Bukefalos 28 år!

vilken tid till nytt stall?

U

Uddatyp

vilken tid är de bäst att komma till de nya stallet? ska flytta min pålle nu snart och funderar på vilken tid de är bäst att komma dit..

dom andra hästarna där kommer väl in på eftermiddan nångång och jag funderar på om de är bäst att komma dit när dom andra redan är inne eller komma dit tidigt på morgonen när dom andra just kommit ut så hästen får stå ute på dagen istället?

jag vill ju helst åka tidigt på morgonen med tanke på trafik och sånt, är väldigt nervös när jag är ute med häst på vägarna nämligen och föredrar när de är helt tomt på andra bilar..
sen tror jag att de är lugnare i stallet på morgonen när man kommer än på eftermiddan när dom flesta människor är där..

så hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

Jag hade nog valt att komma dit på morgonen/fm. Dels som du säger pga trafiken dels för att då kan hästarna träffas ute i hagarna under dagen (givetvis åtskillda) så blir det (oftast) inte så oroligt i stallet sen när de kommer in...;)
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

så bra..de va så ja tänkte också..jag är bara så velig jämt.
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

Morgon hade jag valt. Det är bra att hästen får vänja sig vid miljön ute, när det är ljust och lugnt, innan man tar in den i box på nytt ställe.
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

jag hade åkt dit på eftermiddagen när de andra är inne och då släppt ut min häst ensam i hagen så den fick titta på hagen i lugn och ro, hitta "gömställen" osv.
sedan hade jag tagit in den och ställt den i en box brevid en annan häst, men en sida fritt från häst. då hinner de bekanta sig så att den är lite "skydd" för min häst när de dagen efter ska ut i hagen.
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

att jag helst vill komma på morgonen är för att han kan stå o installera sej i hagen brevid dom andra hästarna innan stallet sen..

om jag ställer ut honom ensam ute så är jag rädd för att han bara ska springa och stressa..vilket han antagligen kommer göra en stund endå..men förhoppningsvis lugnar han ner sej ganska så fort.

sen ska han stå ensam brevid dom andra fram tills betet då dom ska släppas ihop, hoppas på att ihopsläppet ska gå bättre när dom tittat på varandra nån månad..då blir de nog inte så dramatiskt.

jag har bestämt mej tror jag för att åka tidigt på morgonen, och sen när han stått där i hagen hela dagen så tänkte jag att på kvällen kanske ta mej en tur i ridhuset...eller skritta ut en runda kanske om de inte är för mörkt.

hur låter detta tro?
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

Nu har jag själv inte jättemycket erfarenhet av det här, men jag skulle nog göra såhär:

- ta dit pållen på förmiddagen
- ta en kort promenad kring omgivningarna (inte i närheten av hästarna) för att bli lite uppmjukad efter transporten och för att lugna ner lite innan eventuellt brallande i hagen
- ta en titt i stallet och få möjlighet att lukta/titta runt ostört
- släppa ut i hage
- ta in i box med bara en boxgranne

om det var en helt ny häst som jag själv inte kände så skulle jag nog låta den stå den kvällen och mumsa hö för att få möjlighet att känna sig trygg och ha koll på läget, eventuellt ta en promenad/ lätt tur om det var en häst som behöver röra på sig.
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

Vi brukar tycka att det är bra om hästen kommer på em eller kväll så att den kan stå i en box och nosa på sin boxgranne genom galler en natt först. Sedan släpper vi ut dem i en stor gemensan hage.
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

Jag hade nog valt att komma dit på morgonen/fm. Dels som du säger pga trafiken dels för att då kan hästarna träffas ute i hagarna under dagen (givetvis åtskillda) så blir det (oftast) inte så oroligt i stallet sen när de kommer in...;)

Varför skall de vara åtskilda ute? Hur kan de då träffas?
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

Vi brukar tycka att det är bra om hästen kommer på em eller kväll så att den kan stå i en box och nosa på sin boxgranne genom galler en natt först. Sedan släpper vi ut dem i en stor gemensan hage.

Kan bara hålla med!
Jag ska flytta den häst som bokstavligen är min baby. För jag hr fött upp henne själv sedan hennes mamma dog när hon två veckor gammal. Denna häst har aldrig varit i ett annat stall än vårt, men ska nu iväg på inridning.
Jag åker md henne i eftermiddag så hon är framme i kväll och kan få sin kvällsmat på et nya stället. Plus att då blir hon inte ensam i stallet och det kommer att finnas folk där.
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

Vi brukar tycka att det är bra om hästen kommer på em eller kväll så att den kan stå i en box och nosa på sin boxgranne genom galler en natt först. Sedan släpper vi ut dem i en stor gemensan hage.

Så har vi också alltid gjort och det har alltid fungerat utmärkt. Visst blir det alltid lite spring när den nya hästen ska placeras och hälsas in i flocken, men oftast är det lugnt senare samma dag OM inte den nya hästen är ovan vid flockar eller bestämmer sig för att ta strid om någon position direkt.

De flesta hästar har dock varit tillräckligt smarta för att avvakta och läsa flocken i någon vecka, innan de tagit strid för sin position.
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

min häst ska inte släppas ihop med dom andra förren vid betet, så de är nån månad han får stå själv..annars hade jag antagligen gjort så att jag kom dit på eftermiddan/kvällen då dom andra är inne och låta han nosa på dom där och sen ut nästa dag..

men..nu ska han gå brevid dom andra ett tag så då kanske de inte spelar lika stor roll om han ser dom andra i hagen eller i boxen första gången?

ja kan verkligen inte bestämma mej alls..på ett sätt känns de tryggare att komma dit på eftermidda/kväll och lämna han lugn o fin i boxen och sen komma när dom släpper ut nästa dag.
men då är de främst trafiken dit jag är lite orolig för, men de kanske inte är mycket trafik en söndag eftermiddag?

de enda jag är orolig för om ja skulle komma dit på morgonen är att han springer mycket i hagen o blir stressad när ja går därifrån o lämnar honom...givetvis så lämnar jag han inte om han är stressad..då står jag nog där tills han är lugn.

men de kan ju också va så att han är lugn i hagen brevid dom andra som står väldigt nära honom endå.. han en väldigt lugn häst i dom flesta situationer.

annars ser jag lite mer fördelar med att vara där på morgonen..jag hinner dessutom lämna transport och bil samma dag..

ser lika många fördelar/nackdelar med båda..
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

Nu har jag varit och lämnar av min baby. Har gått hur bra som helst. Resan dit tog ca 2 timmar och på eftermiddagar på helgen är det inte så mycket trafik. Om det nu är det du är orolig för.
Så nu står hon i sin nya box och äter kvällsmat. Hon kommer inte heller få gå med de andra hästarna i hagen de första dagarna.
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

Jag har läst liknande trådar innan och hört flera säga att de tycker att det har funkat bäst att komma em/tidig kväll och ställa in hästen i en box. Då kan hästarna vänja sig lite och "ytligt" bekanta sig (om även i varsin box) i lugn och ro innan de släpps ut i hagen dagen efter. En del menar att det är bra att först släppa ut nya hästen ensam med ledarhästen i en hage så de får hälsa och sedan släppa ihop dem med andra hästar..
Så tror jag att jag kommer göra när mina kommer hem och träffas i maj.
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

jo..om hästarna ska släppas ihop så är de ju en bra ide..men min pålle ska gå själv fram till betet.
 
Sv: vilken tid till nytt stall?

jo..om hästarna ska släppas ihop så är de ju en bra ide..men min pålle ska gå själv fram till betet.

Jag hade nog gjort så ändå så får de glutta på varandra innan de släpps i hagen även om de går i olika hagar jämte varandra.. Känns bra bara..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
527
Senast: Funderarn
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 123
Senast: Oknytt
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 172
Senast: Smurfoff
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 826
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp