Vilken step-up transport med budget 100000

Silverswede

Trådstartare
Hej!

Har aldrig ägt transport tidigare, men nu vi letar efter ett till vår häst (170cm mankhöjd) och står i valet mellan ett begagnat Ifor-Williams 511 med fronturlastning (ramp fram) eller ett Fautras Provan (fronturlastning dörr). Vilken är att föredra? Eller är det någon annan modell som passar våra behov bättre? Ibland kommer vi att köra två hästar så 1-1.5 hästars transport är inte intressant. Vi har en budget på 100 tusen och ska handla inom en vecka.
 
Boj/Forzab har ju också "step-up" och fronturlastning som tillval på sina modeller. Begagnat hittar du till det priset och de finns även med 240 cm takhöjd - fint till en 170 cm-häst.
 
Jag personligen gillar ju fautras men de är väl inte så höga invändigt? Annars finns ju boj med step-up och med bra höjd. Däremot är väl fronturlastning ovanligare att hitta begagnat på de.
 
Jag personligen gillar ju fautras men de är väl inte så höga invändigt? Annars finns ju boj med step-up och med bra höjd. Däremot är väl fronturlastning ovanligare att hitta begagnat på de.
Jag har ett fautras oblic 2 det är 2,25 invändigt räknas det som högt i transportsammahang? Det kanske det inte gör men släpet känns väldigt rymligt i alla fall :)
 
Jag har ett fautras oblic 2 det är 2,25 invändigt räknas det som högt i transportsammahang? Det kanske det inte gör men släpet känns väldigt rymligt i alla fall :)
Oblic är ju stor på alla andra håll. Så det blir nog inte lika "trångt" då. För de flesta hästar räcker nog den höjden. Men har man en hög och högrest häst kan det bli lite lågt. Boj tex. har ju extra höga släp och de är 2.40 invändigt.
 
Hej!

Har aldrig ägt transport tidigare, men nu vi letar efter ett till vår häst (170cm mankhöjd) och står i valet mellan ett begagnat Ifor-Williams 511 med fronturlastning (ramp fram) eller ett Fautras Provan (fronturlastning dörr). Vilken är att föredra? Eller är det någon annan modell som passar våra behov bättre? Ibland kommer vi att köra två hästar så 1-1.5 hästars transport är inte intressant. Vi har en budget på 100 tusen och ska handla inom en vecka.
Jag skulle ha valt Fautras alla dagar i veckan, med aid-funktionen.
 
Jag tror aldrig jag sett ett boj med fronturlastning 🤔

Jag hade miljoner gånger mer valt ett Fautras framför Ifor Williams
 
Jag tycker bättre om ifor då man har vanlig ramp som alternativ :).
Även om man inte använder det till hästen så är det smidigt när man ska in med sadelskåp eller om man inte vill använda step up av ngn anledning :).
 
Jag valde bort Fautras då jag gick från 1,5-hästarssläp till 2-hästars eftersom jag tyckte det blev för trångt i Fautras Provan om man ville lasta ur fram (tycker även Promaxen ser ut att vara konstruerad på samma sätt så det borde gälla även den). Det blir liksom en ganska skarp sväng ut genom framdörren i en Fautras Provan, och med en större häst (min stora är också ca 170) så kändes det som att risken för att han skulle slå i sidorna när han gick ut fram var för stor. Jag valde en Ifor Williams HB506 istället och är väldigt nöjd med den.
 
Jag valde bort Fautras då jag gick från 1,5-hästarssläp till 2-hästars eftersom jag tyckte det blev för trångt i Fautras Provan om man ville lasta ur fram (tycker även Promaxen ser ut att vara konstruerad på samma sätt så det borde gälla även den). Det blir liksom en ganska skarp sväng ut genom framdörren i en Fautras Provan, och med en större häst (min stora är också ca 170) så kändes det som att risken för att han skulle slå i sidorna när han gick ut fram var för stor. Jag valde en Ifor Williams HB506 istället och är väldigt nöjd med den.
Det är extremt gott om plats fram i Promaxen. Jag har två hästar, en på runt 160 och en på runt 168. Det skulle utan tvekan rymmas två betydligt större och längre hästar och de skulle ändå inte behöva svänga speciellt skarpt för att gå ut fram. Visserligen har jag en lite äldre modell men har för mig att måtten är de samma på den nya.

Skulle jag byta släp skulle jag skaffa en Oblic. Men det är enbart pga att det då går att få in en rejäl sadelkammare samt att min gammelhäst gärna står på sniskan. Har tidigare haft ett Henra Cayenne med kombiramp men använde i princip aldrig rampen och har inte saknat den alls på nuvarande Fautras-släpet.
 
Henra Cayenne hamnar nog i skuggan av de andra nämnda släpen, men vill ändå flika in att den har låg lasthöjd, hög takhöjd, kombiramp med step up och fronturlastning på BÅDA sidorna. Går att få med delbara framdörrar. Och borde landa inom din budget.
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 394
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 303
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har...
2
Svar
23
· Visningar
2 453
Senast: Digbil
·
Utrustning Min häst är inte alls van att gå på transport via ramp utan har alltid lastats med en step up transport. Så jag undrar nu om det finns...
2
Svar
28
· Visningar
6 718
Senast: LilaTiger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp