Vilken titel kommer Drottning Margrethe ha efter abdikationen?

Rosett

Trådstartare
Mary kommer få titeln drottning(gemål) och Frederik blir ju kung (regent), då kan ju inte Margrethe fortsätta ha titeln drottning (regent).

Vet att något europeiskt land haft två drottningar samtidigt (var det inte Danmark eller Nederländerna...?) men då var nog inte den äldre en fd regerande drottning utan drottninggemål.

En regerande drottning kan väl inte "nedgraderas" till prinsessa?


Jag har googlat men inte hittat svar.
Enligt wikipedia kan en mor till en regent kallas drottningmoder, Elizabeth IIs mor var ju det, men nu i Danmark blir ju den nya regenten kung, kan Margrethes titel bli "konungmoder" då?
 
Mary kommer få titeln drottning(gemål) och Frederik blir ju kung (regent), då kan ju inte Margrethe fortsätta ha titeln drottning (regent).

Vet att något europeiskt land haft två drottningar samtidigt (var det inte Danmark eller Nederländerna...?) men då var nog inte den äldre en fd regerande drottning utan drottninggemål.

En regerande drottning kan väl inte "nedgraderas" till prinsessa?


Jag har googlat men inte hittat svar.
Enligt wikipedia kan en mor till en regent kallas drottningmoder, Elizabeth IIs mor var ju det, men nu i Danmark blir ju den nya regenten kung, kan Margrethes titel bli "konungmoder" då?
Innebär inte "drottningmoder" att det är en drottning som är mor till regenten? På samma sätt blir väl kungens änka drottning (moder) om kungen dör?
 
Det finns helt enkelt ingen praxis i Sverige eftersom vi aldrig haft en abdikerad monark inom landets gränser efter abdikationen.

Skulle det bli så gissar jag att drottning Victoria I bestämmer vilken titel den abdikerade kungen får. Sedan misstänker jag också att hon gärna ser att han allra minst lämnar Stockholm men helst landet (södra Frankrike kanske vore lämpligt avstånd) :angel:
 
Innebär inte "drottningmoder" att det är en drottning som är mor till regenten? På samma sätt blir väl kungens änka drottning (moder) om kungen dör?
Jo ... fast danska drottningens man var inte kung utan prinsgemål. Hmm ...
 
Jo ... fast danska drottningens man var inte kung utan prinsgemål. Hmm ...

En ofrälse som gifter sig med en drottning kan aldrig bli kung. Det kan bli så även om gemålen är adlig/kunglig men av lägre rang än monarken (drottning Victoria I av England tex, hennes gemål var adlig).

Edit: Jag tror tom att han var kunglig men av lägre rang.
 
Senast ändrad:
Drottning Beatrix av Nederländerna abdikerade frivilligt till förmån för sin son 2013 och återtog då titeln prinsessa
Så min gissning är att Drottning Margarethe kommer att kallas prinsessa
 
Senast ändrad:
Förmodligen kommer hon ha kvar drottningtiteln.
1000004720.jpg


Hon är väl mest "en drottning" sen, inte drottningen av Danmark.
 
Exdrottning? Juan Carlos kallas ju exkung.
Man kan inte jämföra henne med den blivande drottning Mary eftersom hon har varit regerande drottning, Mary blir kungagemål. Queens consort på engelska.
Skrev jag ju. Jag har inte jämfört dem. Mary blir samma slags drottning som Silvia.
 
En ofrälse som gifter sig med en drottning kan aldrig bli kung. Det kan bli så även om gemålen är adlig/kunglig men av lägre rang än monarken (drottning Victoria I av England tex, hennes gemål var adlig).

Edit: Jag tror tom att han var kunglig men av lägre rang.
Jag vet, skrev ju att han var prinsgemål. Margrethes man var adlig, greve tror jag. Är ju därför hans danska ättlingar är grevar/grevinnor av Monpezat också.
 
Utgår från att det kommer vara ”Hennes majestät, Drottning Margrethe”. Varför skulle det vara något annat? Eller jo iofs, Beatrix blev ju prinsessa.
För att Mary blir "Hennes Majestät, Drottning Mary". Tror inte det kan finnas två "H.M. Drottningen" i samma land.
H.M. är högsta rangen inom monarkierna som vi har i Europa.

Edit: Hon kanske blir "H.K.H. Drottningen" men det låter konstigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp