Vilken TV ska man köpa?

Diabetikern

Trådstartare
Alltså på riktigt...

Vår TV sjunger på sista versen så måste börja hålla utkik efter en ny. Vad är egentligen skillnaden mellan LED. OLED. QLED och allt annat.

Märkte just hur dålig bild det var när vi köpte en begagnad till sambosn son i födelsedagspresent och den räknades som dålig bild :rofl:

Vilken TV rekommenderar ni?
 
Vilken budget har ni och vilken storlek har ni tänkt?

Har inte funderat på budget men storleksmässigt runt 55-65
Har 55 idag. Inte satt någon budget utan tänkte kolla efter en prisvärd TV. Mer lite vad man ska hålla koll på. Vad är bra/dåligt typ.

Tänkte något i mellanklass :)
 
Samsung har ju en del ute för runt 7000 i den storleken.
Helt ok bild och kvalitet
Har dock inte sån dyr tv själv av förklarliga skäl men brukar roa mig med att kolla.
 
Alltså på riktigt...

Vår TV sjunger på sista versen så måste börja hålla utkik efter en ny. Vad är egentligen skillnaden mellan LED. OLED. QLED och allt annat.

Märkte just hur dålig bild det var när vi köpte en begagnad till sambosn son i födelsedagspresent och den räknades som dålig bild :rofl:

Vilken TV rekommenderar ni?
Det beror nog på om ni har några speciella krav/behov eller "vanligt" tv-tittande? Ska den vara Smart med inbyggda appar som Netflix, Viaplay osv.

Något att kolla på är hur många/vilka ingångar det finns på TVn.
Ska ni tex koppla in flera BluRay-spelare/dator/spelkonsoler osv är det bra om det finns tillräckligt många HDMI ingångar.
Bor ni tex i lägenhet där ni får ut kabel-tv genom uttag i väggen är det bra att TVn har dom rätta ingångarna som tex analogt antennuttag osv för att kunna koppla in kabeln direkt in i TVn.

OLED/QLED är olika tekniker som dom olika tillverkare använder sig av.

Googla på LED/OLED/QLED så finns det en del förklaringar hur det fungerar och skillnader mellan dom olika.
Om jag inte missminner mig helt ger t ex. en QLED bättre färgåtergivning och ljusstyrka medans en med OLED-teknik ger en bättre svärta (svart =svart) då dioderna släcks helt i bilden när färgen ska vara svart.

Sen finns det nästa snår med olika upplösningar som 4K/8K osv. "Vanlig" tv sänds inte i den upplösningen för tillfället (kanske finns vissa undantag), så med för hög upplösning på själva TVn kan bilden uppfattas dålig/pixlig, men däremot finns det på vissa streamingtjänster och spelkonsoler.

Kanske inte var detta svaret du sökte men lite att fundera över iallfall. ;)
 
Vi var OLED och det är riktigt najs med svärtan. :D Man serverkligen skillnad mot andra apparater där dioderna ska visa svart färg och fortfarande lyser medan på vår tv stängs de av. Om TVn visar helt svart bild så lyser den inte alls, i ett helt svart rum är det alltså fortfarande bäcksvart. :)

Den har också inbyggda appar vilket är skönt. Alla playtjänster, Netflix och YouTube är ett klick iväg och det går snabbt att stoppa i en usb sticka också samt att casta på TVn. Det negativa är väl att den är mer som en dator så den kan låsa sig ibland vilket känns märkligt med en tv.
 
Några korta tankar...
  • Har man en hembioförstärkare (motsvarande) är antal ingångar på tv:n inte kritiskt - allt går normalt ändå via förstärkaren.
  • Har man, eller vill ha, en AppleTV så är inbyggda appar inte någon fördel. Jag har en rätt ny Philips-tv med egna androidappar och dessutom en AppleTV (4 gen), och upplever AppleTV:n som snabbare och märkbart mer stabil.
  • Jag hade förmodligen valt OLED-panel just idag.
  • På en tv runt 55" och uppåt hade jag velat ha 4K/UHD upplösning, på en mindre hade det räckt fint med 2K/1080/FullHD.
 
Jag köpte en Philips 65 tum på Elgigantens sommarrea här om dagen för 7990 kr. Den har massa features med appar och inbyggd Chrome cast. Man får också med en Google nest om man tycker sånt är kul!

Jag har haft den några dagar nu och är jättenöjd än så länge! Jag kan dock ingenting om TV:s egentligen men den duger helt klart för mina behov :)
 
Smart-tv:ar kan användas för att spionera på er via ert nätverk. Jag skulle inte köpa en sån.
Annars har jag inga tips.
 
Smart-tv:ar kan användas för att spionera på er via ert nätverk. Jag skulle inte köpa en sån.
Annars har jag inga tips.
Det kan alla apparater med någon typ av nätverksuppkoppling så då får man undvika det mesta i så fall.

Däremot undviker jag själv tex röststyrning och platstjänster av just den anledningen.
 
LED – tunn design och låg energiförbrukning

LED-TV är den teknik som innebar starten för dagens supertunna TV-apparater. Bildpanelen på en LED-TV fungerar via miljontals flytande LCD-kristaller som tänder och släcker ljuset med hjälp av ett invecklat system av mikroskopiska färgfilter. Själva ljuset kommer från lysdioder (LED), vilket ger dig möjlighet att få en ytterst tunn design och en imponerande låg energiförbrukning. Ljusdioderna sitter antingen längs kanten (Edge-LED) eller fördelade över hela baksidan av panelen (Full Backlight).
En nackdel med LED är att de inte kan återge helt kolsvart, och du kan också uppleva att belysningen på baksidan skiner ojämnt i mörka partier partier, särskilt i närheten av skärmens ytterkanter (”bleeding”). Normalt sett är det här dock inte något du tänker på.
LCD-TV-apparater är okomplicerade att använda och fungerar fint under nästan alla ljusförhållanden och med alla bildkällor. De är också den mest prisvänliga kategorin och har gjort både storbildsskärmar och Smart TV tillgängligt för vanliga konsumenter. De har dock kommit att avlösas av de nyare och mer avancerade QLED-modellerna.

QLED – nästa nivå av LED
QLED-tekniken utvecklades ursprungligen av Samsung, men andra tillverkare arbetar idag med samma principer. I en QLED-TV har både LED-bakgrundsbelysningen och LCD-kristallernas funktion fintrimmats nästintill perfektion, vilket gör att du kan uppnå en helt fantastisk bildkvalitet.
En QLED-TV bygger på den så kallade Quantum Dot-bakgrundsbelysningen som har ett skikt av ultrasmå nanokristaller (quantum dots) direkt bakom LCD-panelen. Varje enskild kristall är gjord för att skicka antingen rött, grönt eller blått ljus när de träffas av bakgrundsbelysningen. Den här ljuset styrs vidare till respektive röda, gröna och blå bildpunkter (pixlar) på själva skärmen. Varje enskild pixel har med andra ord sin egen ”rätta” färg istället för vitt, och det gör stor skillnad.
En QLED-TV kan återge hela färgrymden helt korrekt, helt linjärt och med full ljustäthet oavsett ljusstyrka. Det betyder imponerande mättade och naturliga färger under alla förhållanden. Samtidigt får du både svärta och betraktningsvinkel på en nivå som ligger väldigt nära OLED.

OLED – framtidens TV?
Efter att ha varit på gång under några år har så kallade OLED-TV (Organic LED) kommit att bli ett seriöst alternativ på marknaden. I en OLED-skärm är det de enskilda pixlarna som sänder ut ljus, och därmed kan du kombinera flera av fördelarna hos LED och de nu utdöda plasma-TV-apparaterna: supertunn design, låg energiförbrukning, perfekt svärta och ultrasnabb svarstid.
Det är lite lustigt, men OLED och QLED är var för sig suveräna på det den andra tekniken är sämst på. OLED har alltså perfekt svärta, eftersom du här bara behöver släcka de rätta pixlarna för att få kolsvart. Å andra sidan är ljusstyrkan ganska begränsad jämfört med QLED.
QLED får å sin sida verkligen jobba hårt för att släcka det kraftfulla ljus som strålar bakom panelen, och det går (ännu) inte att göra till 100 procent. I gengäld är QLED-paneler suveräna på att ge bra ljusstyrka när det behövs, även lokalt i bilden. Det ger dem en fördel jämfört med OLED, inte minst i upplysta rum.
Sett till helheten verkar OLED på pappret kunna bli framtidens TV, men även om tekniken är spännande står det fortfarande och väger om OLED eller QLED blir framtidens dominerande TV-teknik.
 
Själv försöker jag spara ihop till en QLED smart TV då jag vill kunna se på TV när solen lyser på skärmen, haft problem i många år att bilden inte syns när solen ligger på.
 

Liknande trådar

Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
318
Senast: lytesout95
·
Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 585
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp