Bukefalos 28 år!

Vilken sorts kalk till boxen?

E

Eeiram

Hej!

Jag har bytt från kutterspån till råspån från sågverket, men upplever att det luktar mer ammoniak nu. Jag har hört att man kan kalka i boxen och har även sökt en hel del i gamla trådar här på Buke om detta, men har några egna frågor.

Vilken sorts kalk skall jag köpa (jag antar att det finns att köpa på Granngården?), det skrivs om "släckt" och "osläckt". Sedan finns det väl "foderkalk" också men det är väl inte samma sak? :confused:

Vet någon på ett ungefär vad det kostar och hur stora säckarna är?
Hur ofta skall jag kalka, varje dag?
Hur länge räcker en säck?
Bör jag strö ut det i hela boxen eller enbart där hästen kissar?
Skall jag stör det direkt på golvet (under spånet) - hur tjockt lager?

Jag vore väldigt tacksam för svar!

Hälsningar Marie
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Hej! Jag har någonting som heter Boxnytta i boxen under spånet. Finns på Granngården. Det är en slags lermineral som dämpar ammoniaklukten. Funkar jättebra. Min pålla kissar ganska mycket. Jag strör där hon kissar, varje dag när jag mockar, ett ganska tunt lager. Annars ska det vara släckt kalk.
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Jag har köpt stalosan från granngården. Det verkar funka bra :D
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Hej. Ja det är klart som sjutton att du får mera amoniakdoft i stallet när du använder råspån som är fuktigt. Amoniak är inte så nyttigt för varken häst eller människa att andas in. Varför har du övergett det torra kutterspånet?? Hur nyttigt tror du att det är för hästen att ligga på en fuktig amoniakstinkande bädd? Hästar bör stå på en ren och torr ströbädd.
Jag använder foderkalk så jag slipper oroa mej att hästarna får i sig "onyttiga och giftiga produkter". Säljs på G-gården, säcken väger 25 kg och sist betalade jag 63:-.(tror jag)
Det är drygt att använda. Jag strör ett tunnt lager i hela, rensopade boxen första gången. Lite extra där det är blött. Sedan ströar jag "vid behov". Grejen är den att kalken inte har någon funktion om golvet inte sopas innan man ströar. Det gäller alla gånger man ströar.
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Kalkstensmjöl. Strö ett lager i botten och lite varje dag där du tycker det är blött. Kostar ca 1kr/kg.
/Cats
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Använd vanlig foderkalk, finns i 25 kg säckar överallt där man kan köpa foder. Då är det inte farligt om hästen skulle få i sig lite när den pillar i ströt.

Jag använder lite varje dag och strör över kissfläckarna.
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Hej!

Köp INTE Släkt Teknisk Kalk (tror att det heter så), är inte bra om dom får i sig sådant.

Utan köp foder kalk, det gör ju inget om dom får i sig det. Använder det i stallet hemma och det funkar jättebra.

//Sofie
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Skulle svara till Astriden...råkade svara till dig istället MaLu...
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Varför har du övergett det torra kutterspånet?? Hur nyttigt tror du att det är för hästen att ligga på en fuktig amoniakstinkande bädd?
Jag har bytt p.g.a. att det inte länge säljs kutterspån på orten där jag bor. Tidigare hade vi en fabrik här i byn där vi kunde köpa balat kutterspån, men nu finns den alltså inte kvar och jag har då istället börjat med råspån från sågverket.

Klart att det inte är nyttigt för hästen med denna ammoniakstank, därav denna tråd.

Det verkar de flesta av er talar om foderkalk.
Boxnytta och stallosan, det sistnämnda har jag hört talas om, men inte boxnyttan...

Jag sopar alltid där hästen har kissat, varje dag, så det bör i alla fall inte vara några problem.

Tack för alla svar! :bow:

Hälsningar Marie
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Hej. Jag menade inget elakt. Undrade bara om orsaken till byte av strö. Nu vet jag. Trist att du inte kan få tag på kutterspån. Halm då? Jag menar inte att vara nedvärderande på något vis. Jag kanske uttrycker mej lite "klumpigt" bara. :bow: Jag tvivlar inte alls på att du sopar varje gång. Jag skrev det bara som ett förtydligande för att få ett bra resultat med kalk eller stalosan. (Jag har sett andra som använder kalk utan att sopa först.)
Foderkalk. Av den enkla anledningen att det är det som är minst skadligt för hästen, om den pillar i sej av det.
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Hej. Jag menade inget elakt. Undrade bara om orsaken till byte av strö. Nu vet jag. Trist att du inte kan få tag på kutterspån. Halm då? Jag menar inte att vara nedvärderande på något vis. Jag kanske uttrycker mej lite "klumpigt" bara. :bow: Jag tvivlar inte alls på att du sopar varje gång. Jag skrev det bara som ett förtydligande för att få ett bra resultat med kalk eller stalosan. (Jag har sett andra som använder kalk utan att sopa först.)
Foderkalk. Av den enkla anledningen att det är det som är minst skadligt för hästen, om den pillar i sej av det.
Ingen fara! :)

Det är tråkigt att fabriken lades ned, men det var väl något vi alla här i byn hade på känn. T.ex. steg priserna dramatiskt på spånbalarna under senaste året eftersom det gick knackigt för fabriken. :smirk:

Halm har jag provat med men det går inte (hela boxen rensas över natten, oavsett vilken sorts halm, har provat några gånger). Jag har även funderat på torv men då är problemet att jag har svårt för att få tag på det. Därför fick det bli spån från sågverket här i byn, men tyvärr fick jag ju problem med ammoniaklukten. Hoppas kalken hjälper!

Jag köper en säck foderkalk och provar. I morse vid mockningen lade jag allt rent spån i en hög och har nu sopat ur hela boxen så att det skall få vädra lite. Tänkte ta mig en tur till stan och köpa foderkalk + foder senare i kväll så skall jag prova.

Tack för alla era svar! :bow:

Hälsningar Marie
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Jag använder foderkalk och tycker att det fungerar jätte bra och sen gör det ju ingenting om dom skulle få i sig det
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Jag använder foderkalk och tycker att det fungerar jätte bra och sen gör det ju ingenting om dom skulle få i sig det
Nej, det låter ju jättbra (och logiskt) att det inte gör något om de får i sig det. Jag skall prova med det! :)

/Marie
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

hoppas det går bra om jag lånar tråden lite=)

skall snart anlägga en bädd med spån som botten o sen halm ovanpå hur mycket kalk går det till 2 normalstora boxar?

boxarna har inte betonggolv utan endast singel då det är uteboxar så det skall läggas en duk sen kalk o spån

men hur mycket kalk skall man köpa?
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Jag använde foderkalk förra året och tyckte inte att det hjälpte nåt. Så jag köpte stalosan i år för att se om det blir skillnad. Och jag tror inte de skulle sälja produkten till hästar om den var farlig för dem.
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Förlåt, jag bara undrar. Om du nu har singel som botten i boxarna, då har du väl "naturlig dränering"? Varför då lägga en duk som stoppar upp dräneringen? Jag tänker kanske tokigt, men jag hade nog inte lagt på någon duk. Den kommer väl iaf att perforeras av singelmassan, eller??
Foderkalken säljs, vad jag vet, endast i 25 kg säckar. Den räcker länge.
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

vi lägger en duk samma som du lägger under singlet för att hindra att det blandas med jorden under mm varför vi lägger en imellan är för att slippa att spånet i singlet blandas dräneringen fungerar bra genom denna duk....

men du tror att det räcker med en säck?
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Okej, tack för svaret. Då är jag med på hur du menar. Ja, jag tror det räcker med en säck, eftersom du inte behöver lägga på "ett lager" med kalk, utan det räcker med ett "puderlager" Jag brukar använda en sil, modell större. Du vet, en så´n som är av finmaskig nät. Lycka till.
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

ok tackar hoppas det blir bra=)
nån gång nästa vecka kommer djurskyddsmyndigehen o kollar=) de ringde till stallägarna idag.
förra hösten var det nån som ringde o anmälde dem för leriga hagar eller nåt tyckte det var synd om hästarna... men det tyckte inte djurskyddet...
 
Sv: Vilken sorts kalk till boxen?

Åh jag blir avundsjuk på dig. Här är det tvärtom. Tidigare köpte jag 20 kubik spån åt gången från träfabrik. Det var kalasbra. Nu går spånet till pelletstillverkning så vi är tvugna att köpa balat kutterspån. Jag tyckte råspånet var bättre (flyger inte omkring, bädden mera stilla) och det luktade ingenting.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 419
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 356
Senast: Lena_B
·
R
Hästmänniskan Jag har ett litet problem jag funderar över, i min ena hästs box blir det alltid så väldigt fuktigt i spånet och på golvet under...
Svar
6
· Visningar
1 400
Senast: mizz_perfect
·
M
Hästvård Jag vet att det finns många trådar i ämnet men jag hittar ändå inte riktigt svar på mina frågor. Jag undrar hur man bäst ska bära sig...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: MaLu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp