Vilken soppa!!

C

cranberry

Hur löser jag denna situation på bästa sätt?

Som vissa kanske läst har jag fått veta att jag väntar tvillingar, detta är jag jätteglad över :), men det betyder också att jag behöver sälja hästen då jag inom överskådlig framtid inte känner att jag kommer ha tid och ork för henne.
Jag har dessutom redan fått order från barnmorskan att jag inte får lyfta, bära eller ta i, vilket gör att jag måste redan nu be om hjälp alla dagar med skötseln.

Jag har ett halvblodssto med stam och ok utbildning vilket gjorde att jag ganska snabbt sålde henne. MEN!! :crazy: -Så visar hon sig vara sjuk när jag gör vet.besiktning. Jag har inte haft några som helst problem med henne under mina två år, och det har inte heller tidigare funnits något på henne. Men när vi gör böjprob visar det sig att hon haltar rejält, undersökning på klinik visar på inflammation i kotor och kotleder fram. Hon har också pålagringar på båda kotorna, de är gamla och "utläkta" och ska inte ha någon betydelse enligt vet. men nu vet jag ju att de finns där inför en ev. senare försäljning..
Prognosen är god, hon kommer fungera som rid och tävlingshäst igen, och veterinären vägrar döma ut hästen även om jag faktiskt rakt ut bad om det. (elakt? -ja, kanske, men i denna situationen.. :confused:)
Vad gör jag nu?
Hur lyckas man kombinera 2 spädbarn och häst?
Det är ju inte bara tiden, det är även pengarna, jag betalar ca 2000 i månaden för hästen, har 1,5 mil att åka, och vi kommer ju dock gå ner i lön under hela mammaledigheten..

Jag vill inte ge ut henne på foder, då man inte vet hur behandlingen sköts, dessutom är det nog inte så lätt att få ut en häst under behandling till någon. Eller? Men visst, är det någon som bor i närheten av ett djursjukhus så man vet att behandlingarna blir gjorda så kanske?

Sälja är ju ungefär samma problem... Jag kan visst sälja henne billigt, men då vill jag ju veta att hon blir färdigbehandlad och inte bara får gå med sina inflammationer. (de syns ju inte för blotta ögat eftersom de sitter i båda fram)
Det är 4 behandlingar kvar och de kommer kosta ca 3400, så pengarna är ju faktiskt inte så stora nu när självrisken är betald. (Försäkringen följer med, men bara till det belopp hon köps för, och man behöver inte lägga en ny självrisk utan behandlingen bara fortlöper)
Jag tycker jag skulle kunna sälja henne till en bra peng till avel och promenad, men vågar man lita på att hon blir behandlad då?

Åh, hjälp. Vilka råd som helst är bra, bara ni hjälper mig reda ut tankarna lite!

/förvirrad cranberry
 
Varför inte behandla färdigt henne och sen sälja?

Finns ju rehab-stall man kan skicka de på.
Där tar de hand om allt och du slipper skötseln.

Visst är det dyrare men du vet att hästen blir frisk + att du får ut mer vid försäljning.
 
Jovisst, det bästa är ju att behandla färdigt och sedan sälja. Hon är färdigbehandlad i maj, och då kan jag ju sälja henne, men fortfarande till underpris förmodar jag, eftersom jag inte kan påvisa att hon håller för att bli igångsatt.. Annars får jag skaffa hjälp att rida igång henne och sälja till hösten, då till ett bättre pris, men också till högre kostnad då jag måste hålla henne 3-5 månader extra.

Rehabstall har jag inte tänkt på/hört talas om. Vet du vad det kan tänkas kosta per månad ungefär? Eller någon länk så jag kan gå in och kolla priser?
Jag måste ju räkna för och nackdelar med allt. Vad det kan tänkas kosta och vad jag får ut om jag lämnar bort i jämförelse med vad det kostar att ha henne kvar, be om hjälp att rida igång henne och vad jag då får ut vid försäljning..

/cranberry
 
Eftersom du rakt ut bad om att få din häst utdömd tycker jag du kan ta och skicka henne till slakt.
 
Verkligen tråkig situation du har hamnat i!

Min tanke gick nog i linje med din; att få henne utdömd. Är hon högt försäkrad? Annars är det ju helt kallt att räkna med hur mycket det kostar att få henne behandlad och igångsatt, risken att det inte fungerar, fler behandligar (fortfarande inte utdömd) och kanske i slutänden utdömd men med allt tid och energi du lagt ner...

Jag hade räknat på ekonomin (känslomässigt är det svårt hur man än vänder på det!), 6 månader á 2000 kr plus alla kringkostnader, tid och energi, risken och ovissheten... Eventuell försäljningssumma (låg) till hösten. Kommer hon att få det bra? Går det att hitta rätt köpare?

Ja, du har nog gått igenom alla parametrarna redan, det är SVÅRT!
 
Visst, men enligt vet. är prognosen god och han dömer inte ut henne förrän vi gjort ett försök..
Jag har ju valet att skicka henne till slakt utan att ta det genom försäkringsbolaget, men då förlorar jag ju det jag gett för henne (=det mesta av mina sparpengar) OCH skickar en häst som enligt vet. blir frisk. Känns inte rätt. Eller?
 
Vill du behålla hästen efter att barnen har kommit och ni har kommit in i vardagen igen? OM, så låt hästen få ett friår, släpp henne på en lösdrift och behandla henne, låt henne sedan få njuta av hästlivet medan du kan ägna dig åt dina barn helhjärtat första året. Då har du möjlighet att ha kvar hästen men samtidigt slippa kraven på att hon skall var igång och slippa mkt. arbete i stallet.
Det finns många lösdriftstall som har fullinackordering eller bara lättare arbete.

Började själv igen med hästar efter års uppehåll när jag fick mitt första barn, och det har fungerat bra.

MVH/
 
Du verkar tänka som jag ungefär.
Känslomässigt är det skit vilket som.. :(
Därför väger jag det ekonomiska fram och tillbaka. Hon är vid försäljning värd ca 40-45, försäkrad i 30', så det är inga jättesummor vi talar om.
Men inte desto mindre är det två tredjedelar av mitt sparkapital jag köpt henne för, så jag vill inte förlora allt om det är möjligt..
Just nu lutar jag åt att behålla henne till hon här färdigbehandlad (kostar ca 9000) och sälja henne i juni som avels och promenadhäst för försäkringsvärdet. Då är hon ju friröntgad efter behandling och ska hålla även som tränings och tävlingshäst, men det är ju inget jag vill och vågar lova, och därför är det väl bättre att säga promenad och ge träning/tävling som en bonus?

Ja, hu. Det är ett krångel hur man än vänder på det... Jag vill att hästen får ett bra liv och blir färdigbehandlad, dessutom vill jag bli av med kostnaden så fort som möjligt och helst få ut en så mycket det går av vad jag gav för henne utan att för den skull lura någon.

/cranberry
 
Tack.
Ja, det var ju också en tanke.. Jag kommer säkert vilja ta upp det igen, men vet inte när och i vilken omfattning jag hinner med tanke på att det kommer två på en gång.
Så det jag tidigare funderat på är att låna ut henne på foder tills jag själv har tid och råd igen, men jag är inte förtjust i att låna ut häst, hur omsorgsfullt man än väljer så har man aldrig kontroll över hur den sköts och rids sen.
Men lösdrift kan jag ju kolla över!
Hon är inte den typen som skulle må dåligt av att "gå och dra" i ett år..
/cranberry
 
Men om du säljer henne så har du ju ÄNNU mindre koll på vad som händer???? Bättre då att lämna på foder, då äger du fortfarande hästen och kan kontrollera att hon mår bra med jämna mellanrum.

Tycker inte det är schysst att slakta en häst som kommer bli helt frisk bara för att det ej passar dig att ha henne längre... :crazy:
 
Nej jag har ingen koll på vad som händer henne om jag säljer. Givetvis inte.
Men som regel är man mer rädd om en häst man själv äger och får ta hand om ev. skador på än en häst man har på foder och kan skicka hem om man "ridit sönder den".

Och nej, jag tycker heller inte att det är en bra lösning att slakta utan anledning. Men hellre det än att sälja henne för för lite pengar och riskera att hon säljs vidare utan behandling alt. rids tills hon får problem.

/cranberry
 
Jag har haft häst på foder, och det är verkligen inte så som du säger, att man inte är rädd om hästen för att man inte äger den.... Numera är han min, men jag var inte mindre mån om hans ben tidigare. Han har också pålagringar.

Rider man sönder hästen och äger den, så får man ju ut försäkringen.

Jag tror att den sortens människor som rider sönder en häst med redan dåliga ben inte skiljer på vem som äger hästen. Du måste ju kolla riktigt noga vem hon kommer till! Kanske någon vill ta ett föl efter henne? Då kan du ju säga att dom får ha hästen, och behålla fölet när stoet åker tillbaka till dig/säljs. Ett dräktigt sto är man ju extra mån om.
 
Men hur kan man ngnsin ens BE veterinären döma ut ens häst om det finns chans till fullt tillfrisknande?! :confused:
Jag skulle då aldrig kunna det i allafall...
 
Jag har också haft häst på foder, och tagit hand om den på exakt samma sätt som om den var min egen. Men jag har också haft en person i vårt stall som lånade ut sin på foder när hon fick barn och fick åka och hämta den akut sedan stallkamrater till hennes fodervärd ringt och sagt hur det eg. gick till i skötseln av hästen. = inte alls enligt instruktioner och absolut inte som fodervärden sa vid telefonkontakt och besök.
Det satte henne i en sits där hon varken hade tid eller råd att ta hem hästen egentligen och fick (anser jag) paniksälja den till underpris och utan riktig kontroll på vart den kom..
I den situationen vill jag inte hamna.

Så nej, jag lånar inte ut på foder ifall jag inte känner fodervärden alt. det är väldigt nära mig.

Att sälja henne till avel efter behandling i juni har jag som mitt hittills bästa alternativ om du tittar i svar ovan.

/cranberry.
 
Jag hade hästen ute på foder "mycket nära mig" när jag fått barn och det slutade med att jag (som alltid varit noga med att stalla upp hästen där det finns service och går att köpa extratjänster när det krisar) vid flera tillfällen fick ta med liten baby ut till halvkollektivstall och ta in ett gäng vilt främmande hästar som tack och lov var rätt överens om vem som skulle stå i vilken box, fundera på vem som kunde ha resp smeknamn ("plutten" kväll...) och fodra omärkta höpåsar enligt regeln störst häst = störst påse...

Har ditt sto ett avelsvärde kanske det finns en möjlighet att lämna henne till någon som är intresserad av att ta ett föl? Då skulle hon kunna läka ut i lugn och ro och du har mer tid att se hur ditt mammaliv blir!
 
Tycker inte att man ska döma någon vars ekonomiska situation man inte vet något om. Det som är någons hela sparkapital kanske nån annan lägger på en enda semesterresa...

Anser för den skull inte att det är rätt att en häst som har stor chans att tillfriskna ska dömas ut.
 
Kanske det finns någon medryttare till din häst när hon blir frisk ?
M vH M
 
Mitt råd till dig är: Behandla hästen, släpp henne ev. på lösdrift alt. låna ut henne som foder/avelshäst. Det går faktiskt att ha häst även om man får barn :)!!! Du har ju ett ansvar gentemot hästen också och att ta bort henne av ekonomiska skäl är ju verkligen inte att rekommendera. Då kan du ju lika gärna skänka bort henne ! Tycker Aker som haft häst hela tiden med barn men fått sänka sina ambitioner ang. ridningen. Jag lovar dig det fungerar !
 
Oj vilken jobbig sits du hamnat i! :eek: :(

Tyvärr är det ju svårt att sälja en häst med den defekt din har, pålagringar i sig är det ju ingen god prognos på om man ska ha hästen till tävlig och hådare träning..
Däremot finns det ju inget som säger att hon inte kommer hålla för lättare "promenad ridning", men du får ju inga 30-40 000:- för en promenad häst!

Har du hört efter om det går att Triangel märka? Det måste ju vara det bästa, eftersom du då får ut en del av försäkringen och därefter kan sälja hästen billigt till ett bra hem!
Du gör inga större förluster och hästen får en chans till som promenad häst och kompis?!
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 634
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 326
Senast: ameo
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp