Vilken slags vagn har jag?

_Viva_

Trådstartare
Någon kunnig som kan säga vad för slags vagnar jag har stående på logen. På den stora finns det ett märke bak som anger att den kommer från Granbergs (eller var det Granlund?) VagnFabrik i Grenna.
Vagn 1
Vagn2
 
kan tyvärr inte svara på din fråga men OJ, jäklar vilka fina vagnar!! *lite avis* ;)
 
hm .. viktoriavagn lr spider .. vet inte riktigt :), kika lite på andra körsidor så kanske du ser din "vagn" .. men oj dom var verkligen skitfina -var rädd om dem!!!
 
Nummer två verkar vara en spider ettan kan nog kanske klassas som någon form av landå!

Mycket fina vagnar och troligen värda en smärre förmögenhet, var rädd om dem. :D
 
Hej,

lutar nog åt att den första är en landå, även om det är lite svårt att avgöra från bilden. Om det är en landå, skall du kunna sänka ner sidofönstren i dörrarna. Dessutom skall den ha suffletter framåt och bakåt, vilka också skall kunna fällas ner. Som det verkar på bilden, kan det vara sufflettspännarna som "stagar upp" sido och tak-konstruktion. En renare sidobild skulle göra det lättare att avgöra.
Hittade en tredje bild när jag skulle dra iväg svaret, och det styrker landåtanken. Om du har kvar delarna till suffletterna, kan jag tänka mig att det kostar i storleksordningen 15.000:-/st att fixa dom. Mycket pengar, men värdet på vagnen skulle öka med mycket mer.


Den andra skulle kunna vara en sk åkvagn eller möjligen en mer påkostad variant av trilla. Framdelen ser ut att kunna vara en sådan, medan bakdelen mest likar en promenadvagn. I en katalog från Ljungbergs, Skillingaryd, finns bild på en Viktoriavagn som liknar din. Tycker dock att den verkar för hög för att vara det, men det förekom ju alla slags varianter (och benämningar) förr, så varför inte?

Vänd dig till VHS, Vagnshistoriska Sällskapet, så får du säkert mera exakta svar.

LIA
 
Vagn 2 är en Viktoriavagn/trilla. Kanske det finns fäste för suflett?
Vagn 1 var lite värre :confused:, det krävs nog fler bilder och mer funderande och letande i böcker.
Använder du vagnarna något? Det är ju synd att bara låta två fina vagnar stå.
Hoppas att du får svar på vad det är för någon (vagn 1) det skulle vara roligt att veta.
/Mia
 
Tack för svaren!

Vagnarna används inte alls.
Är det värt att rusta upp vagnarna, eller kostar det mer än de är värda?
Någon som kan svara på vad dessa vagnar kan vara värda i nuvarande skick samt om de rustas upp?
 
Vad dom är värda och vad en upprustning skulle kosta, är frågor, omöjliga att svara på.
Det beror ju på skicket idag, vilket inte går att avgöra från ett par bilder.
Dessutom har ju ordet "värde" många betydelser. Rent ekonomiskt tror jag inte att det lönar sig att rusta vagnarna. Vill man ha ett par snygga, fina, och kanske lite ovanliga, vagnar att köra med, lönar det sig antagligen väl. Landåer "växer inte på trän".

En Victoria/åkvagn typ din i gott bruksskick, gissningsvis cirkus 8.000-10.000:-.
En landå, i gott bruksskick, från 60.000 och uppåt, hur högt som helst. Det beror i så hög grad på utförande, kvalité, historia och fr a skicket. Har sett landå som gått för över 100.000:- på auktion trots halvdant skick!

Återigen, hör med VHS.

LIA
 
Angående kostnad på renoveringen så beror det på hur man renoverar. Vill man kan man som tyvärr en del gör måla till dem lite så ser de lite bättre ut. Annars kan man (vilket man utan tvekan bör) renovera varsamt utefter orginalet. Då jag har renoverat några vagnar och har det som passion så känar du inga pengar på det. Det kostar jättemycket tid och en hel del pengar. Mycket hänger på i vilket skick hjulen är i då det inte är något man ska ge sig på själv (inte träarbetet) utan överlåta åt expertis. Har man sedan inredd typ landå med sammet osv, kanske även en suflett så blir det en hel del rullande kronor.
Dock är det väldigt synd att låta vagnarna bara stå när man kan använda dem till så mycket roligt :)
/Mia
 
Jag har sett en vagn liknande vagn nummer 1 gå på auktion för 43 000:- trots att den var så rutten att det nästan bara var metalldelarna kvar :confused:
 
Drömmer mig bort!
Mitt nyputsade halvblod och dom vagnarna :p :love: :d
Grymt fina men ack så dyra!
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 559
Senast: Bison
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
755
Senast: Happimess
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 401
Senast: Guldaskig
·
Utrustning Hej jag hoppas detta ligger under rätt ämne. Det tillhör körning men är ju om utrustningen (vagnen). :) Jag har en rockard jag håller...
Svar
11
· Visningar
679
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp