Vilken transport letar jag efter?

trofé

Trådstartare
Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med säkerhetsbommar bak och behöver nog ev bytas golv inom överskådlig framtid, så funderar på att byta hela transporten. Det jag gillar mycket med min nuvarande transport är att den känns väldigt rejäl och gedigen. En del andra släp jag känt på luckor mm på känns mindre stadiga och stabila, bakluckor som "svajar"/inte känns stumma mm.

Önskemål:
Totalvikt max 1500 kg (jag har E kort, men det är vad nuvarande bil får dra)
Maxlast minst 600 kg
Säkerhetsbommar fram (de som man ska skruva ur en ögla/bult går bort, snabbutlösning önskas)
Gärna säkerhetsbommar bak
Boggie
Maxpris ca 50 000 kr
Bonus fronturlastning (skulle det ena hästen gilla bättre)

Aluminiumgolv, är det bra eller dåligt? Har aldrig haft det tidigare. Step up, är det fördel till svårlastad häst?

Jag har mer koll på de märken och modeller som fanns för ett antal år sedan, och inte så uppdaterad på dagens utbud. Alla tips och förslag på vad som kan vara bra att börja kolla på uppskattas!
 
Senast ändrad:
Cheval liberte har mycket du önskar till ett lägre pris, du kan få tag i en bra släp begagnad för dom pengarna. Skulle välja aluminium alla gånger!
Har inte koll på vikter, men kolla deras hemsida.
 
Cheval liberte har mycket du önskar till ett lägre pris, du kan få tag i en bra släp begagnad för dom pengarna. Skulle välja aluminium alla gånger!
Har inte koll på vikter, men kolla deras hemsida.
De har ju dock bommar som man får skruva loss.

TS, jag hade liknande släp innan och liknande kravlista, det slutade med att jsg köpte en Thule Excellent.
 
Det är tyvärr extremt få märken som har "äkta" snabbutlösning/panikutlösning.

Jag hade det på min önskelista men slutade med att jag strök det då det begränsade utbudet extremt. Jag köpte det närmaste jag kom önskelistan - där 1400 kg totaltvikt och så nära 700 kg lastvikt som möjligt var en begränsande faktor - ett Cheval Liberte alusläp.
 
Det är tyvärr extremt få märken som har "äkta" snabbutlösning/panikutlösning.

Jag hade det på min önskelista men slutade med att jag strök det då det begränsade utbudet extremt. Jag köpte det närmaste jag kom önskelistan - där 1400 kg totaltvikt och så nära 700 kg lastvikt som möjligt var en begränsande faktor - ett Cheval Liberte alusläp.
Nej precis, vill helst ha riktiga säkerhetsbommar som räcker med att fälla en spak, eller liknande och inte behöva ta fram något och skruva ned bommen med. Hittade du något när du letade som var ett alternativ till Cheval Liberte som hade panikbommar?
Har du varit nöjd med släpet du köpte?
 
Nej precis, vill helst ha riktiga säkerhetsbommar som räcker med att fälla en spak, eller liknande och inte behöva ta fram något och skruva ned bommen med. Hittade du något när du letade som var ett alternativ till Cheval Liberte som hade panikbommar?
Har du varit nöjd med släpet du köpte?

Nej jag hittade inget som uppfyllde övriga krav och budget med äkta panikbommar. Då hade jag fått köpa ett beg plyfasläp och det ville jag inte.

Jag har bara haft det några veckor och inte kört häst i det än. Men ligger super efter bilden, sjukt bekvämt att hämta spån med iom att det är kombiramp som kan öppnas som dörr och man kan lasta på spån med truck.

Sen så det ÄR ett budgetsläp. Jag betalade med viss rabatt 70' nytt. För ett alusläp med kanonfjädring (inte två styva axlar) med fyra öppningsbara fönster (två är tillägg) taklucka (tillägg), kombiramp, dubbdäck (tillägg) osv. Och nånstans finns ju alltid prisskillnaden. Så t ex får man banka till lite i nederkant för att gå igen om man öppnat som dörr (och ta tag lite där när man öppnar), man ser på vissa små detaljer att det är en lite sämre finish osv. Men för pengarna får man massor. Och jag hade inte lust att lägga dubbelt så mycket.
 
Nej jag hittade inget som uppfyllde övriga krav och budget med äkta panikbommar. Då hade jag fått köpa ett beg plyfasläp och det ville jag inte.

Jag har bara haft det några veckor och inte kört häst i det än. Men ligger super efter bilden, sjukt bekvämt att hämta spån med iom att det är kombiramp som kan öppnas som dörr och man kan lasta på spån med truck.

Sen så det ÄR ett budgetsläp. Jag betalade med viss rabatt 70' nytt. För ett alusläp med kanonfjädring (inte två styva axlar) med fyra öppningsbara fönster (två är tillägg) taklucka (tillägg), kombiramp, dubbdäck (tillägg) osv. Och nånstans finns ju alltid prisskillnaden. Så t ex får man banka till lite i nederkant för att gå igen om man öppnat som dörr (och ta tag lite där när man öppnar), man ser på vissa små detaljer att det är en lite sämre finish osv. Men för pengarna får man massor. Och jag hade inte lust att lägga dubbelt så mycket.
Varför valde du bort begagnat plyfa släp?
 
Varför valde du bort begagnat plyfa släp?

Plyfa ruttnar. Och du har ingen aning hur långt ett beg släp gått och hur mycket som är kvar på axeln. Mitt förrförra besiktigades ua. Ett år och inte ens 100 mil senare så nedslag "axellagringar, båda sidor, glapp". Fick byta axeln. Med boogie blir det byta två axlar. Och då var det beg släpet inte så prisvärt längre.
 
Plyfa ruttnar. Och du har ingen aning hur långt ett beg släp gått och hur mycket som är kvar på axeln. Mitt förrförra besiktigades ua. Ett år och inte ens 100 mil senare så nedslag "axellagringar, båda sidor, glapp". Fick byta axeln. Med boogie blir det byta två axlar. Och då var det beg släpet inte så prisvärt längre.
Det är ju helt sant. Men man slipper ju mycket av det första värdetappet på nytt släp (eller bil eller annat) genom att köpa begagnat. Avvägningsfråga...
 
Det är ju helt sant. Men man slipper ju mycket av det första värdetappet på nytt släp (eller bil eller annat) genom att köpa begagnat. Avvägningsfråga...

Jag avser inte sälja det. Men hade jag kunnat hade jag gjort som sist - köpt ett 1-2 år gammalt. Så det första raset försvunnit. Men de finns inte ute beg i någon omfattning. Folk verkar behålla dem och inte sälja.

Så. Fick hosta upp för nytt - fördelen är att kunna få det med precis de tillval jag vill ha. Försöker jag trösta mig med ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Vi ska byta ut våran hästtransport, och nu står vi och velar lite grann, antingen en Boj -10, en nyrenoverad star trailer från -08 med...
Svar
7
· Visningar
920
Utrustning Det börjar bli dags att fundera på en ny och större transport. Frågan är om det ens finns någon transport som uppfyller mina önskemål...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 702
Utrustning Nu tror jag äntligen det är dags att leta efter en ny transport. Men behöver lite hjälp med att hitta vilka märken som kan motsvara mina...
Svar
14
· Visningar
1 757
Senast: orion_x
·
Utrustning Hejsan alla bukare! Jag går i transportköpar tankar och undrar vad för modeller som kan passa? Hästen är svårlastad och själva...
Svar
19
· Visningar
1 503
Senast: KNUTEN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp