Vilken storlek på täcke o hals till Amigo Bravo?

Leeelot

Trådstartare
Först: tror jag velat färdigt angående täckesfrågan.....
Bor i Halland "vid havet" och dagar med riktig vinter är lätträknade (oftast), det är mer rått, regnigt 5-10 plus.
Så det blir nog ett HW Amigo Bravo 12 lite, dvs 0 fodrat (regntäcke), köper en liner i 100 g och en i 400 g. Eller ska jag ta 200 o 400? Kan det vara bra? Just för o minimera täcken....
Men, stora frågan är storleken på halsen: hittar ingen måttabell. En maxad D som jag tänker beställa 130 till, ska jag ta strl S eller M i hals?
Det är vår blivande foderponny, så kan inte mäta henne än... Ägaren sa att hon eg. ligger mitt emellan 135 o 145 i täcken i "vanliga märken", borde jag beställa 140 i Amigot eller ska jag ta 130?
 
Ta 140, det är perfekt till min häst som annars ligger mellan 135 och 145. D-ponnyn som vanligtvis har 135 kan ha både 130 och 140 i Amigo, så numera köper jag alltid 140 för då kan de låna av varandra.

Halsstorlek beror ju lite på hästen också, men har för mig att det är M som medföljer 130-täcket. S är väl minsta storleken så det tror jag blir för litet.
 
Ta 140, det är perfekt till min häst som annars ligger mellan 135 och 145. D-ponnyn som vanligtvis har 135 kan ha både 130 och 140 i Amigo, så numera köper jag alltid 140 för då kan de låna av varandra.

Halsstorlek beror ju lite på hästen också, men har för mig att det är M som medföljer 130-täcket. S är väl minsta storleken så det tror jag blir för litet.
Tackar för snabbt svar!:) Aha, fick för mig att det fanns XS med.... Men då blir det nog bra med M.
Ja, det skulle kännas konstigt att köpa 130, när vanliga 135 är i minsta laget. Kör på 140!
Vad tror du om linersfrågan? Kanske skulle tillägga att pållan är typ täckesklippt.
 
Haha jag är nog fel person att fråga om liners, jag vill helst ha täcken i alla möjliga tjocklekar även om det egentligen inte ska behövas. Men 100 g tycker jag är bra att ha till ruggväder när det är lite för kallt för helt ofodrat men man ändå inte vill klä på dem en massa. Sedan hade jag kanske kört på 300 istället för 400 g, om hästen bara är halvklippt och det ändå inte är jättekallt där du bor. Om nu inte din häst är väldigt frusen. Så 100 + 300 g hade jag nog valt.

Sedan är det ju så att 100 g hit eller dit spelar ingen jättestor roll för hästen, så det är nog bara en smaksak :)
 
Kan mycket väl vara så att halsen finns i XS, jag har bara inte sett det. Däremot är jag säker på att jag inte haft mindre än stl M till någon av hästarna, tror jag har en i L också. Men det blir nog lite stort till en D-ponny.
 
Först: tror jag velat färdigt angående täckesfrågan.....
Bor i Halland "vid havet" och dagar med riktig vinter är lätträknade (oftast), det är mer rått, regnigt 5-10 plus.
Så det blir nog ett HW Amigo Bravo 12 lite, dvs 0 fodrat (regntäcke), köper en liner i 100 g och en i 400 g. Eller ska jag ta 200 o 400? Kan det vara bra? Just för o minimera täcken....
Men, stora frågan är storleken på halsen: hittar ingen måttabell. En maxad D som jag tänker beställa 130 till, ska jag ta strl S eller M i hals?
Det är vår blivande foderponny, så kan inte mäta henne än... Ägaren sa att hon eg. ligger mitt emellan 135 o 145 i täcken i "vanliga märken", borde jag beställa 140 i Amigot eller ska jag ta 130?

Tror 140 & M hals. Skulle ta 100 och 300! Vid en exeptionell tillfällig arktisk kyla kan man ju ha en ullfilt under, typ 0-2 gånger per år. Språnget mellan 100 och 400 är lite stort så täckesvalet blir svårt. Blir ju supervarmt i ett 400g täcke om vinden mojnar och solen tittar fram.
 
Jag har haft M hals till 140 och S hals till 130. Har blivit perfekt. 130-täcken passar de som normalt har 135, 140 passar de som normalt har "stora 135-täcken".

Jag älskar liners, det är den bästa uppfinningen ever. Det mest användbara som finns är en 100 gr liner. Super vid övergång höst/vinter och vinter/vår. Jag har kört med lite, 100 gr liner och 200 gr täcke. Då kan man få allt mellan 0 - 300 gram. Mer än 300 gram har ett enda djur av alla genom åren behövt, så man kommer långt på den kombon.

Men ska du bara ha skal + liner skulle jag ta 100+200 i liner. Man KAN ha liner utan att fästa i fram, och bara fästa bak, så du kan slänga på dubbla liners om det behövs. Är hästen frussen och du tror 300 kommer behöva oftast så ta en 300 gr liner. Men enligt min erf är det 100 och 200 gr som anv mest. OBS att 100 gr liner känns som en jäkla disktrasa - men den värmer betydligt bättre än man kan tro av att klämma på den.

Jag kör ett Amigo Hero lite (inte anpassat för linersystemet men som sagt det går skitbra ha linern fäst bara bak), sen har jag ett 200 gr Bravo. Skulle det bli 35 grader kallt slänger jag in linern på bravot och får 300 gr.

Hals värmer oftast mer än ett extra lager foder, så jag sätter på hals innan jag täckar upp.
 
Kan mycket väl vara så att halsen finns i XS, jag har bara inte sett det. Däremot är jag säker på att jag inte haft mindre än stl M till någon av hästarna, tror jag har en i L också. Men det blir nog lite stort till en D-ponny.

Det borde finnas i XS. Jag vet inte om det står storlek i den men köpte ett Bravo med hals till B-ponnyn. HWs täcken är ju knasiga storleksmässigt i små storlekar, så han har ett 100 cm, har 115 i andra täcken men då blir de för stora i bogen. Hursom, halsen som medföljde är absolut mindre än en hals i storl S.
 
Tack för fler svar! Ja, det kanske blir bra med 100 o 200 och på så sätt kunna få 300 g;)

Passar på att fråga: kan man ha en liner som stalltäcke, om man kanske har en lös maggjord om?
 
Tack för fler svar! Ja, det kanske blir bra med 100 o 200 och på så sätt kunna få 300 g;)

Passar på att fråga: kan man ha en liner som stalltäcke, om man kanske har en lös maggjord om?

Det kanske man kan, men inget jag skulle sikta på. De är inte gjorda för det, och jag tror de dels lätt skulle glida och även att de nog ganska lätt kan gå sönder i yttertyget då. Det är iaf känslan.
 
Hur förhåller sig Horsewares olika modeller (Amigo, Rhino, Rambo) till varandra i fråga om passform mm? Är de direkt jämförbara med varandra t.ex. i fråga om bogbredd eller är det stora skillnader? Har ett Amigo Mio Lite som siter bra på vår lite besvärligt byggda häst o undrar om jag vågar beställa av de andra modellerna o lita på att de också passar...
 
Hur förhåller sig Horsewares olika modeller (Amigo, Rhino, Rambo) till varandra i fråga om passform mm? Är de direkt jämförbara med varandra t.ex. i fråga om bogbredd eller är det stora skillnader? Har ett Amigo Mio Lite som siter bra på vår lite besvärligt byggda häst o undrar om jag vågar beställa av de andra modellerna o lita på att de också passar...
Rhino är smalare över bogen, sägs det!
 
Hur förhåller sig Horsewares olika modeller (Amigo, Rhino, Rambo) till varandra i fråga om passform mm? Är de direkt jämförbara med varandra t.ex. i fråga om bogbredd eller är det stora skillnader? Har ett Amigo Mio Lite som siter bra på vår lite besvärligt byggda häst o undrar om jag vågar beställa av de andra modellerna o lita på att de också passar...

Stora skillnader. Rhino smalare i bogen, Rambo större. Min som Amigo i 140 cm satt super på blev strypt av 140 cm rhino wug. Drunknade i Rambo 140 cm. Däremot blev rambo 130 perfekt, Amigo 130 var för kort. Osv osv
 
Vågar man satsa på ett Amigo insulator täcke i stl 140 om hästen normalt har stl 145?
Vad jag förstått så är Amigo stora i storleken?
 
Vågar man satsa på ett Amigo insulator täcke i stl 140 om hästen normalt har stl 145?
Vad jag förstått så är Amigo stora i storleken?
Ja amigotäcke rymliga och vi har fått två st 140 täcken över på ridskolan, de klär fint på 2 st hästar som normalt utan problem kan ha 155 i andra märken.. De är såklart lite korta, men absolut inte för små. Beror på hur man vill att de ska sitta.
Min häst tog mycket längd i bogen och därför upplevdes inte Amigo så stort på henne, men har man en normalstor häst borde det funka. Men ett 145 kommer säkerligen inte uppfattas som alldeles för stort heller. Som sagt beror det lite på hur hagen är byggt och hur du vill att täcket ska ligga.
 
Stora skillnader. Rhino smalare i bogen, Rambo större. Min som Amigo i 140 cm satt super på blev strypt av 140 cm rhino wug. Drunknade i Rambo 140 cm. Däremot blev rambo 130 perfekt, Amigo 130 var för kort. Osv osv
Nu kommer min nya fråga Alexandra_W
Hittade även ett snyggt Rambo NM Stable Rug 200g, fanns kvar i strl 140. Är det alltså mycket större än Amigo Rambot i 140?
Fanns ett likadant fast ofodrat i 130, kanske skulle köpa det istället? Visst är de kompatibla med liners också? Men kan man ha liners i 140, o stalltäcket i 130?
 
Nu kommer min nya fråga Alexandra_W
Hittade även ett snyggt Rambo NM Stable Rug 200g, fanns kvar i strl 140. Är det alltså mycket större än Amigo Rambot i 140?
Fanns ett likadant fast ofodrat i 130, kanske skulle köpa det istället? Visst är de kompatibla med liners också? Men kan man ha liners i 140, o stalltäcket i 130?

Jättesvårt säga utan att ha sett hästen osv. Speciellt de hästar som är lite "mittemellan" och har just helstorlekar (130, 140 osv). Ingen jättekoll på Rambos modeller heller, jag håller mig till Amigo. Spontant skulle jag då du inte vet och 135 blir för litet i normala prova 140 före 130 oavsett Amigo eller Rambo. Är ju så beroende av hur de är byggda med vad som blir bäst.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej ni med mer koll än mig! Är på jakt efter ett ca 100g täcke till varmblodstravarn. Mailade S-gård med bilder och fick Rhino som rek...
2
Svar
25
· Visningar
2 874
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 809
Senast: blayenka
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 566
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp