bläckstråle, ffa svartvitt.
Laser är generellt snabbare än bläckstråle.
Bläckstråle ger generellt överlägsen bildkvalitet jämfört med laser, intressant om du vill skriva ut foton med bra resultat.
Bläckstråle är ofta billigare i inköp (själva skrivaren) än laser.
En multimaskin som är bra på både scanning och utskrift är ofta litet dyr.
En multimaskin som är okej på både scanning och utskrift kan vara billig.

Jag har en HP svartvit laserskrivare som tuffat helt problemfritt i 15+ år, bland de bästa prylar jag köpt.
Till fotoutskrifter har jag en Canon laserskrivare som ger riktigt snygg fotokvalitet - men patronerna är dyra och torkar efter hand, i praktiken beställer jag oftast fotoutskrifter på nätet. Crimson för kinkiga krav och specialgrejor, Fuji för allround pappersbilder och Bestcanvas för... tja, canvas. :)
 
Har en HP MFP178nw färglaser med hel A4-scanner och kopieringsyta som vi är väldigt nöjda med. Den ligger dock tyvärr just nu strax över ditt maxpris (strax över 3000).

Inköpskostnaden är dock bara en del, skriver man ut ganska mycket kommer snabbt tonerkostnaden att vara dominerande.

Jag har haft ett antal bläckstråleskrivare och det var hatobjekt. Så in i nordens dyrt per utskrift, eftersom patronerna torkar och krånglar om vartannat mellan varenda tillfälle. Varje gång man behövde nåt utskrivet snabbt kunde man räkna med en tortyrsession på timmar, ofta utan resultat. Laserskrivare är så mycket enklare och håller länge.
 
Jag har en epson eco-tank. Det är visserligen en bläckstråle, men jag är så nöjd med funktionen att man fyller på flytande bläck istället för patroner. Det torkar inte igen, och är inget miljö-slöseri, och bläcket är mycket billigare än patroner och räcker i all evighet.
 
Nu är jag inte expert på laserskrivare för jag kör alltid med bläck men spontant säger jag att du får inte en sådan med alla de kraven för under 2000kr. Det kanske går att få en färg men utan scanner för precis under 2000kr.
Jo jag har sett priserna :down: Tänker att jag får sänka kraven. Men vill kunna skriva ut i färg och då är det ju antingen bläckstråleskrivare (=måste användas ofta för att inte torka plus färgen är dyr) eller färglaserskrivare (=dyr).

Hade en billig Epson bläckstråleskrivare förut som funkade toppen tills den inte funkade längre. Tror den torkade.
 
Börjar tänka nu, behöver jag verkligen kunna skriva ut i färg? Är ju bara privata brev man kanske vill piffa upp med färg och såna brev skriver jag för hand.
Foton kan man ju skriva ut i fotobutiker eller om det är många beställa utskrifter via nån webbfotobutik.

Hmm … 🤔
 
Börjar tänka nu, behöver jag verkligen kunna skriva ut i färg? Är ju bara privata brev man kanske vill piffa upp med färg och såna brev skriver jag för hand.
Foton kan man ju skriva ut i fotobutiker eller om det är många beställa utskrifter via nån webbfotobutik.

Hmm … 🤔

Är laser en dealbreaker hade jag skippat färgen. Jag hjälpte just svärmor köpa en laser med skanner och det blev inte dyrt (i det fallet var det viktigt med skanner). Behöver du fotoutskrifter i färg blir de ändå inte bra med en billigare bläckstråleskrivare.

Jag har färg eftersom jag skriver ut topografiska kartor plus att min skrivare är rätt avancerad... även foton blir helt ok. Men ska jag ha bra foton går jag till en fotobutik.
 
Har en HP MFP178nw färglaser med hel A4-scanner och kopieringsyta som vi är väldigt nöjda med. Den ligger dock tyvärr just nu strax över ditt maxpris (strax över 3000).

Inköpskostnaden är dock bara en del, skriver man ut ganska mycket kommer snabbt tonerkostnaden att vara dominerande.

Jag har haft ett antal bläckstråleskrivare och det var hatobjekt. Så in i nordens dyrt per utskrift, eftersom patronerna torkar och krånglar om vartannat mellan varenda tillfälle. Varje gång man behövde nåt utskrivet snabbt kunde man räkna med en tortyrsession på timmar, ofta utan resultat. Laserskrivare är så mycket enklare och håller länge.

Fast skriver en ut ofta som jag gör är inte bläckstråle krångligt. Det beror som sagt helt och hållet på hur en använder skrivaren. Att svärmor köpte en laser nu var just för att alla var less på att krångla med torkat bläck... hon skriver ytterst sällan ut något (men när hon väl ska göra det är det rätt viktigt).
 
Jag har en epson eco-tank. Det är visserligen en bläckstråle, men jag är så nöjd med funktionen att man fyller på flytande bläck istället för patroner. Det torkar inte igen, och är inget miljö-slöseri, och bläcket är mycket billigare än patroner och räcker i all evighet.

Jag har en Canon G6030 med tankar sedan lite over ett ar sedan. Nu printar jag ganska mycket, men ofta med langa uppehall. Det ar bara att trycka "print" och den kor igan, stor capacitet med manga pappersblad sa man behover inte fylla pa sa himla ofta.
Nar jag inte printade alls pa flera manader hade ingenting torkat utan det var bara att "tuta och kora".

Jo jag har sett priserna :down: Tänker att jag får sänka kraven. Men vill kunna skriva ut i färg och då är det ju antingen bläckstråleskrivare (=måste användas ofta för att inte torka plus färgen är dyr) eller färglaserskrivare (=dyr).

Hade en billig Epson bläckstråleskrivare förut som funkade toppen tills den inte funkade längre. Tror den torkade.

Jag brukade alltid kopa mer an en black patron (mest for att det saljs sa) innan jag skaffade den har printern med "megatank". Extra patronen hade ALLTID torkat nar jag skulle anvanda den. :cautious:
Jag ar super nojd med min "megatank" printer. Den printar aven om jag klickar print pa telefonen nar jag star i anda andan av huset, och jag kan be Alexa att printa om jag vill.
 
Tipsar om att kolla så skrivaren inte måste ha alla färger för att kunna skriva svartvitt. Min måste ha gärg i gul, röd och blå patron utöver den svarta. Annars kan den inte ens skriva svart text. Vet inte riktigt vad det heter, men nästa skrivare blir helt klart en vanlig svartvit utan färgpatroner.
 
Jag har en HP med instant ink prenumeration. När jag köpte den så fanns ett gratisabonnemang så jag har 10 gratis sidor per månad och utöver det så betalar jag väl typ 7 kr för tio sidor. Skriver inte ut så jättemycket så för mig är det en bra deal. Grejen är att skrivaren är uppkopplad så när den känner av att det är dags att byta patroner så får jag det i brevlådan utan att betala för den. Jag har inte ens betalat en hundring på tre år för nya patroner osv. Skrivaren kostade typ 700 i inköp
 

Liknande trådar

IT & mobiler Nu behöver jag Bukeoraklet! Min skrivare har börjat dumma sig och jag orkar inte installera om drivrutinerna varannan dag för att den...
Svar
7
· Visningar
517
Senast: Snubbelfot
·
IT & mobiler Hoppas att Buke kan hjälpa mig där Google går bet.. Vill ha en skrivare som är bläckstråleskrivare har multifunktioner (skrivare...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: miniea
·
IT & mobiler Jag har en Samsung NC20, laptop i miniformat. Ingen CD/DVD. Jag har köpt en skrivare men i installationsinstruktionerna beskrivs bara...
Svar
1
· Visningar
842
IT & mobiler Ska köpa en skrivare, men vad ska man eg satsa på? Egentligen vill jag 'lägga så lite som möjligt', då jag inte skrivr ut hysteriskt...
2
Svar
26
· Visningar
2 109
Senast: nidron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp