Vilken tjocklek på bett?

Dopy

Trådstartare
Skulle beställa ett nytt bett till hästen, men då fanns det i olika tjocklekar, finns i Ø14 mm och Ø12 mm.
Vilket är den normala tjockleken? vill inte ha ett smalt eller tjockt bett, utan ett "standard"/normal tjocklek.

Så vilken ska jag ta? Ø 12 mm?
 
Skulle beställa ett nytt bett till hästen, men då fanns det i olika tjocklekar, finns i Ø14 mm och Ø12 mm.
Vilket är den normala tjockleken? vill inte ha ett smalt eller tjockt bett, utan ett "standard"/normal tjocklek.

Så vilken ska jag ta? Ø 12 mm?
Nu har du kanske redan beställt men jag tycker det beror på hästen om den har tjocka läppar, hur den ser ut i munnen osv. Jag själv undviker för tjocka bett och hade valt 12 för det är det normala bland mina hästar. 😊
 
Nu har du kanske redan beställt men jag tycker det beror på hästen om den har tjocka läppar, hur den ser ut i munnen osv. Jag själv undviker för tjocka bett och hade valt 12 för det är det normala bland mina hästar. 😊
Jag har ett "normalt" bett nu, och det passar bra storleksmässigt.
Jag vill inte ha ett tjockt bett eftersom det normalt inte finns plats för dessa bett i hästens mun, men vill inte heller ha ett smalt bett eftersom det då blir "skarpt" och hästen är väldigt mjuk i munnen/känslig.

Tex ett pee-wee bett som endast är 8 mm tjockt skulle jag ALDRIG sätta in i munnen på denna häst. Därför jag kände mig tveksam ifall 12 mm var normalt eller väldigt smalt :)
 
Jag har ett "normalt" bett nu, och det passar bra storleksmässigt.
Jag vill inte ha ett tjockt bett eftersom det normalt inte finns plats för dessa bett i hästens mun, men vill inte heller ha ett smalt bett eftersom det då blir "skarpt" och hästen är väldigt mjuk i munnen/känslig.

Tex ett pee-wee bett som endast är 8 mm tjockt skulle jag ALDRIG sätta in i munnen på denna häst. Därför jag kände mig tveksam ifall 12 mm var normalt eller väldigt smalt :)
Det är väl inte "väldigt" smalt, smalaste man får tävla med på ponny är 10mm. 12 ser jag som normaltunt.
 
Jag har ett "normalt" bett nu, och det passar bra storleksmässigt.
Jag vill inte ha ett tjockt bett eftersom det normalt inte finns plats för dessa bett i hästens mun, men vill inte heller ha ett smalt bett eftersom det då blir "skarpt" och hästen är väldigt mjuk i munnen/känslig.

Tex ett pee-wee bett som endast är 8 mm tjockt skulle jag ALDRIG sätta in i munnen på denna häst. Därför jag kände mig tveksam ifall 12 mm var normalt eller väldigt smalt :)
12 mm är normalt 🙂
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 827
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
778
Senast: Linda_A
·
Fritid Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke? I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de...
Svar
17
· Visningar
771
Senast: Bison
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 834
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp