Vilken typ av djur skulle jag kunna skaffa?

Livsgnista

Trådstartare
Hej alla!
Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu bor jag i en lägenhet med min sambo mitt i en medelstor stad. Jag har två hästar inackorderade så jag får ca 2 timmar djurtid i genomsnitt varje dag. Men jag skulle allra helt ha djur omkring mig hela tiden. Men min sambo är väldigt ointresserad av djur. Vilket iofs kan vara bra då man så klart inte ska stänga in vissa typer av djur i lägenhet. Skulle jag bo själv så vet jag inte om jag skulle kunna kontrollera mig själv.

Men det jag undrar är om någon har något tips på något djur man kan ha i lägenhet som en sambo som inte är intresserad av djur kan acceptera? Jag tänker något som inte luktar så mycket men ändå kan tillfredställa mina djurbehov :).

OBS: vi letar efter hus. När vi hittar det så kommer vi ha så mycket djur att min sambo inte kommer kunna säga nått :P. Men jag har själv kontrollerat mig själv då jag är noga med att djuren i sig också har det bra. Inte alla fungerar i lägenhet.

Vill bara ha massa tips, förmodligen kommer det inte bli något av det.. Men jag längtar så!
 
Kaniner är rätt trevliga att ha i lägenhet, ger man dem lite tid och med tålamod, utvecklar de snabbt personlighet och utser favoritperson. Även råttor och hamstrar kan vara trevliga.

Alla "luktar" ju lite om man inte sköter om deras burar varje dag, och det tar lite olika lång tid för dem att acceptera "mys, gos och aktiviteter" som som man ju gärna vill de skal vara med på.
 
Hej alla!
Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu bor jag i en lägenhet med min sambo mitt i en medelstor stad. Jag har två hästar inackorderade så jag får ca 2 timmar djurtid i genomsnitt varje dag. Men jag skulle allra helt ha djur omkring mig hela tiden. Men min sambo är väldigt ointresserad av djur. Vilket iofs kan vara bra då man så klart inte ska stänga in vissa typer av djur i lägenhet. Skulle jag bo själv så vet jag inte om jag skulle kunna kontrollera mig själv.

Men det jag undrar är om någon har något tips på något djur man kan ha i lägenhet som en sambo som inte är intresserad av djur kan acceptera? Jag tänker något som inte luktar så mycket men ändå kan tillfredställa mina djurbehov :).

OBS: vi letar efter hus. När vi hittar det så kommer vi ha så mycket djur att min sambo inte kommer kunna säga nått :P. Men jag har själv kontrollerat mig själv då jag är noga med att djuren i sig också har det bra. Inte alla fungerar i lägenhet.

Vill bara ha massa tips, förmodligen kommer det inte bli något av det.. Men jag längtar så!
Mitt favoritdjur när vi bodde i lägenhet var alla gånger marsvin :) ! Jättesöta, jätteroliga och superpersonliga :) ! HELT luktfria är de ju inte, men med regelbunden städning luktar de definitivt inte speciellt mycket alls.
 
Kanin

Hade en kanin lösspringande när jag bodde i lägenhet. Han var riktigt tam, kom skuttandes i full fart när jag ropade på honom, låg på mina fötter när jag diskade och satt med oss i soffan och åt popcorn när vi kollade på film 🥰
 
Även jag säger kanin! Ett tips är, beroende på vad du bor, att bli jourhem för kanin (eller annat smådjur så som gerbil, hamster, marsvin, chinchilla, osv.), så har du möjlighet att testa på vilket djur som kan passa dig :)
 
Alla smådjur kan kanske fungera. Gnagare, fiskar och amfibier. Jag tycker själv salamander är söta. Kostar inte så mkt, tar liten plats, låter inte nått särskilt och luktar inte.

Fåglar fungerar ju i lägenhet men låter mkt, kan hända att det inte blir så poppis.

Gnagare låter väl lite dom med marsvin och hamster är nattdjur och stökar runt en del på natten. Har ni en liten lägenhet utan möjlighet för ett eget rum till djuren kan det hända att ni får störd nattsömn, även det något att tänka på.

Lycka till med både hus och djur jakt ☺️
 
Reptiler brukar inte lukta, men vid val av art måste man tänka igenom om man är ok med levande föda eller ej
Men om man skaffar sköldpadda och liknande reptiler finns väl risken för salmonella om jag inte missminner mig? Mindre roligt att ha ett djur man måste tvätta sig direkt man rört det kan jag tycka....:down:
 
Håller med om kaniner! En hona + hane (bägge kastrerade). Möss är helt underbara. Råttor har jag aldrig haft själv, men de är så himla roliga och mysiga djur.

Om du tycker om fåglar och är okej med att ha dem lösa mycket, så funkar ett par skrattduvor (eller diamantduvor) i lägenhet. De kuttrar bara så de låter inte mycket alls.

Tycker denna videon är så gullig:

Denna är mer informativ:
(Ja, jag vill själv ha skrattduvor! :p)

Katarinaparakiter ska också fungera okej i lägenhet då de inte är så högljudda av sig jämfört med andra parakiter. Men det är bara vad jag läst mig till så vet inte vad den faktiska ljudnivån är.
 
Av mina tre katter och två hundar är kaninen den absolut mest lättskötta. Han har en bur som han bor i nattetid, annars är han lös i bostaden precis som de andra djuren. Rumsren och går på en kattlåda med träpellets i så blir minimalt med spill och lätt att tömma dagligen för absolut luktfritt. 👍


IMG_20220207_185412.jpg
 
Hej alla!
Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu bor jag i en lägenhet med min sambo mitt i en medelstor stad. Jag har två hästar inackorderade så jag får ca 2 timmar djurtid i genomsnitt varje dag. Men jag skulle allra helt ha djur omkring mig hela tiden. Men min sambo är väldigt ointresserad av djur. Vilket iofs kan vara bra då man så klart inte ska stänga in vissa typer av djur i lägenhet. Skulle jag bo själv så vet jag inte om jag skulle kunna kontrollera mig själv.

Men det jag undrar är om någon har något tips på något djur man kan ha i lägenhet som en sambo som inte är intresserad av djur kan acceptera? Jag tänker något som inte luktar så mycket men ändå kan tillfredställa mina djurbehov :).

OBS: vi letar efter hus. När vi hittar det så kommer vi ha så mycket djur att min sambo inte kommer kunna säga nått :P. Men jag har själv kontrollerat mig själv då jag är noga med att djuren i sig också har det bra. Inte alla fungerar i lägenhet.

Vill bara ha massa tips, förmodligen kommer det inte bli något av det.. Men jag längtar så!
Katt alla dagar i veckan.
Söta, snälla, tillgivna, rumsrena.

Har varit i lägenheter som luktar katt och kattlåda. Hos mig luktar det inget. Rengör lådan morgon och kväll. Katterna har en innätad balkong som de har fri tillgång till.

Det enda jag tycker luktar är blötmaten. Mina har fri tillgång, ger morgon och kväll.
 
Katt alla dagar i veckan.
Söta, snälla, tillgivna, rumsrena.

Har varit i lägenheter som luktar katt och kattlåda. Hos mig luktar det inget. Rengör lådan morgon och kväll. Katterna har en innätad balkong som de har fri tillgång till.

Det enda jag tycker luktar är blötmaten. Mina har fri tillgång, ger morgon och kväll.
Ja katt med självklart!,men fick för mig att det inte var efterfrågat men var säkert bara jag som läste knas 😅
 
Självklart katt 🐈❤️
Tycker inte sambon om katter kan du slå ha ut honom och behålla katterna så blir livet bättre 😁
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 513
Senast: LaMagia
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 006
Övr. Djur Hejsan! Jag bor helt ensam i min lägenhet och nu börjar jag tröttna på det... Skulle så gärna vilja ha en "sambo". Har funderat på...
Svar
13
· Visningar
1 664
Senast: Jenka
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 768
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp