Vilken transport ska jag ha?

Ramona

Trådstartare
Jag behöver köpa mig en egen transport. Jag åker inte jättemycket, men vill ha friheten så det är viktigt att det är sådana bromsar som inte kloggar igen eller fastnar bara för att släpet står still någon månad. Är någon transport mer känd än andra för att ha bra hållbara bromsar trots att man inte kör timtals varje vecka?

Boggie och sådär är ju självklart, men har inga preferenser kring canvas bak mm. Det är helt okej. Undviker helst dörrar bak, och har bommar, men det står och faller inte på det. Vill ha ett billigare släp som ändå ligger bra på vägen och som inte är för tungt att dra. Hyr en Boj när jag behöver och upplever att den är lite väl tung. Det var 15 år sedan jag ägde ett släp sist så jag antar att mycket har hänt på marknaden sen dess.
 
Bromsarnas benägenhet att krångla beror enligt min erfaret mer på hur väl de underhålls än modell på släpet. Det och på att man inte är oförståndig nog att lämna handbromsen i när släpet är parkerat och att man ser till att köra fram lite igen efter man backat in släpet till parkeringen så att dragstången inte är hoptryckt.
 
Vad har du för bil? Hur mycket får den dra? Vad har du för körkort? B96? BE?
Kommer du att byta bil närmaste 2-3 åren?
 
Jag köpte ett relativt billigt släp i somras och jag är nöjd. Det heter X-trail jade, tvåhästars som kan ta 595 kg häst (totalvikt 1300 kg).

Den har inget extravagant och är basic i alla avseenden, men den ligger väldigt fint på vägen och har aluminiumgolv.

Så det kan jag rekommendera, om flashighet inte är viktigt.
 
Kör du inte mycket hade jag nog tittat runt vad som ligger i rätt prisklass begagnat i ditt område. Du vet ju lite vilka funktioner du tycker suger och helhetsintrycket gör rätt mycket. Samma märke kan vara vanskött med dåliga bromsar som låser sig, medan en äldre av samma märke och modell kan vara välskött och helt utan sådana problem.

Genrellt undviker jag Cheval Liberté och Värmlandsvagnen och favoriserar Boj Classic, men det handlar så himla mycket om vilka hästar en ska transportera. Vi kunde få vilka tokstollar som helst med och utan föl och i olika storlekar så vi behövde en kraschsäker vagn med dörrar etc. Därav mitt favoritval.
 
Genrellt undviker jag Cheval Liberté och Värmlandsvagnen och favoriserar Boj Classic, men det handlar så himla mycket om vilka hästar en ska transportera. Vi kunde få vilka tokstollar som helst med och utan föl och i olika storlekar så vi behövde en kraschsäker vagn med dörrar etc. Därav mitt favoritval.
Men då tänker vi likadant. Jag har ju alltid en massa olika hästar så jag kan ju inte köpa utefter vad jag har nu. I år är första året på många jag inte får föl, men då finns det ett gäng unghästar istället som ska åka hit och dit. Och någon saluponny mm.

Men är inte Boj rätt så tunga? Hyr en Forzab nu och tycker att bilen drar lite väl mycket i jämförelse när jag typ drar husvagnen eller en annan hästtransport.
 
Men då tänker vi likadant. Jag har ju alltid en massa olika hästar så jag kan ju inte köpa utefter vad jag har nu. I år är första året på många jag inte får föl, men då finns det ett gäng unghästar istället som ska åka hit och dit. Och någon saluponny mm.

Men är inte Boj rätt så tunga? Hyr en Forzab nu och tycker att bilen drar lite väl mycket i jämförelse när jag typ drar husvagnen eller en annan hästtransport.
Nu baserar jag detta enbart på dom två vagnar jag ägt! Min första släpa var ett Ifor enhästars, vägde 740 kg har jag för mig.. Miitt nuvarande släp är ett Mustangsläp som jag har haft i 14 år. Mustangsläpet väger 900 kg men det är oerhört mycket mer strömlinjeformat och mer lättrullat än Iforn så även om det väger mer så drar bilen mindre soppa än när jag drog Iforn.

I övrigt är jag supernöjd med släpet! Dansar igenom besiktningen varje gång, dom blir lite förvånade varje gång dom ska kolla golvet eftersom det är plastgolv men säger varje gång att allt ser superbra ut. Har servat bromsarna typ två gånger på alla år aldrig några problem! Börjar bli lite matt i glasfibern men det bryr jag mig inte om!
 
Men är inte Boj rätt så tunga? Hyr en Forzab nu och tycker att bilen drar lite väl mycket i jämförelse när jag typ drar husvagnen eller en annan hästtransport.

Jo, det är en rejäl padda. Vi hade med sadelkammare och garderob, och det är en maffig pjäs. Men det behövs för att stå pall när 900 kg får frispel och inte vill åka transport längre. Trots fullständiga idioter i släpet hände det aldrig något med själva vagnen.
 
Jag är tacksam för vårat UME, det har hängt med nu i 15 (?) år och blivit utsatt för det mesta vid det här laget. Kör under sommarhalvåret normalt ett 3,5ton 3-hästarssläp så jag tycker UME-släpet är fislätt baktill. Detta innebär att UME-släpet endast rullar regelbundet vinterhalvåret och har aldrig krånglat med bromsar eller dylikt.

EDIT: om det är något jag kategoriskt undviker så är det mörka/svarta släp, ffa taket. Det blir så otroligt varmt inne i släpet när solen ligger på trots bra ventilation.
 
Jag säger också Star eller Thule beroende på hur nytt det ska vara. Vi har en Star Diamant från -98 och en nyare Thule excellent premium Grand Prix. Aldrig något krångel med någon av dem. Stabila och gedigna släp. Thulen går mer sporadiskt än Star:en (för att jag gillar fronturlastning) men bromsarna krånglar inte ändå. Något av det jag gillar bäst är lösningarna för bakbommarna. Bara att lägga/trycka dit, inga jobbiga sprintar.
 
Åh, är det släpet med alla punkteringar 😁
Haha, ja fast vi har inte haft något sedan vi ökade lufttrycket. Tog ett tag att inse att det inte funkade med vanliga kompressorer på mackar och att lufttrycket vi blivit instruerade att använda var för lågt. *peppar peppar* har vi inte haft punka på snart 5 (?) år tror jag.
 
  • Haha
Reactions: fio
@Ramona Jag har haft Värmlandsvagn i tio år, är mycket nöjd för de pengarna. Ett enkelt släp som inte krånglat, jag orkar hantera det trots att jag är rätt klen. Har öppningsbara fönster som är riktigt bra på sommaren.

Funderar dock på att byta till ett nyare och har återförsäljare av Ifor Williams rätt nära, någon som har erfarenhet? Jag vill ha sadelkammare som rymmer westernsadlar.
 
Boj Bravo EH har jag nu och känner mest att jag aldrig kommer byta märke igen, vi är så nöjda med det. Thule var jag också nöjd med, båda har tålt hoppande panikslagen storhäst utan en skråma.
Boj får plus på grund av "riktiga" panikbommar som inte mitt Thule hade samt alugolvet, men panikbommar fanns på vissa av Thules modeller också. Dörrar bak är toppen, man utsätts inte för sparkar om man råkar köra en sådan variant på häst.
Lånade nyligen ut mitt släp till en vän vars nya häst då hoppade över bommen 2 ggr på raken. Inte ett märke finns i släpet efter detta. Värmlandsvagnen var jag mest missnöjd med. Den gick bra och skramlade inte, men den var väldigt trång och mycket, mycket varm invändigt.

Bromsarna tycker jag är lika samma på alla släp.
 
@Ramona Jag har haft Värmlandsvagn i tio år, är mycket nöjd för de pengarna. Ett enkelt släp som inte krånglat, jag orkar hantera det trots att jag är rätt klen. Har öppningsbara fönster som är riktigt bra på sommaren.

Funderar dock på att byta till ett nyare och har återförsäljare av Ifor Williams rätt nära, någon som har erfarenhet? Jag vill ha sadelkammare som rymmer westernsadlar.
Flera av mina kompisar är väldigt nöjda med Ifor. Tror dock inte man kan få sadelkammare, som mest dörrhängt sadelskåp.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 475
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 905
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 876
Senast: fio
·
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
1 945
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp