Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Vilken storlek ska jag köpa?

Dreamer

Trådstartare
Jag köpte en dressyrsadel igår till min häst som har ungefär samma kroppsstorlek som en cob / arab (typ stor d-ponny liten häst?) Dum som jag var så mätte jag inte avståndet mellan stropparna när hästen var sadlad... jag skulle kunna vänta tills nästa gång jag ska ut till hästen (imorgon) och mäta, och sen sticka iväg och handla gjorden, men det vill jag inte, jag vill ju kunna rida med min nya sadel imorron ju! :D
Så vad tror ni jag ska för storlek?

Hej!

Jag tror att ca 50-55cm passar bra till din fina häst.
Beror föresten på ifall stropparna är långa (hänger en bit utanför sadeln) eller korta som på en allroundsadel.
Jag har 60-65 cm till min mkt djupa (190cm bukomfång) connemara på 155cm.

Säkrast är dock att mäta!

/S

Dreamer

Trådstartare
hej Mearas! :idea: Det var ju hundra år sen (igen)! Vi får ju ta och träffas nån dag! :idea:
Ok, 55 köper jag då så jag är på den säkra sidan! Jag mailar dig!

Dreamer

Trådstartare
Oj, vet inte vad det är för märke faktiskt, köpte den av en ridkurskamrat under inrådan av min tränare! Ska läsa på knappen och återkomma. Är själaglad! Bye-bye stolsits! :D

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6497 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa ett par barfotaboots av märket Equine Fusion active till min ponny. Jag kollade på deras storleksguide och hur man mäter...
Svar
2
· Visningar
205
Utrustning Hej, jag behöver hjälp. Jag ska köpa ett schabrak men vet inte vilken storlek. Helst ska det kunna passa en maxad d-ponny som är lite...
Svar
7
· Visningar
751
Utrustning Hej! Vi ska snart köpa en häst och jag undrar ungefär vilken längd på sadelgjorden som borde passa en ganska smal (inte underviktig)...
Svar
13
· Visningar
688
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
31
· Visningar
3 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi del CXXXI
  • Att inte betala
  • Bryta upp med sambo (långt)

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat