Bukefalos 28 år!

Vilken stallplats skulle ni valt?

alltidhvit

Trådstartare
jag har två alternativ på stallplatser, vilken skulle ni valt.

den första stallplatsen ligger ca 5 mil från vart jag bor. jätte trevligt stall med plats för 6 hästar, just nu är de 3 där men en ska flytta i feb så vet inte om de har kommit någon ny. finns nära till ridhus ca 3 km ridväg som tar kanske 30 min i skritt, kan även ta transport. jätte stora hagar, med fri tillgång på hö. finns en ridbana på gården, men den är ej belyst o kanske inte i världens bästa skick men på vintern ska den fungera bra. finns en ridbana 5-600 m bort som är belyst men jag har ej kollat om man får rida där. ska vara jätte bra ridvägar där, men har nyligen flyttat dit så har inte testat de ännu. jag bor en bit ifrån så har ej möjlighet att åka varje dag men de dagar jag ej kan komma så får jag de mockat o färdig fixat med hö o foder. hyran är där på 2500 kr i månaden.

de andra alternativet är att ha hästen hemma, men då måste jag skaffa en till ponny. stallet jag har hemma är kallstall, men ska bygga två boxar i de. fri tillgång på hö, men hagen är kanske inte världens största men den räcker nog under vintern. är ca 2,5 mil till ridhus, finns ridvägar där men inte lika bra som på första stället, o en liten ridbana men ingen belysning på den o vet ej heller om den är skottad. de är en gammal skridsko rink. stallhyran är då 0 kr men då tillkommer spån och hö för två hästar och jag slipper även köra dit för de är på gården.

hästen jag har är ett halvblod som just nu ska ridas igång efter en skada o de kommer ta några månader tills hon är i kondition, måste ta de väldigt lugnt några månader, inga böjda spår o liknande så mest ute ridning. hon blir lätt stressad o måste ha bra rutiner. sällskap är inge problem har hittat en ponny att ta på foder, som min syster ska rida. bil körandet blir även mycket mindre har 5 mil till stallet hon står nu i, men har även 2,5 mil till mitt jobb o de är åt andra hållet. de blir mera jobb att ha hemma, men kan då ha mera koll på henne o träffa henne varje dag. har egen transport så när de är dags för träningar så är de inte så väldigt långt tar kanske 25 min med transporten max om hon är hemma.

vad skulle ni valt? o varför?
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

jag hade fortsatt leta, 5 mil är på tok för långt. samt vill inte ha hemma själv.
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

Hade tagit hem hästen under igångsättningen/fram till sommaren och därefter funderat över om/hur det funkar och om hästen ev ska stallas upp.
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

Jag hade haft hemma, det blir billigare och om man inte har stora tränings-, tävlingsambitioner räcker det med ridbana och riksvägar. Känslan av att kunna styra alla tider och sånt själv är för mig ovärderlig. Vi har samma typ av stall här, 2 boxar, kallstall. Vi har byggt en liten sadelkammare med värme. Jg har räknat att med fri tillgång kommer vi att ha ca 2000:- med allt för 2 hästar hemma.
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

Jag hade aldrig kört 5 mil enkel väg till stallet.
Snacka om tidsåtgång, och bensin. Dessutom lång körväg till ridhuset.

Ha hästar hemma skulle jag själv aldrig vilja, hade hellre letat vidare
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

Jag hade tagit hem hästen eftersom den ändå "bara" ska ridas igång och du inte har så stor nytta av de fina faciliteterna på anläggningen långt bort. Det är trots allt en bit med 5 mil till stallet och jobbet några bil bort åt andra hållet. Hade de varit efter samma väg så att säga så hade jag nog tyckt att du skulle stå kvar.

Ta hem hästen och prova på det fram till sommaren/när hästen är i gång fullt ut. Då kan du sedan fundera på om det fungerade bra eller dåligt att ha hästen hemma samt att du kanske har lite kötid till ett annat bra stall. Skridskoplanen kanske du kan låta ploga upp själv? Det kan det ju vara värt om du känner att du behöver den. Kanske finns det fler hästägare i närheten så att ni kan dela på kostnaden?
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

Jag har haft fyra mil enkel resa till stallet. Det är tufft och tar mycket tid och pengar.
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

Hej!

Jag hade, liksom många andra, letat vidare. Att ha häst hemma är inte bara en dans på rosor, det är heller inte gratis, el, (hagmaterial), boxbyggandet, strö, hö kostar, precis som tiden man måste lägga ner på att hitta och få hem det (inte elen kanske, men det andra.-)).

5 mil är långt, jag har haft min häst så långt bort och det tär i längden. Leta vidare hade jag gjort :-)

/Lavinia
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

5 mil är på tok för långt om du ska åka varje dag. Jag har 2,2 mil till stallet och första milen går genom stan. En vardagseftermiddag/kväll efter jobbet kan det ta upp till 45 minuter att åka. Det börjar faktiskt kännas lite tjurigt att köra även den sträckan som är halva vägen mot vad du skulle få.
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

Jag har 45min till stallet, tycker det är helt okej konstigt nog. Innan hade jag hästarna hemma så det var en rejäl omställning.

Det är verkligen superskönt att inte ha hästarna hemma, utan att ha stallkompisar och få hjälp m.m. Man fokuserar mer på hästarna också, när man verkligen åker till stallet för att "göra" stallet.

Det beror nog mycket på hur man är som person, jag har inga problem att köra bil. Jag passa på att äta, tänka, ringa samtal och massa annat. Det som grämer mig mest är bensinkostnaden...
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

Jag hade kollat över möjligheterna att bygga för lösdrift i hemmastallet istället för boxar, då är du inte lika bunden av att passa tider som ifall du har dom uppstallade på box. Med tex småmaskiga hönät och fri tillgång på grovfoder räcker det ju att fylla på näten en gång/dag.
För pengarna du sparar in på stallhyra och bensin (det kostar en hel del i längden att köra 10 mil/dag) kan du fixa någon form av beysning till ridbanan, bla.

Jag skulle inte vilja åka 5 mil till stallet, det känns alldeles för långt...tycker även det var dyr stallhyra då det inte ingick ridbana och ridhus på plats.
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

De är så jag tänker också att de blir billigare, slipper köra men de blir mera jobb.
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

Jag tänker också så, bil körningen är inte så jätte stort problem de är mera kostnaden. Jag kan ev fixa så jag kan åka gratis buss de dagar jag inte jobbar så om de går att åka buss 3 dagar i veckan o sen bil 2 så blir de billigare. De är just kompisarna som är kul o att man har bättre ridsällskap o bättre tränings möjligheter.
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

Jag har allt färdig hemma med hage i sånt måste bara fixa stallet bättre. De stora problemet är att de finns inga andra stall i närheten, de närmaste är 5 mil bort, de finns ett stall 3 mil bort men där är de verkligen dålig ordning o hästen trivdes inte alls där. Bor just på ett sånt där ställe med inga stall alla i närheten.
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

Hade haft den hemma, skulle aldrig köra 5 mil när man istället kan ha sin häst utanför huset! Har själv mina och mina döttrars 3 hästar och 3 ponnys hemma. Det är otroligt att kunna gå ut till sin ponny innan skolan tycker min döttrar och själv uppskattar jag att kunna vara precis utanför mitt hus hela eftermiddagen ifall det skulle hända något. Istället för att köpa ännu en ponny skulle du ju kunna hyra ut stallplatsen, enda naktdelen med att ha eget stall är väl priset! Det blir väldigt dyrt i längden!
Lycka till.
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

Du borde väl hitta något som är närmare än 5 mil?
2 är iaf max för mig och då ska det vara ett riktigt bra stall!
 
Sv: Vilken stallplats skulle ni valt?

Usch, så jobbigt att ha 5 mil till stallet... Jag tror INTE att du kommer att trivas med det i längden. Det finns inte möjlighet att bygga någon box till hemma hos dig och kanske få någon till att flytta in. Då får du ju ridsällskap på hemmaplan i stället :) !
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 740
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 511
Senast: Hedinn
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 999
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 136
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp