Bukefalos 28 år!

Vilken strl på dressyrgjorden? och vilken?

MaRomer

Trådstartare
Så är en ny dressyrsadel beställd. Men långa stroppar!

Hästen har i vanliga fall en 130 gjord till sin hoppsadel, men skulle även kunna ha en 120.

Fråga är...Vad ska jag ha för strl på dressyrgjorden? Jag är inne på 65-70 cm. Längre är jag helt säker på att den inte behöver vara!

Hästen jag hade innan hade samma gjord+hoppsadel och hade då en 60 cm, men den skulle varit 65 enligt min smak;) (han blev rundare på sommaren)

Och vad har ni för tips på en bra med billig gjord? Gjorden bör vara bredare på mitten då hästen fortfarande har visst sad
 
Sv: Vilken strl på dressyrgjorden? och vilken?

Ok, ja jag tippar ju på 60-70 cm, men mer åt det sista. vill gärna att den ska sitta "högt" upp men inte så det klämmer mellan sadel och shabrak.

Är ingen fan av eguiguars materialet utan tittar mer på läder. Tycker de är robustare och håller formen bättre. Ett plus är om det finns D-ring för fäste av martingal/förbygel/graman;)
 
Sv: Vilken strl på dressyrgjorden? och vilken?

Jag har 60 på min nu, men han kan ha 50 också utan att han blir störd. Han brukar säg till om något är fel ;)

Jag har en i läder från actionhorse, fanns tidigare att köpa på city gross så jag tror hansbo har dem. Är iaf supernöjd med den och den är som ny fast jag haft den i minst 6år :)
 
Sv: Vilken strl på dressyrgjorden? och vilken?

Ja läder håller ju i regel formen bättre!

Har tittat på teknas gjord, vad tror ni om den? (den svängda anatomiska) Den är ju syntet men betydligt kraftigare än de i equiguard/gummi.
 
Sv: Vilken strl på dressyrgjorden? och vilken?

Red med en 80 cm gjord när jag testade dressyrsadel. Och den var för lång. Men ska jag ha en 65 eller 70 cm??

sadelgjord-80-cm_143526051.jpg
 
Sv: Vilken strl på dressyrgjorden? och vilken?

Det beror helt på hur långa stroppar sadeln har samt hur långa kåpor hästen har. Själv fick jag byta sadelgjord när jag bytte till min Jaguar.Jag har en Treadstone lädergjord 50 cm, bred men inskuren vid hästens ben, tjockt stoppad.
För din del är det svårt att säga utan att prova, tyvärr.

SÅg nu i efterhand att det var TS bild, så tillägger :)

Jag skulle nog satsa på 65 cm som störst. Sadeln ser ut att ha långa stroppar och jag stör mig något enormt om spännena stör skänkeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken strl på dressyrgjorden? och vilken?

Det beror helt på hur långa stroppar sadeln har samt hur långa kåpor hästen har. Själv fick jag byta sadelgjord när jag bytte till min Jaguar.Jag har en Treadstone lädergjord 50 cm, bred men inskuren vid hästens ben, tjockt stoppad.
För din del är det svårt att säga utan att prova, tyvärr.

SÅg nu i efterhand att det var TS bild, så tillägger :)

Jag skulle nog satsa på 65 cm som störst. Sadeln ser ut att ha långa stroppar och jag stör mig något enormt om spännena stör skänkeln.

Det är den sadel som jag rider med på bilden som sadelgjorden ska vara till. Tycker inte de stör skänkeln, Brukar inte ha skänkeln på sadelgjorden;) Däremot vill jag inte ha spännen i armhålan på hästen. Då lär hon få skav!
 
Sv: Vilken strl på dressyrgjorden? och vilken?

Det är den sadel som jag rider med på bilden som sadelgjorden ska vara till. Tycker inte de stör skänkeln, Brukar inte ha skänkeln på sadelgjorden;) Däremot vill jag inte ha spännen i armhålan på hästen. Då lär hon få skav!

Jo, jag såg det efteråt. Trodde bilden först tillhörde en annan medlem, se tillägget :)

Just nu är sadelgjorden ovanpå schabraket och väljer du en 15 cm kortare gjord kommer sadelgjorden att sluta 7,5 cm längre ner på vardera sida. Spännet kommer inte att hamna i armhålan, det är långt ner tills dess!

Jag stör mig allafall väldigt mcyket på när spännet kommer för högt upp och intill skänkeln. Jag har inte heller skänkelns utgångsläge på sadelgjorden men om man behöver ta fram skänkeln så stör jag mig på spännet. Avskyr även hoppsadlar med lång gjord där spännet ligger intill skänkeln, under kåpan, men vi alla är olika om vad vi gillar :)
 
Sv: Vilken strl på dressyrgjorden? och vilken?

Ja jag tror att en 65 skulle passa henne bättre än en 70 cm. Vill inte heller ha spännet på schabraket:/
 
Sv: Vilken strl på dressyrgjorden? och vilken?

Ja, 70 blir nog för långt för din häst. Skulle cokså satsa på en 65 cm :)
 
Sv: Vilken strl på dressyrgjorden? och vilken?

Med resås eller utan? Resår på en sida eller två? Det har också betydelse för längden.
Min häst har också 120-130 i hoppgjordar och 65 har jag för mig i dressyrgjorden, resår på ena sidan.
 
Sv: Vilken strl på dressyrgjorden? och vilken?

Med resås eller utan? Resår på en sida eller två? Det har också betydelse för längden.
Min häst har också 120-130 i hoppgjordar och 65 har jag för mig i dressyrgjorden, resår på ena sidan.

Resår på båda sidorna, men den ska vara hård. Dvs den ska inte töja sig märkvärdigt! Hade en hööks gjord innan, resår på båda sidorna, hade den i 3 år och den töjde sig inget alls. Men den gjorden har de inte kvar.
 
Sv: Vilken strl på dressyrgjorden? och vilken?

Min har 130 på hoppgjorden men skulle nästan kunna ha 120 om ingen padd:
Spänner direkt (utifrån) 2-2 eller 3-3 beroende på dag/schabrak och färdigdraget är det 4-4, 4-5 eller i enstaka fall (typ tävling) 5-5.

Dressyrgjorden är 75 men skulle kunna vara 65:
Spänner direkt (inifrån) 5-5 eller 4-4 beroende på dag/padd/schabrak. Färdigdraget varierar men utan padd, med tunt tävlingsschabrak på tävling (min häst blir nästan alltid ett hål smalare på tävling :D) kan man oftast dra antingen 1-1 eller 1-0. Alltså har bara 1 hål kvar.

Dressyrgjorden vill jag ha så högt upp. Pga hur gjorden och sadeln/stropparna är utformade så är det fortf lite glapp mellan. Hästen behöver såpass långa gjordar att man lugnt inte kan spänna jättelöst. Båda gjordarna är pga detta oxå breda och har väldigt stadig resår i båda ändrarna.

Tillägg efter att ha läst tråden: Min är nog för dyr för att tipsas om, men bred är den iaf :D

Ang hur spännena hamnar under skänkeln har ju hästens form mycket påverkan oxå. Mitt djur är smal över ryggen och ännu smalare på "nederdelen", således störs min skänkel inte alls av att spännena är precis under sadeln. Om hästen är mer rund tror jag dock det skulle ha mycket större betydelse!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
4 090
Senast: Lingon
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 048
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har ett litet problem. Även om jag inte har någon dressyrsadel - än, vill jag ändå ha en åtminstone enklare (billigare) dressyrgjord...
2
Svar
20
· Visningar
5 605
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Hej Jag och pålle har varit nöjda med vår ELT gjord men den sjunger på sista versen och jag vill se mig om på vad nytt som har dykt...
Svar
2
· Visningar
904
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp