Vilken typ av list?

Frokennordberg

Trådstartare
Nu behöver jag alla bukes hemmafixares kunskaper eftersom jag inte blir klokare av google :D

Jag har tagit bort en plastmatta från en annan plastmatta (tidigare tråd här) och sent omsider har jag äntligen, ta i trä, verkat bli av med det mesta limmet. Nu återstår ju slutsteget, att fixa till kanterna igen. Det sitter en vanlig, klassisk golvlist vid väggen. Sedan satt det en annan märklig, tunn list framför/ovanför den och golvet som skydd för glipan mellan matta och vägg, I guess.

Men - vad ÄR det för list? Vad är det jag ska leta efter, då jag vill byta ut befintlig? Ja, det som är kvar av den, vill säga... Andra alternativ? Målet är alltså någon form av snygg övergång mellan golv och den väldigt väggfasta "golvlisten".

Såhär ser det ut:

2016-03-25-1432_56f53de9e087c34fe8006080.jpg

2016-03-25-1432_56f53ddf2a6b226713c35acf.jpg
 
Nu behöver jag alla bukes hemmafixares kunskaper eftersom jag inte blir klokare av google :D

Jag har tagit bort en plastmatta från en annan plastmatta (tidigare tråd här) och sent omsider har jag äntligen, ta i trä, verkat bli av med det mesta limmet. Nu återstår ju slutsteget, att fixa till kanterna igen. Det sitter en vanlig, klassisk golvlist vid väggen. Sedan satt det en annan märklig, tunn list framför/ovanför den och golvet som skydd för glipan mellan matta och vägg, I guess.

Men - vad ÄR det för list? Vad är det jag ska leta efter, då jag vill byta ut befintlig? Ja, det som är kvar av den, vill säga... Andra alternativ? Målet är alltså någon form av snygg övergång mellan golv och den väldigt väggfasta "golvlisten".

Såhär ser det ut:

2016-03-25-1432_56f53de9e087c34fe8006080.jpg

2016-03-25-1432_56f53ddf2a6b226713c35acf.jpg

Gå till brädgården/byggfirman och kolla på profil lister. Sedan kan du bestämma dig för om du vill lägga en smal som fans tidigare, eller en ny tjockare som täcker springa och upp på väggen = du river bort även den som sitter kvar nu.
 
@Pegasus63 - åh, är det DET det kallas? Jag har fnulat på kantlister och dekorlister och alla möjliga andra lister...tack!

Hos de "lokala" mindre brädgårdarna kan du oftast även ta med prov på den gamla listen, så kan de fräsa upp nya i samma stil.

Kom bara i håg att ta med tjockleken på den borttagna mattan i beräkningen så att nya listen täcker upp "glappet" med sin bredd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 459
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp