Vilken tempratur??

L

linabergmer

Vilken tempratur ska hästarna ha i kroppen??

Min hade idag när jag testa 37,9.
 
Omkring 37,5-38,5 grader brukar man väl säga. Fast det ju väldigt individuellt också. Men något högre temp än människor iaf.
 
Det är alltid bra att veta sin hästs normaltemperatur. Ta tempen varje MORGON vid samma tidpunkt en vecka i sträck. Sen ser du vad din ligger på i normaltemp. Det kan skilja ganska mkt mellan olika hästar. valacken ligger på 37.4 - 37.6 i normal, stoet jag hade låg på 38 - 38.2. Det var viss skillnad i mitt agerande dem emellan om de stod med 38.5... ;)

Sen, efter träning kan tempen vara rejält hög utan att hästen är sjuk. Därför man ska tempa på morgonen eller annat tillfälle när hästen varit lugn och stilla ett par timmar innan. Tempar man direkt när d ekommer in från hagen så kan en hög temp lika gärna vara feber som att de röjt runt i hagen.

Kvällstempen är normalt några tiondels grader högre med.
 
oki, anledningen till att jag undra var att hästen kändes slö o trög. Ramla rakt ner i diket o då tänkte jag att hon var sjuk..
 
Det är pälsfällningstider nu. Många hästar blir väldigt trötta och slöa då (fast ramla ner i diken brukar de inte göra, ska väl vara om de går och drömmer och inte ser sig för)
 
Det är nog ganska normalt, min häst har 37.5
Kolla flera dgr i rad vid ungefär samma tidpunkt så kommer du fram till din hästs snittemperatur. :)
 
Mellan 37.5-38.0 det är ju väldigt individuellt men om hästen har undertemp så är det ju inte särskilt bra då bygger den upp ett försvar mot en infektion den håller på att få (kan vara). När man tar tempen på hästen så tänk på att hålla tempen snett mot någon sida på hästens rumpa för att få rätt temp mätt.

Cissi :bump:
 
Bara för skojj skull kan jag berätta att hästar börjar svettas vid 42º
så tempa inte när du har ridit..
:bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Vad har ni för upplevelse med den? Den är ju relativt ny. Jag har den till min pojke nu och testar eftersom han...
2
Svar
26
· Visningar
2 334
Senast: Oknytt
·
  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 526
Senast: iNHALE
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 227
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp