Vilken storlek på fagerbett?

clara123

Trådstartare
Jag har tänkt köpa better fager Julia sötmalm kopparrulle baby fulmer till min ponny. Just nu har han haft bett med fasta ringar i storlek 11.5cm. Har hört att man bör gå upp en storlek med lösa ringar. Vet dock inte om det stämmer. Gör parerstängerna någon skillnad på storlek? Köpte för ett tag sen ett vanligt tredelat bett med lösa ringar i 11.5 men är lite osäker på om det är för litet. Lägger in bild även på det. Tacksam för all hjälp som går att få🙂
 

Bifogade filer

  • 4C14320D-4D0D-4568-9CBF-F62BF50BBD8B.png
    4C14320D-4D0D-4568-9CBF-F62BF50BBD8B.png
    291,5 KB · Visningar: 148
Det går inte att säga så mkt om storleken utifrån din bild. När man kollar storlek på ledade bett behöver man hålla ena bettringen still och sedan mjukt dra i den andra bettringen utåt. Då ser du hur mycket av bettet som sticker ut när bettet är rakt inne i munnen.
På bilden du lade upp kan bettet lika gärna hänga ned över tungan tex utan att det syns på utsidan.
 
Svårt att se bara av en bild men jag tycker att det ser ut som att bettet sitter lite för högt upp. Tumregeln brukar vara ett veck i mungipan, men olika hästar kan så klart trivas med olika beroende på anatomin i munnen. Men prova sänka bettet lite, då kan det hända att det upplevs mer lagom i storlek. Håll koll bara så att det inte hänger för långt ner på tungan.
Vet inte hur just det bett du tänkt köpa är i storleken. Men jag köpte ett tredelat bett från Fager (Fager Maria) med fasta ringar. Tog samma storlek som jag hade på det vanliga tredelade med fasta ringar från globus. Passade perfekt
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 938
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 364
Senast: Camigween
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp