Vilken slags analys?

Rie

Trådstartare
Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp.
Ska läsa igenom hela.

Jag är högst medelmåttig f ö.
För några år sedan hade vi en utbildningsdag på jobbet. Vi var ett 30tal personer som satt runt 4 stora bord med föreläsaren på ena sidan. När vi kom tillbaka efter lunch sa vår chef glatt att nu är det bordsplacering.
Varför det tänkte jag för mig själv, så när vi satte oss då kollade jag runt och insåg varför vi satt som vi gjorde.
Det visade sig att jag bedömt situationen korrekt men jag kunde inte låta bli att titta fundersamt på kursledaren. Varför?
Jag märkte att hon noterade mina blickar. Jag skulle gärna ha frågat henne efter utbildningens slut men hade bråttom till bussen.

Dock råkade jag och chefen vara de första på jobbet nästa morgon så jag frågade henne direkt om hon fått detta direktiv från föreläsaren.
Jag sa att jag hade lagt märke till att de som var mest framåt/tog för sig mest/svarade först/osv - de hade ett eget bord. Vid två av de andra borden satt de som var i mellanskiktet och i det sista bordet de mest tystlåtna/som inte skyndade sig att svara osv, däribland jag.
Jo, sa chefen, det var så föreläsaren hade velat ha det.

För min del insåg jag vid mitt bord att jag blev den som tog hand om att leda de uppgifter vi fick eftersom ingen annan gjorde det.
Det var en av orsakerna visade det sig, liksom att se vilka ibland de mest framåt som kunde tänkta sig att "stiga tillbaka" någon gång och låta annan person prata, enligt chefen.


Det jag gärna skulle vilja veta är varför jag genast såg detta? Någon mindre glimt av analytisk förmåga? Efter att jag pratat med chefen så kom några kollegor men ingen av dem hade märkt ett dugg - de förstod först inte alls vad jag syftade på så jag fick förklara.

Och när jag väl är i frågartagen - varför hade jag så lätt att minnas i princip alla telefonnummer och bilregistreringsnummer men hade till min stora irritation ingen hjälp av det i skolan när det gällde att komma ihåg årtal i ämnet historia?

Är f ö mycket glad över att en av mina bästa vänner ändå verkar ha utbyte av mig trots att hon är med i Mensa (135 tror jag) och har mer än 700 högskolepoäng.
 
En del är bättre än andra på att se och komma ihåg samband.

Min hjärna fungerar lite så.

Prickar och duttar på papper fungerar dåligt men sociala sammanhang och samband fastnar bättre. Du noterar vilka som gör vad och kunde därför snabbt se indelningen.

Det finns säkert ett fint begrepp eller någon teori för det.
 
Högkänslighet är ett personlighetsdrag där man bland annat bearbetar information på andra, djupare sätt än andra och därmed uppfattar saker andra lätt missar. Man kan tex tycka det är jobbigt att vara först med att prova nya saker, eftersom man lär sig bäst av att se andra prova (och misslyckas) tex.
 
Kan det vara så att du är medveten om din möjlighet och kapacitet att styra upp saker men att du, efter att ha identifierat andra individer, av ngn orsak väljer att stå tillbaka?

Det är konstigt vad man lägger märke till ibland. När jag var liten noterade jag ofta vad folk hade för böcker i bokhyllorna och sorterade folk efter det, tex om de var typiska bokklubbsmänniskor eller om de köpte böcker efter intresse, fakta osv. Ganska omedvetet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 152
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 615
Senast: Emine
·
Relationer Nytt nick eftersom det här känns jobbigt för mig... På min arbetsplats finns två personer som är mycket extroverta och väldigt sociala...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp