Vilken typ av markering föredrar ni i Specialsök?

Att hunden sätter sig och tittar på markeringen.

Specialsök ska ju vara en avknoppning i tävlingsform av riktigt tjänstesök och då är det oftast den markering som gäller.
 
Vad jag skulle vilja: "frysmarkering" , dvs att hunden pekar med nosen utan att vidröra men blir väldigt stilla i kroppen. Vad jag har: frysmarkering med nosen på källan och ibland krafsande, slickande, ätande av dofkälla, och skall 😅
För några år sedan var jag på en väldigt bra utbildningsdag med en utbildare av tjänstehundar för specialsök (har för mig att det var en tullhund), och det han visade med sin dåvarande tjänstehund under träning var just frysmarkering. Numera tränar jag bara för aktivering, men av alla möjliga skäl är det ju att föredra att källan inte demoleras, samtidigt vill man ha en väldigt tydlig markering av precis var källan finns.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundträning Behöver lite input angående tänk kring vår unghund. Galningen är nu 19 månader och jag sliter mitt hår. Vi har inriktat oss på...
Svar
17
· Visningar
1 688
Senast: Nordthor
·
Hundträning Om det är fler som kör specialsök tänkte jag att det kunde vara kul med en tråd där vi snick-snackar om allt som rör det. Är det rent...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
32 957
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Alltså, det är extremt enkelt att hantera hydrolat 😅 Jag har mitt i kylen, droppar en droppe på en möbeltass eller tops, och lägger den...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 960
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp