Vilken soppa

TheRedLightning

Trådstartare
Vilka är era godaste och bästa sopprecept?

Gärna en soppa på rotfrukter, blomkål kan funka också. Testat blomkålssoppa en gång och det gick inte riktigt hem, men det var bara ett recept jag provat.

Är mer sugen på någon rotfrukssoppa med typ potatis, kålrot, palsternacka, morötter osv.

Ingen korv i soppan. Vad har ni för goda recept? 🤤
 
Koka sötpotatis i buljong.
Spara lite av vattnet medan du mixar sötpotatisen med stavmixer.
Ha i en burk kokosmjölk.
Krydda med chili/cayennepeppar eller liknande och salt vid behov.
Jag gillar tjockare soppor, så jag reder av den med maizena.

Till har jag solrosfrön och fetaost som jag smular över.
 
Vilka är era godaste och bästa sopprecept?

Gärna en soppa på rotfrukter, blomkål kan funka också. Testat blomkålssoppa en gång och det gick inte riktigt hem, men det var bara ett recept jag provat.

Är mer sugen på någon rotfrukssoppa med typ potatis, kålrot, palsternacka, morötter osv.

Ingen korv i soppan. Vad har ni för goda recept? 🤤

Oktobersoppa! hur god som helst https://svensktkott.se/recept/oktobersoppa/
 
Jag gör en soppa som vi kallar Gröna soppan. Där har jag i det gröna jag har hemma just då, plus grädde, vitlök, salt och peppar. Det brukar vara broccoli, spenat, gröna ärter, ibland grönkålsstammar som har blivit över etc. Kokar, mixar.
 
Sökte efter Snusmumrikens meditationssoppa och hittade faktiskt ett av mina gamla inlägg:

Snusmumrikens meditationssoppa (recept från Muminmammans kokbok):

1 stor gul lök
6 morötter
8 dl varmt vatten
1 buljongtärning (i receptet står det vegetarisk, jag använde grönsak, men det kanske är samma sak?)
0.5 dl ris (jag använde 1.5 för jag ville ha en matigare soppa)
2 dl grädde (kan minskas ned, jag kommer göra det nästa gång. kan säkert ersättas av någonting annat än animalisk så att den blir vegansk soppan)
salt (står ej med i orginalreceptet men jag tyckte att det saknades).

Fräs löken och morötterna. Undertiden kokar du vatten i en vattenkokare som du sedan häller i burk/kastrull och smular ned buljongtärningen i. Häll över vattnet över grönsakerna och tillsätt riset. Låt koka tills riset är klart. Smaka av med grädde och salt.
Tog mig kanske 15-20 minuter inklusive förberedelser att svänga ihop. Helt klart godkänt för en tjej som helst inte äter soppa :up:
 
Jag brukar improvisera soppor. Nu sist var det en soppa på köttfärs, morot, palsternacka och pastaskruvar (som jag lade i mot slutet). Kryddad med buljongtärning, vitlökspulver, paprikapulver, timjan, peppar och salt. Vatten och en liten klick tomatpuré hade jag också i.
 
Generellt går jag efter devisen "knepet för att laga en god soppa är att försöka laga en gryta".
Där skrev du något. Jag vet att jag lagade en fläskkarré gryta och vissa saker i grytan fick mig att tänka på soppa. Det var lagerblad, fond, lök, morötter.

Tycker det är lite spännande med soppor då jag inte är så bra på, vet jag ätit goda soppor men inte kunnat återskapa dom själv.
 
Gulaschsoppa är ju supergott! Jag gör en försvenskad vegetarisk variant med vegofärs. Mycket paprika både färsk och krydda. Sjukt god!

Annars gillar jag jordärtskockssoppa väldigt mycket.

Just nu är ju pumpasoppa perfekt då pumpor är i säsong. Jag brukar ugnsrosta tillsammans med morötter, vitlök, lök och kryddor. Väldigt viktigt att inte snåla med syran då pumpa annars har en tendens att smaka lite fadd. Limejuice och apelsinjuice passar bra som syra.

Daal är också väldigt populär här hemma, en indisk linssoppa. Serverar med yoghurt, avokado och mango.
 
received_562868054531711.jpeg


Fick från en kompis och är en återkommande rätt här. :d
 
Gulasch är ju himla gott. Jordärtskockssoppa gjorde jag häromveckan, enligt detta recept https://www.ica.se/recept/jordartskockssoppa-med-parmachips-504081/ minus parmachips men med vitlöksbröd till istället. En annan favorit är en helt fantastisk fisksoppa, https://www.mathem.se/recept/saffranskryddad-fisksoppa-med-lax-och-torsk . Byt ut matlagningsvinet mot riktigt vin och matlagningsgrädde mot riktig grädde :angel: och i med en tärning grönsaksbuljong också, så kommer du aldrig vilja äta något annat i hela ditt liv 😍
 
Idag åt jag en slät mixad soppa på lammbuljong med blomkål, vitlök och rosmarin. Ljuvlig! Vitlöken och rosmarinen mixade jag i rå på slutet.

(Buljongkok av lammlägg och några märgben. Mixa i bortputsade senor och fett samt lite extra talg i soppan för näring, krämighet och tillvaratagande.)
 
Min bästa soppa är en turkisk linssoppa. Röda linser, bulgur, ris, gul lök, krossade tomater, massvis med kryddor som man steker med löken i smör och olja innan man häller på vätska. Spiskummin, paprika, chili och på slutet torkad mynta och en klick smör.
 
Jag höftar alltid men tycker att konceptet recept är ett väldigt bra sätt att få inspiration. När jag tipsar om recept så förutsätter jag att man lagar det "to taste" map balansering av smaker.
Exempel
https://www.coop.se/recep/borsjtj-rodbetssoppa/

Fantastiskt grundrecept men också gott med rotselleri, palsternacka eller vad man nu råkar ha lite rester över som komplement till den ensamma moroten. Och sen krävs det enligt mig ytterst 1 msk vinäger per person och portion
 

Liknande trådar

Mat När jag var barn åt jag en maträtt flera gånger hos en kompis som jag minns att jag tyckte var suveränt gott. Det var några slags...
Svar
14
· Visningar
1 366
Senast: Eli
·
Mat Jag har lite svårt att få i mig frukost på dagarna men behöver verkligen den energikicken innan det är dags för lunch. Jag har tidigare...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 688
Senast: Scandi
·
Hemmet Jag har snöat in. På stekpannor. Jag behöver förnya beståndet men desto mer jag läser, ju mer förvirrad blir jag, och har ingen aning om...
Svar
9
· Visningar
1 114
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 576
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp