Vilken storlek ska jag köpa?

Dreamer

Trådstartare
Jag köpte en dressyrsadel igår till min häst som har ungefär samma kroppsstorlek som en cob / arab (typ stor d-ponny liten häst?) Dum som jag var så mätte jag inte avståndet mellan stropparna när hästen var sadlad... jag skulle kunna vänta tills nästa gång jag ska ut till hästen (imorgon) och mäta, och sen sticka iväg och handla gjorden, men det vill jag inte, jag vill ju kunna rida med min nya sadel imorron ju! :D
Så vad tror ni jag ska för storlek?
 
Hej!

Jag tror att ca 50-55cm passar bra till din fina häst.
Beror föresten på ifall stropparna är långa (hänger en bit utanför sadeln) eller korta som på en allroundsadel.
Jag har 60-65 cm till min mkt djupa (190cm bukomfång) connemara på 155cm.

Säkrast är dock att mäta!

/S
 
hej Mearas! :idea: Det var ju hundra år sen (igen)! Vi får ju ta och träffas nån dag! :idea:
Ok, 55 köper jag då så jag är på den säkra sidan! Jag mailar dig!
 
Oj, vet inte vad det är för märke faktiskt, köpte den av en ridkurskamrat under inrådan av min tränare! Ska läsa på knappen och återkomma. Är själaglad! Bye-bye stolsits! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Utrustning Ska vänja in bett på min ponny född -21 i höst och har börjat titta lite på träns. Grejen är den att jag inte har en susning om vilken...
Svar
1
· Visningar
509
Senast: iNHALE
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp